זליכה: "כיל מנסה להסתיר הרווחיות הגבוהה מפעילות הברום"

נמשך המו"מ בין ההנהלה לעובדים - ללא תוצאות ■ העובדים: נספק לאוצר הוכחות על פגיעה באינטרסים של ישראל ■ ההנהלה: "דברי זליכה חסרי בסיס"

המו"מ בין הנהלת כימיקלים לישראל (כיל) לבין ועדי העובדים במפעלי ים המלח ותרכובות ברום נמשך גם היום (ב'), אך בינתיים הצדדים לא דיווחו על התקדמות שבכוחה להוביל לפתרון המשבר המתמשך.

לדברי גורמים המעורבים בשיחות, הצדדים ממשיכים להתבצר בעמדותיהם, ובו זמנית נציגי העובדים ממשיכים בהפעלת לחץ על בכירים באוצר למנוע את הפיטורים המתוכננים בקבוצה מכוח מניית הזהב שמחזיקה המדינה בכיל. לטענת העובדים, יש בכוונתם להוכיח בימים הקרובים לאוצר כי כיל מצמצמת פעילות בישראל ומעבירה ידע לחו"ל באופן שפוגע באינטרסים של מדינת ישראל, כמו צמצום מספר מקומות עבודה. נציגי העובדים אומרים כי בעקבות הנתונים שיימסרו לממשלה, לראשי האוצר לא יהיה מנוס מלהתערב בצורה תקיפה יותר במשבר ולמנוע את פיטורי העובדים מכוח מניית הזהב.

השיחות בין הצדדים צפויות להימשך גם ביומיים הקרובים ויתכן שביום חמישי יימסרו לנשיא בית הדין הארצי לעבודה, השופט יגאל פליטמן, תזכירים אודות מצב המו"מ. פליטמן הורה להנהלת כיל, לוועדים ולהסתדרות לקיים מו"מ בניסיון להגיע להבנות, במקביל להקפאת זימונם לשימוע לפני פיטורים של עובדים בקבוצה. מאז פרוץ המשבר, לפני כחודש וחצי, שני המפעלים מושבתים.

בתוך כך, היועץ הכלכלי של ועד עובדי חברת הברום, החשב הכללי לשעבר באוצר פרופ' ירון זליכה קובע בחוות דעת המבוססת על הדוחות הכספיים של כיל, כי ב-2014 החברה השיגה תוצאות טובות בפעילותה בתחום הברום. לאחר שניתח את הדוחות הכספיים האחרונים של הקבוצה קבע פרופ' זליכה כי אשתקד רשם מגזר הברום רווח תפעולי של 128 מיליון דולר וכי היקף המכירות שלו עלה ב-40 מיליון דולר - נתון שמצביע לדבריו על שינוי מגמה לאחר שנתיים של ירידה בהכנסות.

ניתוח הדוחות של זליכה נמסר לוועד עובדי תרכובות ברום והוא מהווה מסמך משלים לחוות דעת שהגיש לחברי הוועד בנובמבר 2014: "במהלך החודשים האחרונים עסקה הנהלת כיל בניסיונות סרק ליצור הפרדה מלאכותית, טועה ומטעה, בין רווחים כביכול מכריית הברום לבין הפסדים שנגרמו לה כביכול מייצור תרכובות ברום. זו הפרדה מלאכותית, שאינה מבטאת את המהות העסקית, הכלכלית והחשבונאית. הצגה זו מבטאת תמרון חשבונאי והטיה הסותרת את כללי החשבונאות המקובלים ולכן גם אסורה לפרסום במסגרת הדוחות הכספיים של החברה. כללי החשבונאות המקובלים מחייבים את כיל לדווח על הרווח לפי מגזרי פעילות, וכיל מדווחת למשקיעים במניותיה זה שנים על הפעילות כמקשה אחת", טען זליכה במסמך.

בסקירה שחיבר זליכה נכתב עוד כי "טענות כיל שהושמעו לפני העובדים ובכלי התקשורת ולפיהן כריית הברום רווחית בשעה שייצור התרכובות בישראל אינו רווחי כביכול לא משקפות מציאות כלכלית, אלא תמרוני סרק מלאכותיים בלבד שיש להביע חשש כי הועלו רק לצורך הצדקת ניסיון מחוסר רסן לפיטורים המוניים של עובדים. מדובר בפיטורים שנעשים במגזר שרשם רווח תפעולי עתק של כחצי מיליארד שקל, תוך נטרול גורמים חד פעמיים. על רקע זה, מוטב שההנהלה תעסוק במו"מ כן ותם לב על בסיס המצב האמיתי והמצוין של מגזר הברום ותחדל מזריעת מסך עשן המנסה להסתיר את הרווחיות הגבוהה".

כיל: "הפסד של 170 מיליון שקל"

מכיל נמסר בתגובה, כי "דבריו של זליכה חסרי בסיס, נטולי מידע שלם ואמין ולכן הם כסיסמאות ריקות מתוכן ודמגוגיה ריקה וזולה שלא צריכה להיות נחלתו של פרופסור שמכבד את עצמו. זליכה, כיועץ בשכר של ועד העובדים, סרב לחתום על התחייבות לשמור על סודיות ולכן הוא אינו חשוף לתמונה המלאה. כל אלה לא מונעים ממנו להציג מסקנות חד משמעויות - דבר המעיד בעיקר על חוסר הרצינות של מסקנותיו".

"בדבריו, זליכה מנסה להטעות וליצור מניפולציה שקרית בהקשר המפעל בנאות חובב בכך שהוא מנתח את תוצאות מגזר 'מוצרים תעשייתים' של כיל, שבנוסף למפעל תרכובות ברום בנאות חובב כולל גם את חברת הברום בסדום ועוד מפעלים בהולנד, צרפת, ארה"ב סין ועוד מספר חברות מתחום הזרחן והטיפול במים. הרי אין לתוצאות המגזר השלם רלוונטיות למצבו הקשה של המפעל בנאות חובב, שהפסיד ב-2014 כ-170 מיליון שקל, ומאז 2007 הפסיד מעל ל-1.5 מיליארד שקלים. לולא תוכנית התייעלות, יתכן ויהיה כורח כלכלי לסגור את המפעל בנאות חובב".