בזכות הסובסידיה מהמדינה: רווח של 1.5 מיליארד ש' לרכבת

בניכוי הכנסות חד פעמיות עמד הרווח על סך של כ-147 מיליון שקל, עלייה משמעותית לעומת 2013 ■ ההכנסות כמעט הוכפלו ועמדו על מעל 3 מיליארד שקל

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

רכבת ישראל פרסמה הבוקר את דוחותיה הכספיים הראשונים כחברה ציבורית, ימים ספורים אחרי שהחל להיסחר בבורסה אג"ח שגייסה בהיקף של כ-1 מיליארד שקל. לראשונה בתולדותיה, ובתמיכה מסיבית של כספים שהעבירה לה המדינה, מציגה הרכבת רווח שנתי אדיר של 1.5 מיליארד שקל, לאחר שנים ארוכות של הפסדים. ברכבת מציינים כי בניכוי ההכנסות החד-פעמיות מהסובסידיה, הרווח הנקי ל-2014 עמד על 147 מיליון שקל, לאחר שאת 2013 סיכמה בהפסד של 177 מיליון שקל.

הסכם תמיכה חדש שנחתם עם המדינה במהלך 2014, הזניק את הכנסות הרכבת בקרוב ל-90% והללו עמדו על 3.1 מיליארד שקל. 70% מההכנסות הגיעו מסובסידיה ממשלתית - 1.25 מיליארד שקל סובסידיה שוטפת ו-900 מיליון שקל נוספים סובסידיה בגין שנים קודמות. זאת לעומת סובסידיה של 800 ו-700 מיליון שקל שקיבלה הרכבת מהמדינה בשנים 2013 ו-2012 בהתאמה.

עלייה במספר הנוסעים

הכנסות הרכבת מפעילות עלו אשתקד ב-9.5% ל-928 מיליון שקל, אחרי שיפור של 9% בהכנסות מהסעת נוסעים, שהגיעו ל-713 מיליון שקל, וקפיצה של 15% בהכנסות מהובלת משאות, שהגיעו ל-170 מיליון שקל. ברכבת מציינים כי בסיכום שנתי עלה מספר הנוסעים ברכבות ב-7.5% ל-48.5 מיליון, וכן שההכנסות ממשרד הביטחון היוו כ-15% מהכנסותיה (ללא הסובסידיה) ועמדו על כ-140 מיליון שקל. עוד מציינים בעניין הפעילות, כי בשנה האחרונה השתפר שיעור הדיוק של רכבות הנוסעים ועמד בממוצע על 95%.

בסיכום הרבעון הרביעי אשתקד הרווח הנקי של הרכבת הגיע ל-25 מיליון שקל, עם הכנסות של 605 מיליון שקל, אחרי שההכנסות מסובסידיה זינקו ב-51% ל-357 מיליון שקל וההכנסות מהסעת נוסעים עלו ב-9% ל-191 מיליון שקל.

בעז צפריר, מנכ"ל הרכבת מסר היום כי "מכלול הפעולות שבוצעו בשנים האחרונות, ובכלל זה שיפור השירות ללקוחותינו, תפיסה עסקית, חיסכון בהוצאות, ייעול תהליכי העבודה והסכם ההפעלה החדש מול הממשלה - הביאו את רכבת ישראל לראשונה לרווחיות".

בנוסף להסעת נוסעים, הרכבת גם מובילה מטענים ומפעילה כ-1,260 קרונות בתחום פעילות זה, בו יצרנית הדשנים כיל היא הלקוחה העיקרית שלה ומחזיקה בכ-440 קרונות. כן היא מפתחת שירותי מסחר ושירותים נלווים לנוסעים ועוסקת בתכנון ופיתוח פרויקטים על פי מדיניות הממשלה. בסך הכול מעסיקה הרכבת קרוב ל-3,100 עובדים.

עלות העסקת חמשת בכירי הרכבת, בראשם המנכ"ל צפריר, עמדה ב-2014 על 867-762 אלף שקל.