"גלובס" חושף שיחות מטרידות בין קמעונאי מצות לרשת שיווק

מנכ"ל מצות יהודה לבעלי רשת "זול ובגדול": "ירדתם מדי במחיר, הגזמתם" ■ ברשת טוענים כי מרגע שהם הורידו את המחיר, מצות יהודה הפסיקה לספק להם סחורה ■ מנכ"ל מצות יהודה: "לא התערבתי במחיר לצרכן"

האם חברת מצות יהודה ניסתה לגרום להעלאת המחירים לצרכן? מפרטי שיחות שניהלה רשת "זול ובגדול" עם חברת מצות יהודה, ואשר הגיעו לידי "גלובס", עולה לכאורה כי מצות יהודה ניסתה להשפיע על המחירים לצרכן.

אבי יוחנן, בעל רשת "זול ובגדול", טוען: "מרגע שהורדנו את מחיר המצה השמורה לצרכן, מצות יהודה הפסיקה בתגובה לספק לנו סחורה" - טענה המוכחשת על-ידי חברת מצות יהודה.

נציין כי חוק המזון מטיל מגבלות חמורות על ספקים בכל הקשור להתערבותם במחירים לצרכן שגובה רשת שיווק.

שוק המצות הוא שוק ריכוזי המונה 3 שחקנים מרכזיים בלבד: משפחת לודמיר היא הבעלים מצות יהודה ושל מצות ישראל, שהמפעלים שלהן נמצאים בירושלים ובפתח-תקווה (בהתאמה), ולפי הערכות הם השחקן הגדול ביותר בשוק; השחקן השני הוא מצות אביב; ואילו השחקן השלישי הוא מצות הלפרין, שרכש בעבר את מצות ראשון-לציון.

בניגוד לאוכלוסייה המסורתית הרגילה בישראל, האוכלוסייה החרדית צורכת במשך כל חג הפסח מצה שמורה בלבד, בהכשר של בד"צ העדה החרדית.

הפרשה החלה בסוף השבוע שעבר. ברשת "זול ובגדול", שמכרה תחילה חבילת מצה שמורה במשקל 2.5 ק"ג במחיר של 99.90 שקל, החליטו להוריד את המחיר לצרכן ל-79.90 שקל - המחיר הנמוך ביותר בשוק.

יוחנן מספר: "השנה החלטנו להוזיל דרמטית את המצה השמורה ולמכור אותה במחיר דגל, כי כולם שוברים את מחיר המצה הרגילה. כבר ביום ראשון קיבלנו מספר שיחות טלפון מבעל חברת מצות יהודה (מוטי לודמיר, א' ח'), שבהן הוא ניסה להשפיע על המחיר לצרכן. כל שנה הוא מנסה לסדר את המחיר, שכולם ימכרו במחיר גבוה ולא ישברו את המחיר, במיוחד במצה שמורה. השנה הוא פשוט הגזים והפסיק לספק סחורה".

"כואב לי שאתם מפסידים כסף"

בשיחות אלה אמר לודמיר הן ליוחנן והן למנהל הסחר של הרשת, שהם הגזימו והורידו את המחיר "יותר מדי". לטענת יוחנן, לודמיר אמר: "חבל להפסיד. עוד מעט המחיר לא יצליח לעלות. אתה עושה טעות, אבל אני לא מתערב. אתה עושה לעצמך נזק, בכך שאתה מפסיד, וכולם יפסידו. מחר כולם ימכרו בזול, ולא יעזור לך כלום. אתה תפסיד כסף. חבל לי שאתם לא חושבים נכון. אפשר למכור ב-89.90 שקל, אבל לא מחיר מטורף שסתם מוריד את כולם. תמכור ב-89 שקל ותהיה אטרקטיבי בגדול. לי אין בעיה, אבל השאלה אם לא חבל לך. אחד מוריד, וכולם מורידים".

בהתייחס לרשת "אושר עד" אמר לודמיר: "אושר עד מוכרת ב-85 שקל אריזה של 2 ק"ג. לא 2.5 ק"ג". כשיוחנן העיר לו כי המחיר ב"אושר עד" הוא 79 ק"ג, אמר לו לודמיר: "אז 79 שקל, אבל בכמה אתה צריך למכור? לי אין בעיה. מחר זה יורד ל-69.90 שקל, ותתמודד עם זה. כואב לי שמפסידים כסף. עדיף בלי מצות".

יוחנן שאל את לודמיר, האם מרשת "אושר עד" דיברו אתו, לודמיר השיב שקיבל את האינפורמציה מרשת "אושר עד", וכי "לא מדברים היום. מרמזים". עוד הוסיף: "תגיד לי מה אתה עושה. אני לא הולך להתערב. חבל לי. למה תפסיד כסף? שים שלט בגדול שזה 2.5 ק"ג, ותראה שזה עובד. אני אומר לך, חבל לך על הכסף. יש כאן טעות של מנהל סניף. למה רמי לוי לא מתרגש מזה? 'אושר עד' מוכר ב-79 שקל, ורמי לוי מוכר ב-99 שקל".

בשלב הזה אמר יוחנן כי ישקול את העניין, ובלודמיר השיב: "טוב, תחזור אליי מיד. אני יכול לעשות משהו". כשיוחנן ביקש מלודמיר לא לעצור את אספקת הסחורה לרשת, לודמיר טען כי אין לו סחורה.

לדברי יוחנן, "המצה השמורה הייתה עד היום הפרה הקדושה של המאפיות וגם של רשתות השיווק. הרבה יותר קל להוריד כמה שקלים במצה הרגילה ולייצר מבצע חזק, מאשר להוריד 20-30 שקל ממחיר המצה השמורה. אף רשת לא מכרה מצה שמורה בפחות מ-99.90 שקל לחבילה של 2.5 ק"ג. כל השוק מתעסק ב-10 אגורות במחיר הקוטג'. אבל כאן אף לא שם לב שצרכן משלם 100 שקל לחבילה, וזה היה נוח למאפיות, כי ברגע שהמחיר לצרכן נשבר - יש לחץ על המאפיות להוריד את המחיר לרשתות השיווק".

- מצות יהודה טוען שאין לו סחורה.

"הוא טוען שאין לו סחורה, אבל יש לי משרדים ממול. הוא מוציא כל יום משאיות של מצות, ולי הוא לא מספק סחורה. הוא שומר בקנאות על שוק המצה השמורה".

מוטי לודמיר אומר בתגובה: "לא היה כזה דבר. מה שהייתי צריך לספק - סיפקתי, וכרגע אנחנו בלי מצות. לא אמרתי לו שאני לא מספק. לא התערבתי בכלל במחיר המכירה לצרכן, כי זה אסור".

- דיברת עם הרשת על המחירים לצרכן?

"אני לא מדבר על זה".