הדולר נותר יציב; "בנק ישראל צפוי לעמוד על המשמר"

הדולר נחלש בכ-0.05% לשער יציג של 3.971 שקלים, והאירו איבד מערכו כ-0.4% ל-4.302 שקלים

בורסה- מסחר- דולר/ צילום: שאטרסטוק
בורסה- מסחר- דולר/ צילום: שאטרסטוק

השקל התחזק היום (ב') מול הדולר והאירו, בפתיחת שבוע המסחר בשוק המט"ח. הדולר נחלש רק מעט בכ-0.05% ושערו היציג נקבע על 3.971 שקלים והאירו איבד מערכו כ-0.39% ל-4.302 שקלים. בעולם נסחר האירו סביב 1.083 דולרים.

יתרות מטבע החוץ של ישראל גדלו בשנת 2014 בכ-4.3 מיליארד דולר, למרות שבנק ישראל רכש מט"ח בהיקף של 7 מיליארד דולר, והגיעו לסכום של 86.1 מיליארד דולר. בנק ישראל פרסם היום את הדוח הכספי ואת דוח השקעות המט"ח המנוהלות על-ידו לשנת 2014. מהדוח עולה שנגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג שינתה בתחילת השנה את הטווח הרצוי של יתרות מטבע החוץ מ-65 עד 90 מיליארד דולר ל-70 עד 110 מיליארד דולר. בכך סללה פלוג את הדרך להמשך הגדלת היתרות והגדילה את התחמושת שעומדת לרשות הבנק במלחמת המטבעות הגלובאלית ובמאבקו למנוע מהשקל להתחזק מול מטבעות הסחר העיקריים באופן שיסכן את הייצוא הישראלי והצמיחה.

בנק ישראל פרסם אתמול את התחזית המלאה של מחלקת המחקר של הבנק למשק לשנתיים הקרובות. המסמך הוצג לוועדה המוניטרית בדיון האחרון על גובה הריבית ופרטים מרכזיים מתוכו פורסמו על-ידי בנק ישראל כבר באותו היום. מעיון בתחזית המלאה עולה כי מחלקת המחקר צופה שהאינפלציה ב-2015 תעמוד על מינוס 0.1%, כלומר החטאה של יותר מאחוז של הרף התחתון ביעד האינפלציה שנקבע בחוק בנק ישראל. רק ב-2016 תחזור האינפלציה ליעד הקבוע בחוק ותגיע ל-1.7% לפי התחזית.

הבורסה בסין קפצה היום לאור ספקולציות לפיהן הממשל הסיני יקל על חברות סיניות שרוצות להנפיק בבורסת הונג קונג. נגיד הבנק המרכזי של סין אמר שהצמיחה הכלכלית במדינה ירדה "מעט" יותר מדי וכי לממשל יש דרכי פעולה כדי להאיץ את הצמיחה. בכך הוא הגביר את ההערכות לתמרוץ כלכלי נוסף בכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

לפי סוכנות הידיעות בלומברג, אנליסטים מעריכים שהבנק המרכזי הסיני ימשיך להוריד את הריביות במשק ויוריד גם את יחס רזרבות ההון שהבנקים צריכים להקצות כנגד מתן אשראי, בדומה לצעדים בהם נקט בחודשים האחרונים.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו, מציין הבוקר כי פעילות יבואנים בכלל ובראשם חברות אנרגיה תרמו ביום שישי לעודפי ביקוש ולפיחות השקל. יציאת רבים לחופשת החג הממושכת צפויה לזמן ימים של מיעוט פעילים וירידה ברף הרגישות. "מיעוט סוחרים עשויה לתמוך בתנודות שערים ויקל על מקבלי ההחלטות בעידוד פיחות השקל. בנק ישראל המודע להשלכות החיוביות שיש בפיחות השקל על היצוא, עידוד התעסוקה וחוסנה של התעשייה המקומית צפוי לעמוד על המשמר ולמתן עודפי היצע של מט"ח".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "נמשכת התנודתיות הגבוהה בדולר-שקל, וזאת על רקע אי הוודאות בשוק המקומי לגבי כוונות הריבית של בנק ישראל. הדוח של HSBC הוציא מעט את השחקנים המקומיים משיווי משקל, וכעת ממתינים בשוק לרמזים מכיוונו של הבנק. אמש פרסם הבנק את סקירת מחלקת המחקר, לפיה האינפלציה ב-2015 צפויה להיות שלילית. מנגד, נתוני הצמיחה והאבטלה ממשיכים להיות סבירים, וגם הצפי ל-2016 הוא יחסית חיובי, ועל כן לא ברור אם יש לבנק ישראל בכלל צידוק להוציא לפועל מדיניות מרחיקת לכת כגון הרחבה כמותית הוא הורדת הריבית אל מתחת לאפס".