ערוץ 10 מציג: אחרי שנים של משברים - רבעון חיובי

ערוץ 10, שכבר היה על סף סגירה, הצליח ברבעון הראשון להראות סימני התאוששות: הרייטינג עולה, והתוכנית העסקית מוכיחה את עצמה ■ האם הערוץ יצליח לשחזר את ההצלחה לאורך זמן ולהביא משקיע?

יוסי ורשבסקי / צילום: גיא קרן
יוסי ורשבסקי / צילום: גיא קרן

הרבעון הראשון של שנת 2015 מסתיים בערוץ 10 בשביעות-רצון. בעוד הרבעון הראשון של שנת 2014, שנה משברית בה ערוץ 10 עדיין ביסס את לוח שידוריו על תוכניות ריאליטי ובידור, הסתיים בהפסד של 17 מיליון שקל, רושמת החברה בשלושת החודשים הראשונים של 2015 רווח EBIDTA של 11.3 מיליון שקל.

בחודש מארס האחרון לבדו - חודש בו שודר משדר בחירות יקר ומפסיד ועם זאת חודש שמקדים את חג הפסח ומסורתית נחשב לחודש טוב - הרווח התפעולי של החברה עמד על כ-7 מיליון שקל, לעומת 800 אלף שקל בפברואר 2015.

אם להסתמך על נתונים פנימיים של הערוץ, כבר למעלה מחצי שנה שערוץ 10 רושם רווחיות, מאז ספטמבר 2014, אז החל יוסי ורשבסקי, המנכ"ל, להטמיע את תוכניתו העסקית החדשה. על-פי התוכנית, שגובתה בהמשך בחקיקה, חדל הערוץ מלשדר תוכניות ריאליטי ובידור רחבות-היקף, ומסתמך אך ורק על שידורי תעודה, תחקיר ובידור אולפני גבה-מצח.

ערוץ 10
 ערוץ 10

למרות שאי-אפשר להתעלם מהיעילות העסקית שערוץ 10 מתנהל בה בחודשים האחרונים, אשר כללה גם קיצוצים אינטנסיביים בשכר, בעלות ההפקות ובכוח-אדם - יש להתייחס לנתונים המוצגים בזהירות. בראש ובראשונה משום שהתייחסות לרבעון אינה מייצגת נאמנה את מצבה הכלכלי של חברה, ונכון יותר מבט לעבר חציון אם לא לאורך שנה שלמה.

הדבר נכון במיוחד לגופי השידור בישראל, אשר אופן הפעילות שלהם הוא כזה שמבוסס במידה רבה על רישום הכנסות מרגע שמשודרת פרסומת - ולא בהכרח כשמועבר הכסף - ורישום הוצאה, בסמוך לקבלת חשבונית מהמפיק. על כן נתוני הרווח התפעולי גמישים יחסית.

השאלה הגדולה, לצד הנתונים המעודדים הללו על מצבו של הערוץ, היא שאלת התזרים. בתוך הרווח התפעולי מגולמות אמנם גם ההוצאות הפוטנציאליות, אך משכורות, חובות וצ'קים מוציאים מתוך תזרים המזומנים השוטף.

ערוץ 10 עומד בכל תשלומיו לרשות השנייה, לספקים, לעובדים ולקרן אוריגו מולה עומד לו חוב. עם זאת, חלק ניכר מהתזרים של הערוץ תלוי במקדמות ובאשראי שהוא מקבל מחברות רכש המדיה, הפרסומאים, בהיעדר אשראי מהבנק.

מדובר בפרקטיקה מקובלת בשוק הטלוויזיה המסחרי, שהצילה ומצילה בימים אלה את ערוץ 10. באמצעותה הוא משקיע כיום כ-40 מיליון שקל בהפקות שישודרו עד לשנת 2016.

השנה, כאמור, מקפיד ערוץ 10 לשלם את כל דרישות הרשות השנייה ממנו וגם ממשיך לשלם את חובות 2014. במהלך השנה שעברה לא עמד הערוץ במחויבויותיו הכספיות לרשות השנייה והשלים למעשה רק בסוף השנה את 36 מיליון השקלים שהיה חייב, וגם הם מתוך כספו שלו שכבר הונח כערבות.

עם המעבר לרישיון, בעוד 3 חודשים בלבד, יצטרך הערוץ לגייס שוב את 36 מיליון השקל כחלק מ-60 מיליון שקל בסך-הכול בערבויות והתחייבויות.

לצד זה גם יש לציין כי נקודת המבחן של עמידה במחויבויות התוכן תהיה רק בהמשך השנה, אולם על-פי גורמים בערוץ 10, המטרה היא לעמוד בהן.

עלויות נמוכות, רייטינג גבוה יותר

כך או אחרת, אי-אפשר להתעלם מהצלחת האסטרטגיה שהטמיע ורשבסקי. ממוצע הרייטינג של הרבעון שמסתיים היום, לעומת הרבעון המקביל אשתקד זהה ואף גבוה מעט יותר - 9.4% ב-2015, לעומת 9.2% ב-2014. נתח הצפייה עלה באופן מובהק יותר ל-28.1%, לעומת 27.4% ברבעון הראשון של 2014.

לא מדובר בזינוק אדיר, אך אפשר להבין כיצד הרווחים עלו משמעותית לאור העובדה שבתקופה המקבילה בשנת 2014 הושקעו בלוח השידורים 78 מיליון שקל, ואילו ב-2015 רק 48 מיליון שקל, לפי עלות לוח שנתית של כ-210 מיליון שקל, לעומת 330 מיליון שקל אשתקד.

את הרבעון הראשון של 2014 הובילה תוכנית כמו "היפה והחנון", שעלתה כ-600 אלף שקל לפרק והשיגה רק 16.6% צפייה; ואילו את זה של 2015 הובילה "גב האומה", שנגזלה מהזכיינית רשת עלתה כשליש מ"היפה והחנון" וסיימה שלשום (א') עונה עם רייטינג ממוצע של 15.2% צפייה.

תוכניות אחרות שהיו נחלתו של הערוץ הישן היו "זוג מנצח VIP" ו"אקסטרים מייקאובר", שהגיעה לעלות של עד 800 אלף שקל לפרק והסתפקה ברייטינג של 10.9% - פחות מ"המתנחל" ששודרה בראשית השנה בשליש העלות והגיעה ל-11.2%.

גם נתוני היורוליג בכדורסל היו גבוהים יותר מהשנה שעברה, וכמובן גם נתוני חברת החדשות. מהדורת החדשות המרכזית של חדשות 10 התחזקה ב-13% מ-10.3% ברבעון הראשון 2014, ל-11.6% ברבעון הראשון 2015.

החברה, ששידרה מבחינתה את משדר הבחירות הנצפה בתולדותיה שהגיע ל-19.1%, רשמה עלייה בכל הרצועות, בעיקר במהדורת "שישי" שצמחה בלא פחות מ-27% צפייה בשנה האחרונה. כל זאת, לצד קיצוץ עד העצם של עלויות השכר של העובדים ושל ההפקות.

אכזבה לזכייניות ערוץ 2

האסטרטגיה של ערוץ 10 הצליחה, כאמור, בגיבוי החוק שהותאם במיוחד למידות תוכניתו של יוסי ורשבסקי והתיר לו להוריד את סף ההשקעה הכללית בתוכן ישראלי, מבלי לפגוע בסוגה העילית.

בעוד שאת ערוץ 10 שירתה ההתאמה בחוק - לערוץ 2, שכביכול קיבל השוואה בתנאים, היא מועילה הרבה פחות. זאת משום שערוץ בנפח של ערוץ 2 ועם שאיפות רייטינג כמו שלו, לא יכול להרשות לעצמו להוריד את סף ההשקעה בבידור ובריאליטי שאינם סוגה עילית.

כך, למרבה האירוניה, בתום הרבעון הראשון של 2015, נראה שבעוד שבערוץ 10 מחייכים, אצל זכייניות 2 רושמים אכזבה. שני אירועי גמר גדולים שודרו בימים האחרונים - 41.8% מרשימים מאוד השיג גמר "המירוץ למיליון" ברשת, ו-32.5% במשקי-בית יהודיים השיג גמר "מאסטר שף VIP" בקשת. שתי התוכניות היו רווחיות, בעיקר בגלל עריכה שמשכה ומתחה אותם על פני חודשים, אבל בשני המקרים לא הצליחו למלא יותר מ-39 דקות פרסום בערב הגמר.

פברואר ומארס היו חלשים בדקות פרסום, וההערכות בשוק המדיה הן שהסיבה לכך היא מערכת הבחירות שהרחיקה מפרסמים. התקופה החלשה שהמשיכה את המהלומה הכלכלית של "צוק איתן", הביאה את הזכייניות להחליט לשבץ את שני אירועי הגמר בתקופה שקודמת לפסח, על מנת למקסם את הפוטנציאל הכלכלי שהם יכולים להניב. ועדיין, למרות שהרייטינג היה טוב, בעיקר בזכיינית רשת, המכסות לא היו מלאות, ומלוא הפוטנציאל לא מומש.

אם הרבעון הראשון של השנה מסמל מגמה כלשהי, פניו של הרבעון השני עשויים להיות מכריעים ממש. בעוד שבערוץ 10 אוחזים בתוכנית העסקית שאמורה להוביל אותה בבטחה אל עבר רישיון ביוני, ולמשקיע גדול שיגיע אחר-כך - נדמה כי בערוץ 2 כבר לא מאמינים בכלל בחזון הפיצול - עם או בלי אחזקה משותפת של חברת החדשות של ערוץ 2.

על-פי התוכנית העסקית של ערוץ 10, די לו בנתח פריים-טיים של 25% משוק הצפייה על מנת לשמור על יציבות ועל רווחיות. זאת באמצעות הוצאה של 220 מיליון שקל על לוח השידורים, והוצאה של 55 מיליון שקל נוספים על תקורות, משכורות ותשלום חובות. בערוץ 10 אומרים כי די בהכנסות ברוטו של 300 מיליון שקל, כדי לקיים את המודל הזה.

הנעלם הגדול בתוך התוכנית הזו הוא גודלו האמיתי של שוק הפרסום בטלוויזיה בישראל - שנע בין 1.1 ל-1.5 מיליארד שקל, תלוי את מי שואלים - והמגמות שיפקדו אותו בשנים הקרובות - האם העוגה תגדל או דווקא תגדל, והאם ישאר די כסף בעבור כולם בטלוויזיה המסחרית? התחזיות שמדברות על זרימה של כסף אל הדיגיטל, עגומות.

חוק הרישיונות ישתנה?

לפי שעה נראה כי משקיעים פוטנציאליים שמביעים עניין בערוץ 10 משתכנעים מהמודל הזה שמוצג להם, מאמינים כי יש בו ממד מרגיע, אך הם לוקחים בחשבון כי כניסה לערוץ תחייב הזרמה כספית נוספת מצדם, ואולי אף כזו משמעותית. וכך, למרות הביטחון בערוץ 10 כי גם בשוק של 3 ערוצים המשך קיומו מובטח, התחדדות ההבנה שהערוץ נשאר בתמונה, הולכת ומרחיקה את הזכייניות מכוונותיהן לצאת לערוצים בני 7 ימים משלהם.

לא מן הנמנע כי כבר בעתיד הקרוב נשוב אל חדרי ועדת הכלכלה כדי לבחון מחדש את חוק הרישיונות והשארת כל הגופים הקיימים בפלטפורמות שלהם, בתנאים חדשים לחלוטין.