מי התנהג ב"שערורייתיות"?

האם "הפרקליטים פעלו כהלכה בפרשת אולמרט"? לא תמיד. במיוחד לדור

משה לדור / צלם: איל יצהר
משה לדור / צלם: איל יצהר

"הפרקליטים פעלו כהלכה, ולא הייתה הצדקה להתקפות האישיות. אני מקווה שזו הפעם האחרונה שדבר כזה קורה. יש כאן מדינת חוק, ולא ראוי שינהגו בה כך" - דברי פרקליט המדינה שי ניצן לאחר הרשעת אולמרט אתמול (ב') בפרשת טלנסקי ומעטפות הכסף.

האמנם ניתן לומר ש"הפרקליטים פעלו כהלכה?" לא תמיד. במיוחד פרקליט המדינה משה לדור, שבהתנהלותו תרם לחיזוק הטענה על "רדיפה אישית".

בואו נחזור לחודש פברואר 2011. במוסף "הארץ" מתפרסם ראיון עם לדור, שבו מתייחס הפרקליט גם אל אולמרט. לדור מספר על הלוואה שקיבל אולמרט מאיש העסקים יוסף (ג'ו) אלמליח, וקובע כי זהו "סיפור שערורייתי בצורה בלתי רגילה". וכל זה למה? כי "עד היום הלוואה זו לא הוחזרה".

לדור לא מתנצל

לאחר מכן מתברר כי ההלוואה כן הוחזרה (אמנם לאחר תקופה ארוכה, אבל הוחזרה).

אולמרט שיגר מכתב ללדור עם דרישה לפיצוי בסך 150 אלף שקל והתנצלות. לדור סירב להתנצל. הוא גם התחמק מלהשיב לדרישת אולמרט והטיל מלאכה זו על המשנה שלו, אורית סון. היא שיגרה לפרקליטי אולמרט מכתב שבו נאמר, בין השאר, כי לדור "התייחס לשערורייה בהלוואה שקיבל אולמרט מההיבט הציבורי, וגם אם החזיר אותה עכשיו - זה פרט שולי" - ועוד נימוקים מהסוג הירוד הזה.

לדור כן מתנצל

לקח ללדור כשנה וחצי כדי לבצע את מה שהיה צריך לעשות מלכתחילה. ביולי 2012 הוא שיגר לאולמרט מכתב התנצלות. אבל גם את זה הוא לא עשה בצורה אלגנטית, אלא עם ניסוחים ופלפולים לא ענייניים לרוב.

השורה התחתונה הייתה ש"אני מצר על כך שבעת מתן הריאיון לא הייתי ער לדיווח שמסר מר אולמרט למבקר המדינה ביולי 2010, בו נאמר שבאותו חודש החזיר את הכספים שקיבל מד"ר אלמליח בשנת 1993". ולבסוף: "בדבריי בריאיון לא הייתה כוונה לפגוע במר אולמרט בכל דרך שהיא, ומכל מקום אני מביע צער על כי מר אולמרט חש נפגע מהדברים".

ראוי לזכור

לא התכוון לפגוע? אז למה הוא כן התכוון בריאיון זה? ואתה מאשים אדם במעשה מבלי לבדוק את נכונותו? מי שנהג "בצורה שערורייתית" זה לדור, בכך שנתן ריאיון על נאשם במשפט שהוא מנהל, ובעיצומו של המשפט. יש כאן אפילו חשד לעבירה על חוק הסוב-יודיצה.

ולמה לקח ללדור כל כך הרבה זמן להתנצל כאשר היה ברור לו שטעה? לנוכח התנהגות כזאת, האם אפשר לבוא להתרעם על התחושה של רדיפה אישית? בזמן שחוגגים, ראוי לזכור גם את זה.

נ.ב.

כמובן שאין באמור לעיל לגרוע ולו במעט מחומרתם וכיעורם של מעשי אולמרט ומהישגה של הפרקליטות בחשיפתם.