אולמרט תובע 150 אלף שקל מפרקליט המדינה לדור ועיתון "הארץ"

זאת בגין ראיון שנתן לדור ל"הארץ", בו התייחס להליך המשפטי נגד רה"מ לשעבר ■ "מטרת לדור היתה להשפיע על משפט אולמרט - פגע בזכויות היסוד שלו" ■ הפרקליטות: "תביעת-סרק"

‎‎ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, הגיש היום (ה') לבית משפט השלום בתל-אביב תביעת דיבה בסך 150 אלף שקל נגד פרקליט המדינה, משה לדור, בגין ראיון שנתן לעיתון "הארץ" בשבוע שעבר.

במסגרת הראיון התייחס לדור למשפט אולמרט התלוי ועומד, לפרשת הולילנד שבנוגע אליה נחקר אולמרט כחשוד, ולהלוואה שקיבל ‎‎ראש הממשלה לשעבר מידידו יוסף (ג'ו) אלמליח.

"במערכת תביעה מתוקנת היה לדור מסתפק בניהול הליך פלילי נגד אולמרט וממתין להכרעת בית המשפט. במערכת תביעה מתוקנת לא היה הופך פרקליט המדינה את ההליך המשפטי לזירת התגוששות תקשורתית", טוען אולמרט, ומוסיף כי התנהלות לדור לא תקינה, לא הגונה וחסרת תום-לב.

‏בתביעתו, שהוגשה גם נגד עיתון "הארץ", טוען אולמרט כי החלטתו של פרקליט המדינה להתראיין למוסף העיתון, בעוד ההליך המשפטי בעניינו של אולמרט תלוי ועומד, לא התקבלה בתום-לב אלא במטרה להשפיע על המשפט, והיא פגעה קשות בזכויות היסוד של אולמרט כנאשם וכחשוד והוציאה את דיבתו רעה.

‎‎‏"ההלוואה נפרעה"

‏"לדור לא התראיין לעיתון במסגרת מילוי תפקידו השלטוני כפרקליט המדינה, אלא במטרה להשפיע על משפטו של אולמרט", טוען ‎‎ראש הממשלה לשעבר.

לדבריו, בשונה מכל תיק אחר, לדור מעורב באופן אישי בעניינו של אולמרט: הוא חתום באופן אישי על כתב האישום, הוא שפנה וביקש באופן אישי מבית המשפט לגבות את עדותו של עד התביעה משה טלנסקי בעדות מוקדמת, ואף כתב לכל הפרקליטים בפרקליטות המדינה כי הוא שיישא באחריות אישית למשמעויות שעשויות לנבוע מההחלטה לגבות עדות מוקדמת בתיק.

‏אולמרט טוען עוד כי אמירתו של לדור בראיון, לפיה ההלוואה בסך 75 אלף דולר שנטל מאלמליח ב-1993 לא הוחזרה עד היום, וכי מדובר ב"סיפור שערורייתי בצורה בלתי רגילה" - מהווה לשון הרע. זאת, לטענתו, כיוון שהוא פרע את ההלוואה במלואה בתחילת יולי 2010 ואף דיווח על כך למבקר המדינה.

‎‎‏"היעדר הגינות"

‏אולמרט מפרט בתביעתו את דברי לדור בראיון בנוגע אליו. בין היתר, לגבי עדותו של משה טלנסקי במשפט אולמרט אמר לדור: "בנקודת הזמן שבה החלטנו, כל אנשי המערכת, לאסוף את טלנסקי מביתו, לחקור אותו ולקבל גירסה, זו היתה ההחלטה הנכונה. התרשמנו אז שלכאורה החומר מורכב ביותר, והוא נתפס בעינינו כדמות של אמריקאי ציוני - ולא חשוב אם הוא באמת כזה - שעל-פי החשד מרפד איש ציבור ישראלי".

‏ביחס להלוואה שקיבל אולמרט מאלמליח אמר לדור: "זה סיפור שערורייתי בצורה בלתי רגילה. הטענה היא שאלמליח נתן לאולמרט ב-1993 כ-75 אלף דולר כהלוואה. בשנה ההיא, בסכום הזה היה אפשר לקנות דירה בשכונת קריית-יובל. אני מהחברים שלי עוד לא קיבלתי ופל במתנה בחיים, אוקיי? ועד היום ההלוואה הזאת לא הוחזרה".

‏בתשובה לשאלת "הארץ" מה מצבו של אולמרט בפרשת הולילנד, השיב לדור: "הוא דמות מסוימת בסיפור".

בתשובה לשאלה האם נכון שמה שמבדיל את אולמרט משאר חשודי פרשת הולילנד היא העובדה שעמד בראש ההיררכיה וככזה היה בעל ההשפעה הגדולה ביותר, השיב לדור: "אתה לא טועה. ככל שאתה בכיר יותר - כך ההשפעה שלך גדלה, וגם החומרה של העבירה שאתה עובר, אם אתה עובר עבירה, חמורה יותר".

עוד אמר לדור בראיון כי "לפי תמונת החשדות שנחקרה ונבדקת על-ידנו, הוקם פרויקט הולילנד בדרך שיטתית, מתמשכת, על-פי שיטה שמופעלת בצורה מסיבית מול הגורמים שאמורים לתת אישורים, בה אתה מניף, אם לא רק או בהכרח את הדמות הבכירה ( - הכוונה לאולמרט. ח.מ.), אז לפחות את הרוב שבתוך ועדה א' ב' או ג' באמצעות תשלומי שוחד לכיסם".

‏את הראיון סיים לדור באומרו כי "בלי פרקליטות איתנה, אנחנו נהפוך למדינת עולם שלישי". לדברים אלה, כותב אולמרט בתביעתו: "אין לנו אלא להסכים. אך ראוי היה שמר לדור ישנן כי פרקליטות צריך שתהא איתנה - אך גם הגונה. בראיון שנתן מר לדור אין כל הגינות".

‏אולמרט מיוצג בידי עורכי הדין אלי זהר ורועי בלכר משרד מ. זליגמן, נבות תל-צור וירון ליפשס ממשרד כספי ושות' ונוית נגב וגל הררי-גולדמן ממשרד שינמן-נגב-ניב.

‏‎‎‏דרישה להתנצלות

נזכיר כי ביום ראשון השבוע דרש אולמרט מלדור לפרסם בתוך 48 התנצלות על דברים שאמר בראיון ל"הארץ" שפורסם בסוף השבוע. בנוסף דרש אולמרט כי פרקליט המדינה ו"הארץ" יתרמו במשותף 50 אלף שקל למטרה ציבורית שיבחר אולמרט, אחרת יגיש נגדם תביעת לשון הרע.

לדור לא נענה לדרישת אולמרט, וכעת כאמור מימש ראש הממשלה לשעבר את איומו והגיש את התביעה.

הפרקליטות: תביעת-סרק

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "מדובר בתביעת-סרק שהוגשה לצורכי יחסי ציבור, וממחישה פעם נוספת את הנסיון להלך אימים על כל גורם שטיפל בעניינו של מר אולמרט - בין אם על-ידי תלונות ללשכת עורכי הדין, על-ידי תלונות ליועץ המשפטי לממשלה, השתלחויות כנגד מבקר המדינה וכעת גם תביעה אזרחית. הפרקליטות תגיב בפירוט לכתב התביעה בבית המשפט".