לא בישראל: יתרות המט"ח בשווקים המתעוררים מתכווצות

הירידה הזו עלולה לפגוע ביכולתן של המדינות המתפתחות לקנות אג"ח אמריקאיות ואירופיות

דולרים, כסף, שטרות / צלם: רויטרס
דולרים, כסף, שטרות / צלם: רויטרס

יתרות המט"ח במדינות המתעוררות ירדו בשנה שעברה לראשונה בעשרים השנים האחרונות, כאשר המדינות המתפתחות הללו מצאו את עצמן שוחקות את כושר התחרות שלהן וסובלות מבריחת הון על רקע החששות מן המדיניות המוניטרית של ארה"ב.

תשעה מעשרה כלכלנים בשווקים מתעוררים שנסקרו על ידי "פייננשל טיימס" העריכו שהשווקים המתעוררים עברו את שלב יתרות השיא שלהן במט"ח, והללו עלולות להמשיך לרדת גם בחודשים הבאים. הירידה הזו עלולה לפגוע ביכולתן של המדינות המתפתחות לקנות אג"ח אמריקאיות ואירופיות, מגמה שהייתה מנוע של צמיחה בכלכלות המערב בעשור האחרון.

"עברנו את השיא ביתרות המט"ח בשווקים המתעוררים", אמר מארטן יאן באקום, אסטרטג בכיר ב-ING אינבסטמנט מנג'מנט. "השיא היה ביוני שעבר. מאז ראינו ירידה בכל הכלכלות המתעוררות הגדולות, להוציא מקסיקו, הודו ואינדונזיה".

קרן המטבע הבינלאומית מסרה אתמול שסך יתרות המט"ח במדינות המתעוררות והמתפתחות ירד בשנה שעברה ב-114.5 מיליארד דולר ל-7.74 טריליון דולר - הירידה השנתית הראשונה מאז שקרן המטבע מדדה נתון זה ב-1995. בשיאן, יתרות המט"ח במדינות המתעוררות הגיעו בסוף יוני 2014 ל-8.06 טריליון דולר.

הנתונים שקיבץ בנק ING ל-15 הכלכלות המתעוררות המובילות מראים שירידת יתרות המט"ח שלהן הואצה בינואר-פברואר 2014. בחודשים הללו הסתכמה הירידה ב-299.7 מיליארד דולר. הנתונים מראים גם שהיתרות ירדו בהשוואה שנתית במשך רצף חסר תקדים של שלושה חודשים, מדצמבר 2014 עד פברואר 2015.

"גם ברבעון הראשון השנה צפויה ירידה ביתרות המט"ח הללו בהשוואה שנתית", אמר באקום. "זהו שינוי משמעותי באמת".

העלייה ביתרות של המדינות המתעוררות מ-1.7 טריליון דולר ב-2004 הייתה נדבך בכלכלה העולמית במשך עשור. רוב ההון שהשווקים המתעוררים קלטו מעודפי סחר, זרימת הון השקעות והשקעות ישירות מוחזר אל שוקי האג"ח בארה"ב ובאירופה, ועזר לממן את הצמיחה מבוססת החובות בכלכלות המפותחות.

הדינמיקה הזו פועלת כעת אולי בהיפוך, אומרים כלכלנים. "כל זה מצביע על משהו מדאיג יותר. אם השווקים המתעוררים כבר אינם צוברים יתרות מט"ח, עודף החיסכון העולמי הוא אולי תפיסתי יותר מאשר אמיתי", אמר פרדריק ניומן, כלכלן ב-HSBC. לדעתו, העולם "יתגעגע מאוד" למחזור היתרות של השווקים המתעוררים כאשר מדיניות הכסף הקל במערב תתהדק.

ניומן וכלכלנים אחרים מציינים את השפעתה הגדולה של סין על מגמת הירידה במט"ח בעולם המתעורר. סגירת הפוזיציות של ספקולנטים סינים שנהגו ללוות במט"ח עד שהיואן הסיני נחלש השנה, העלתה את יציאת ההון נטו מסין לשיא של 91 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2014.

אבל בריחת ההון הזו אינה מוגבלת לסין. החששות מהידוק המדיניות המוניטרית בוושינגטון בסביבת דולר חזק גרמו ללווים רבים ממדינות מתעוררות לצמצם את חשיפתם להלוואות דולריות. בנוסף, משקיעים במדינות המערב צמצמו את החשיפה שלהם לכמה שווקים מתעוררים.