השקעת המיליארדים בקורוס תורגמה למכירת 7,000 מכוניות

יצרנית כלי הרכב הסינית, שפוצלה לאחרונה מהחברה לישראל, הפסידה 715 מיליון דולר בשלוש השנים האחרונות ■ "קורוס צפויה להמשיך לצבור הפסדים, לפחות בטווח הקצר"

דוחות החברה לישראל ל-2014 חושפים כי פעילותה של חברת קורוס, מיזם הרכב המשותף שלה יחד עם חברת צ'רי הסינית, ממשיכה להגדיל את הפסדיה, המצטברים לסכומי עתק. אשתקד צמחו הפסדי החברה ב-37% והסתכמו ב-350 מיליון דולר. בשלוש השנים האחרונות (2014-2012) מצטברים הפסדי קורוס ל-715 מיליון דולר.

בחברה לישראל מציינים כי קורוס נמצאת "בשלב של הגברת הפעילות המסחרית, וככזו, צברה בעברה הפסדים וצפויה להמשיך לצבור הפסדים ועלויות נוספים, לפחות בטווח הקצר". קורוס עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק כלי רכב רגילים, היברידיים וחשמליים בשוק הסיני והעולמי, והחזקת החברה לישראל בה (50%) הועברה ב-2014 מהחברה לישראל לקנון, כחלק ממהלך של פיצול החזקות.

התחזית הונמכה

במהלך 2014 החלה קורוס במכירות של שני דגמים חדשים, ובספטמבר האחרון דירקטוריון קורוס אישר "תוכנית עסקית מעודכנת אשר כוללת תחזית מכירת כלי רכב נמוכה יותר מהתוכנית הקודמת, בהנחה של ביצוע מינימום השקעות הכרחיות הדרושות ליצור". בסך הכול, בסיכום שנתי, מכרה קורוס אשתקד כ-7,000 מכוניות בלבד. מחזור המכירות של קורוס, המעסיקה כ-2,460 עובדים, הסתכם אשתקד ב-139 מיליון דולר, וההפסד התפעולי הגיע ל-318 מיליון דולר.

עד סוף 2014 השקיעה החברה לישראל בקורוס 663 מיליון דולר (כ-2.5 מיליארד שקל), באמצעות הזרמות הון והלוואות בעלים, ובפברואר האחרון העמידה לה הלוואת בעלים של 65 מיליון דולר נוספים. סך התחייבויותיה של קורוס מצטברות ל-1.2 מיליארד דולר. בחברה לישראל מציינים כי קורוס "מצפה לממן את פעילות הפיתוח שלה בטווח הקצר באמצעות הזרמת הון מבעלי מניותיה וממקורות בנקאיים חיצוניים", וכן כי "לצורך יישום התוכנית העסקית של המיזם המשותף נדרש מימון בנקאי חיצוני בהיקף משמעותי".

בסיכום שנתי, למרות שחיקת הרווחיות התפעולית ועלייה ניכרת בהוצאות המימון שהציגה החברה לישראל, היא נהנתה מצמצום ניכר בהוצאות המיסים שלה, ומרווח של 174 מיליון דולר מפעילויות מופסקות. אלה סייעו לה לסיים את 2014 ברווח נקי של 173 מיליון דולר, אחרי הפסד ענק של 620 מיליון דולר ב-2013.

תרומת החברות המוחזקות העיקריות של החברה לישראל
 תרומת החברות המוחזקות העיקריות של החברה לישראל