היועץ שיראה למטופלים את הדרך בביורוקרטיה הרפואית

סוכן רפואי - האדבוקט שמאתר עבור המטופל את הרופא הרלוונטי לבעיה שלו, עוזר לו לקבוע תורים ולהשיג תורים מוקדמים ככל האפשר, עוזר לו לפרש את דברי הרופא, מציע לו רופאים לחוות-דעת שנייה או שלישית, מלווה אותו לבדיקות ועוזר בגביית תשלום מתוכניות הביטוח עבור הטיפול

 רופאים / צלם: thinkstock
רופאים / צלם: thinkstock

האינטרנט חיסל כמה תעשיות בתחום התיווך, אולם בתחומים שבהם המידע הוא מצד אחד מסובך מאוד ומצד שני קריטי ללקוח, הכיוון הוא הפוך: אנחנו נדרשים לגייס אנשי מקצוע שיעזרו לנו להבין את המידע ולקבל על בסיסו החלטות. כך הוא הדבר כשמדובר ברואי חשבון, יועצי מס ועורכי דין. כעת, העולם הרפואי הופך כל כך מסובך, שגם הוא דורש איש תיווך משלו. בארה"ב כבר היום פועלים גופים המציעים Patient advocacy (סוכנים רפואיים) בתוך מערכת הבריאות.

שם התפקיד הוא אמנם בעל גוון משפטי, אולם תפקידו של היועץ אינו מימוש זכויות משפטיות לחולים (לפחות, זה אינו תפקדו העיקרי), אלא עזרה בניווט בסבך המערכת הרפואית. האדבוקט מאתר עבור המטופל את הרופא הרלוונטי לבעיה שלו, עוזר לו לקבוע תורים ולהשיג תורים מוקדמים ככל האפשר, עוזר לו לפרש את דברי הרופא, מציע לו רופאים לחוות דעת שנייה או שלישית, מלווה אותו לבדיקות ועוזר בגביית תשלום מתוכניות הביטוח עבור הטיפול.

משימת ניהול הבריאות המוטלת היום על אדם מן השורה מורכבת הרבה יותר מאשר בעבר מכמה סיבות עקרוניות. ראשית, יש היום חלופות טיפול רבות יותר ומידע סטטיסטי רב על אותן חלופות. שנית, המעבר לרפואה מותאמת אישית מחייבת לעשות אינטגרציה בין המידע על הטיפולים השונים למידע על המטופל המסוים. שלישית, רוב המחלות הקשות היום הן כרוניות, ויש לאגור גם מידע על ההיסטוריה של הטיפולים ולא רק על טיפול מסוים. כיוון שהרופאים עמוסים כל כך, ורק במקרים נדירים יצליחו לקלוט ולזכור את כל המידע הנוגע למטופל מסוים, כיום האדם היחיד שמבין הכי טוב את מחלתו הוא החולה עצמו, אלא שהוא חסר כל הכשרה רפואית רחבה. האדבוקט יכול להיות הגשר בין המטופל לגוף הידע הרחב.

כיום פועלים במספר קטן של בתי חולים בחו"ל גם אדבוקטים רפואיים שאינם עובדים עבור חולה מסוים, אלא אחראים מטעם ביה"חם לניהול הטיפול בחולים במחלקה רפואית מסוימת. תפקידם לוודא שאף אחד לא נשכח בהמולה וכולם מטופלים, ומנגד - לוודא שהמטופלים מבינים את מגבלות המערכת ולדאוג לכך שלא יבואו בדרישות בלתי הגיוניות.

איך נעשים אדבוקטים?

האדבוקטים שכבר פועלים בארה"ב ובמידה נפוצה פחות גם בישראל מגיעים לרוב ממקצוע הסיעוד, כלומר אחים או אחיות לשעבר. הם מכירים את המערכת היטב מבפנים ויש להם קשרים בה, הם יודעים לקרוא, לעבד ולהסביר מידע רפואי והם לרוב בעלי כישורים רגשיים וחברתיים המאפשרים להם לנסוך במטופל ביטחון שהוא בידיים טובות.

בעתיד, לא בטוח שמקצוע הסיעוד יהיה כרטיס הכניסה היחיד לתחום, ולא מן הנמנע שהוא יילמד כמקצוע בפני עצמו. צמיחת המקצוע הזה תלויה במידה רבה בהכרה בנחיצותו מצד המערכת הרפואית. כיום, יש עדיין חשדנות מסוימת ביחס לאדבוקטים והם נתפסים לעתים כנודניקים הדורשים פריבילגיות לא ראויות עבור חולים מסוימים.

ומה עם השכר?

סביר להניח שבעתיד שכר האדבוקטים יהיה גבוה משל אחיות אך נמוך מזה של הרופאים. היום, השירות ניתן בעיקר לאנשים חולים מאוד או עשירים מאוד, ולכן התשלום הוא גבוה יותר מכפי שהוא יהיה כנראה בעתיד, כשהמקצוע יהיה נפוץ יותר, והתחרותיות רבה יותר. היום, שכר של אדבוקט מנוסה יכול להגיע לכ-70-100 דולר בשעה, או כמה אלפי דולרים לניהול מקרה שלם.

המחירים משתנים מאוד לפי סוג המשימה שעבורה גויס האדבוקט ואורך מערכת היחסים עם החולה. כבר היום חלק מהאדבוקטים מתמחים במחלות מסוימות (למשל סרטן או קרדיולוגיה) או בתחומים מסוימים (למשל, עזרה בניהול האינטראקציה עם צוות רופאים רב-תחומי), וככל שההתמחות נדירה ונדרשת יותר, כך המחיר צפוי לעלות.

תחזית הביקוש בארה
 תחזית הביקוש בארה