כמה מרוויחים מהנדסים - ומה יקרה למקצוע הזה בעתיד?

מה יקרה למקצוע ההנדסה בשנים הקרובות, ואיך הוא יושפע ממהפכת התלת-ממד? איך יסייעו מהנדסים לאיכות הסביבה, מה הם ילמדו כבר בתואר הראשון, ואיך כל זה קשור למאגרי הגז שהתגלו בסמוך לישראל?

הנדסה / צילום: שאטרסטוק
הנדסה / צילום: שאטרסטוק

המילה העברית הנדסה נולדה בכלל בשפה הפרסית והמשמעות המקורית שלה היא גיאומטריה. מהנדסים מעורבים כמעט בכל אספקט של חיינו. הם מפתחים מכונות, קובעים את רכיבי המזון ומעורבים בהקמת כורים גרעיניים. הביקוש הגובר למהנדסים הוא כלל עולמי. חברת כוח האדם העולמית מנפאואר בחנה את המחסור בעובדים במגוון תחומים וגילתה שהמהנדסים כבשו את המקום השני בטבלה - בעולם וגם בישראל. במקום הראשון, אגב, נמצאים עובדי כפיים בעלי הכשרה מקצועית.

לדברי חני יעקב, מנכ"לית Manpower Professional, "מעבר לביקושים הרגילים שיש לבעל השכלה הנדסית, שאנו רואים גם בסקרי 'מצוקת הכשרונות' של Manpower השנתיים, ניתן להצביע על עלייה בביקושים למהנדסים אזרחיים ומהנדסי מכונות בעולם הגז, רכבות, תשתיות ותחנות כוח. כיום נעזרות החברות העוסקות בתחום במקרים רבים בכוח אדם מחו"ל, אולם הן מביעות כוונות ונכונות לגייס כוח אדם מקומי, ואף לסייע בהכשרות בתחום באמצעות גופים אקדמיים".

הסטארט-אפ ניישן נהנתה במשך עשרות שנים מהפירות שנזרעו בשנות השבעים והשמונים וזכתה לצ'ופר בלתי צפוי - העלייה הרוסית בשנות התשעים שהביאה איתה לישראל כוח אדם איכותי בעל השכלה רלוונטית. בשנים האחרונות נרשמת ירידה עקבית ומדאיגה במספר התלמידים שלומדים חמש יחידות מתמטיקה - מי שיש להם את הפוטנציאל להפוך למהנדסים במהלך העשור הקרוב.

הצמיחה של הסטארט-אפ ניישן לא עוצרת, לפחות בינתיים, והצמא למהנדסים מאפשר להם לדרוש ולקבל משכורות נאות. שכרו של מהנדס בניין, בעל ותק של חמש שנים או יותר, מגיע לעד 30 אלף שקל ברוטו בחודש, לפי נתונים של Experis מקבוצת Manpower. ניסיון רלוונטי נוסף יכול לתרות תרומה נוספת לתלוש השכר.

הנבואה ניתנה לשוטים, ובכל זאת, ננסה לחזות כאן מה יקרה לתחום ההנדסה בעתיד. התחום יושפע, במידה ניכרת, מנושא הבינה המלאכותית. מדפסות תלת-ממד, למשל, יכולות כבר היום להפיק מגוון כמעט אין סופי של מוצרים, אבל עתידנים מעריכים שזה עוד לא הסוף. המדפסות שיגיעו לשוק יוכלו לתכנן מוצר ולבנות אותו.

מה יעלה בגורלם של המהנדסים? דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות בלשכת המהנדסים, מאמין שהמהפכה הטכנולוגית הזו תגביר את הצורך בהתמחות ספציפית. "מובן שיש בתכנון ההנדסי שינויים והתפתחויות, שהם נגזרות ממערכות המידע והתקשורת", מודה מריאן, "מה שפעם עשו בסרגל או במחשב, היום מתבצע אחרת. יש היום תחום שלם בבנייה שנקרא Building Information, תכנון בתלת-ממד, והוא נגזר מהיכולת לעשות דברים שונים בטכנולוגיות מתקדמות".

מריאן משרטט תרחיש שבו כל מהנדס יתמקד בנישה צרה יחסית ויתמחה בה. "אם פעם מהנדס היה מוכשר להנדסת מים, לעפר ולחומרים, היום כל אחד מהתחומים הוא התמחות בפני עצמה. בדיוק כמו שרופאים ועורכי דין מתמחים בתחום מסוים, כך יהיה גם לגבי מהנדסים. הטכנולוגיה מצד אחד גורמת לנו להפוך את עצמנו לשטחיים, אבל מצד שני היא מצריכה מיקוד".

- מה יעשו מהנדסים ביום שבו המחשב ידפיס לנו מוצרים שהמציא בעצמו?

"זה נראה לי קצת רחוק מהמציאות כרגע, אבל אין ספק שבתחומים מסוימים של הנדסה אזרחית המדפסות כבר עשו מהפכה. אני מניח שכמו בכל דבר, ברגע שיהיו יכולות נוספות, המהנדס יתאים את עצמו אליהן. זה שהיום יש יותר מרכיבי מזון מפעם לא אומר שכבר לא צריך שפים. להיפך. זה לא ייתר מהנדסים, הם רק יצטרכו למצוא דרך לשלב את היכולות שלהם". איך ייראו מקצועות ההנדסה בעוד עשור? הנה שתי אופציות.

כמה מרוויחים מהנדסים
 כמה מרוויחים מהנדסים