הוארך מעצרם של הצעיר וחברו שהמציאו את החטיפה בחברון

(עדכון) - ניב אסרף המציא את האירוע ככל הנראה עקב פרידה שחווה לאחרונה, כחלק מניסיון להביא לחידוש היחסים עם בת זוגו לשעבר ■ ביהמ"ש: חוסר אחריות מחריד ■ המשטרה: בוזבזו עשרות מיליוני שקלים

חיילים / צילום: רויטרס
חיילים / צילום: רויטרס

החטיפה שלא הייתה: ניב אסרף, הצעיר מבאר שבע שהוגדר כנעדר מאז שעות אחר הצהריים אמש (ה'), נמצא במהלך הלילה בקריית ארבע כשהוא בריא ושלם. לאחר פעילות חקירה מאומצת של משטרת ישראל, כוחות השב"כ וצה"ל, אותר אסרף בוואדי בקריית ארבע כשברשותו קופסאות שימורים ושק שינה - כשמונה שעות לאחר תחילת החיפושים.

מחקירה ראשונית עולה כי אסרף וחברו ערן נגאוקר ביימו חטיפה בעקבות פרידה שחווה הצעיר לאחרונה, כחלק מניסיון להביא לחידוש מערכת היחסים בין אסרף לבת זוגו לשעבר. ממשטרת ישראל נמסר כי היא רואה את מעשה הקונדס בחומרה, וכי בזבוז המשאבים וטרטור כלל מערכות הביטחון בשל אירוע כוזב הינו אירוע הנתפס באופן החמור ביותר, במיוחד על רקע המציאות הביטחונית.

בית משפט השלום בירושלים האריך הבוקר את מעצרם של אסרף ונגאוקר בארבעה ימים, בהסכמתם. "אין חולק למעשה בדבר קיומו של חומר הראיות הקושר את שני המשיבים לפרשה שהחלה אמש כחשש לחטיפת אזרח ישראלי בשטחים והסתיימה בסופו של דבר במהלך הלילה לאחר שהסתבר כי מדובר במעשה שטות או קונדס של שני המשיבים", קבע השופט חן אביטל. "מדובר במעשה חסר אחריות באופן מחריד במציאות חיינו במיוחד לאחר שבעבר הלא רחוק נחטפו ונרצחו נערים באזור סמוך לאזור שהתרחש האירוע".

אסרף ונגאוקר חשודים בין היתר בבידוי ראיות, שיבוש הליכי משפט, הפרת הסדר הציבורי והפרעה לשוטר. חברו חשוד בדיווח כוזב.

במשטרה עוסקים הבוקר (ו') בהערכת הנזק שנגרם כתוצאה מהחיפושים הנרחבים שביצעו כוחות הביטחון בשטח. במסגרת החיפושים הוקפצו כוחות צה"ל, בוטלו חופשות החיילים לחג ואף הוקפצו כוחות רבים אחרים שכבר יצאו לחופשת החג. בנוסף, בוזבז כסף רב על דלק לכלי הרכב, הפעלת מזל"טים ופעולות חקירה במישור המודיעיני.

"הנזק הכספי שנגרם כתוצאה מהחיפושים אחר ניב אסרף ייאמד בעשרות מיליוני שקלים", אמרו גורמים במשטרה. "הם הרימו מדינה שלמה על הרגליים, הביאו לבזבוז כספים משווע וחייבים לשאת בעונש. בהמשך, לא מן הנמנע כי תהיה גם תביעה כספית בגין הנזקים ובזבוז כספים שהם גרמו".

נגאוקר, חברו של אסרף שסייע בביום החטיפה, נחקר אתמול במשך שעות ארוכות על ידי כוחות הביטחון, שהעלו ספקות לגבי אמינות דיווחיו. לבסוף נשבר החבר, המשרת כנגד בקבע, ומסר לחוקריו את מקום המסתור של אסרף שנלקח לחקירה. הטיפול באירוע הועבר לידי משטרת ישראל, שהודיעה כי תפעל במטרה למצות את הדין עם הצעירים.

ה"אירוע" החל אתמול סמוך לשעה 16:17 כשהתקבל דיווח במוקד 100 במחוז ש"י של המשטרה מבחור צעיר שטען שהוא וחברו (אסרף) נתקעו עם הרכב בגלל תקר בגלגל בין קרית ארבע לכפר בית ענון - וכי חברו שיצא לחפש כלי עבודה בכפר לצורך תיקון הרכב, לא שב בחזרה. אחד מכיווני החקירה היה כי הארוע החל כארוע פלילי והתפתח לארוע לאומני.

בצה"ל ובשב"כ התייחסו כמובן לדיווח ברצינות. הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט ומפקד פיקוד מרכז, אלוף רוני נומה, קיימו אתמול הערכת מצב מיוחדת בעקבות המקרה. ראש מועצת הר חברון יוחאי דמרי אמר אתמול כי "כוחות מתוגברים של הצבא נמצאים בכל כניסה לכל כפר".

אסרף השתחרר רק לפני כשנה משירות במג"ב - שירות שהעביר באותה גזרה בה ביים את החטיפה, ושאותה הוא מכיר היטב. הוא האח השני מבין ארבעה אחים. אתמול היה אמור להתחיל עבודה חדשה בקרן קיימת לישראל.

במקום להגיע למקום עבודתו החדש, הודיע אתמול בבוקר ניב למשפחתו על כוונתו לנסוע לתפילה במערת המכפלה בחברון, יחד עם חבר נוסף. לאחר מספר שעות דיווח חברו כי השניים עצרו את רכבם בין קריית ארבע לכפר הפלסטיני בית ענון, ומאז נעלמו כביכול עקבותיו של אסרף.

לטענת חברו של אסרף, הוא המתין מעל חצי שעה - ומשהבחין שחברו לא חוזר, מיהר ליצור קשר עם המשטרה. כוחות גדולים של משטרה וצבא הגיעו לאזור והחלו לסרוק את השטח וחיפשו אחר הצעיר הנעדר. הסריקות התמקדו בכפרים בית ענון, בני נעים והכפר סעיר.

בני משפחת אסרף התכנסו בביתם מרגע פרסום המקרה וסירבו כל העת להאמין כי ניב נעדר. נציגים של כוחות הביטחון תיחקרו כל העת את ההורים, בניסיון לדלות פרטים על הנסיבות שהובילו להיעדרו.

הפוסט שרמז על התוכנית: "רק כשמאבדים משהו, מבינים כמה הוא חשוב"

פחות מיממה לפני שביים את היעלמותו העלה אסרף פוסט מצמרר לעמוד הפייסבוק שלו בו כתב: "למה רק שמאבדים משהו, מבינים כמה הוא היה חשוב לכם, כמה הוא היה חלק בלתי נפרד מכם".

"במבט לאחור אתם מבינים שאם חונקים פרח הוא בסוף ימות לכם בין הידיים", כתב. "אומרים שלומדים מטעויות ומי שאמר את זה צדק, רק הוא שכח לציין שאחרי הטעות מישהו צריך לתת לכם הזדמנות שנייה".

חבריו של ניב הגיבו לפוסט לאחר שנודע דבר היעדרותו והתקשו להאמין שהמילים שכתב הפכו למציאות: "אני לא מאמינה, זה לא יכול להיות אמיתי", כתבה אחת מחברותיו. "ניב, זה לא מצחיק. 1 באפריל עבר", כתבה אחרת בתגובה למקרה, שהתגלה לבסוף כבדיה.