ראש הממשלה על ההסכם עם איראן: "יאיים על קיומה של ישראל"

שרי הקבינט המדיני-ביטחוני שהתכנסו בצהריים הביעו פה אחד התנגדות לעסקה ■ "העסקה תהווה סכנה ממשית לעולם ותסלול את דרכה של איראן לפצצה", הזהיר נתניהו

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

התנגדות חריפה להסכם המסגרת עם איראן: הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס בשעות הצהריים (שישי) לדיון מיוחד בעקבות ההכרזה בלוזאן על הסכם מסגרת עם איראן. שרי הקבינט הביעו פה אחד התנגדות לעסקה, וראש הממשלה נתניהו הזהיר: "העסקה המוצעת תהווה סכנה ממשית לאזור ולעולם ותאיים על קיומה של מדינת ישראל".

"העסקה לא תסגור אפילו מתקן גרעיני אחד באיראן, לא תשמיד אפילו צנטריפוגה אחת ולא תפסיק את המחקר והפיתוח של איראן בצנטריפוגות מתקדמות", אמר נתניהו. "היא מעניקה לגיטימציה בינלאומית לתוכנית הגרעין הבלתי חוקית של איראן ותשאיר אותה עם תשתית גרעינית נרחבת".

ראש הממשלה הזהיר מפני ההשלכות של הסרת הסנקציות מאיראן. "בתוך שנים ספורות העסקה תסיר כמעט את כל המגבלות על תוכנית הגרעין כך שאירן תוכל לפתח יכולות גרעיניות נרחבות עוד יותר. העסקה לא תחסום את דרכה של איראן לפצצה, היא תסלול את דרכה לפצצה".

עוד הזהיר ראש הממשלה כי ההסכם עם איראן יצית מרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון. "מוצג כאילו האלטרנטיבה היחידה לעסקה רעה זו היא מלחמה. זה לא נכון", אמר. "יש אלטרנטיבה שלישית - לעמוד איתן ולהגביר את הלחץ על איראן עד שיושג הסכם טוב". "איראן פועלת בגלוי וקוראת בגלוי להשמדתה של ישראל", הוסיף. "ישראל דורשת שכל הסכם קבע עם איראן יכלול הכרה איראנית מפורשת בזכות קיומה של מדינות ישראל".

אמש, זמן קצר לאחר החתימה על הסכם המסגרת, התקשר אובמה לנתניהו והדגיש בפניו את מחויבותו לביטחון ישראל. בשיחה טלפונית שקיים הנשיא ממטוסו, ציין אובמה כי "הסכם המסגרת מאפשר התקדמות משמעותית לעבר פתרון מקיף וארוך טווח, שמונע מאיראן להשיג פצצה גרעינית". הנשיא אמר לנתניהו כי "ההתקדמות בנושא הגרעיני לא ממעיטה מהדאגות שלנו בקשר לתמיכה האיראנית בטרור ולאיומים שהיא משמיעה כלפי ישראל".

לדברי אובמה, שהנחה את צוות הביטחון הלאומי שלו להגביר את ההתייעצויות עם הממשלה החדשה בישראל, ארצות הברית "נותרת מחויבת לביטחון ישראל ותפעל לחזק את שיתוף הפעולה".

"ההסכם יסלול את הדרך לפצצה"

נתניהו טען במהלך שיחתו עם אובמה כי הסכם עם איראן "יאיים על קיומה של מדינת ישראל ויעניק לתוכנית הגרעין שלה לגיטימציה להגביר את תוקפנותה במזרח התיכון. "ההסכם שהושג לא ימנע מאיראן פצצה, אלא יסלול עבורה את הדרך אליה" הוסיף.

"הבעתי את התנגדותה הנחרצת של ישראל למסגרת ההסכם עם איראן, המהווה סכנה חמורה לישראל, לאזור ולעולם", הודיע נתניהו בתום השיחה. "העסקה תגביר את הסיכונים להתחמשות גרעינית אזורית ולמלחמה. האלטרנטיבה היא לעמוד בנחישות ולהגביר את הלחץ על איראן עד להשגת הסכם טוב יותר".

השיחה לא הרגיעה את דאגותיו של נתניהו, שהודיע על דיון מיוחד בקבינט - בהשתתפות השרים והגורמים המקצועיים - שנועד לנתח את תמונת המצב לאחר ההסכם. גורמים מדיניים בישראל מתחו אמש ביקורת חריפה על המהלך: "מדובר על מסגרת רעה שתוביל להסכם רע ומסוכן, אם יושג הסכם על בסיס קווי המסגרת האלה, מדובר בטעות היסטורית שתהפוך את העולם למסוכן הרבה יותר".

מפת האיומים של נתניהו

במקביל להצהרת נציגי איראן והמעצמות בלוזאן, שבה הכריזו על השגת הסכם המסגרת לאחר ימים ארוכים של דיונים מרתוניים, העלה נתניהו לחשבון הטוויטר שלו מפה שנועדה להזהיר את העולם מהאיומים הצפויים למזרח התיכון, במקרה שבו איראן תהפוך למדינה גרעינית.

"כל עסקה חייבת להכיל בתוכה החזרה של איראן למצב שהיה לפני שהיו לה יכולות לפיתוח גרעין, ומצב שבו היא מפסיקה את התוקפנות והטרור שלה", צייץ נתניהו בצירוף המפה המעידה על האיומים של איראן על האזור עוד במהלך השיחות.

במפה נראים חצי האיומים הנשלחים לעברה של עיראק השכנה וגם לעבר תימן, שם משתלטים המורדים החות'ים על עוד ועוד יעדים בחסותה של איראן. עוד מופיעים במפה איומים המופנים כלפי ישראל ופעילות של טרוריסטים בסוריה, שהולכת ונכבשת בידי ארגוני טרור ג'יהאדיסטים קיצוניים.