פשרה בייצוגית נגד "אדום אדום": תנובה תשלם 4.2 מיליון שקל

בעקבות פרשת ההתעללות בעגלים שנחשפה ב"כלבוטק": תנובה תשלם 2.7 מיליון שקל לעמותות העוסקות בהגנה על רווחת בע"ח ותתרום מוצרי מזון בשווי 1.5 מיליון שקל לנזקקים - והתביעה הייצוגית נגדה תימחק

חברת תנובה (תנובה בקר) תשלם 2.7 מיליון שקל לעמותות העוסקות בהגנה ושמירה על רווחת בעלי החיים בישראל וכן תתרום מוצרי מזון בשווי 1.5 מיליון שקל לנזקקים באמצעות עמותת "לתת", והתביעה הייצוגית שהוגשה נגדה בגין פרשת "אדום אדום" תימחק - כך הוסכם בהסדר פשרה אליו הגיעה תנובה בקר עם התובעות הייצוגיות רות קליאן ופרח אמזלג, שהגישו את התביעה בגין פרשת ההתעללות בעגלים ובכבשים במפעל "אדום אדום" של חברת תנובה, שזיעזעה את המדינה לפני כשנתיים וחצי.

עוד נקבע בפשרה, שהושגה לאחר הליך גישור שנערך בפני נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר, כי תנובה תשלם לכל אחת מהתובעות 60 אלף שקל, וכן תשלם לבאי-כוחן, עורכי הדין האני טנוס, אביעד אמזלג, יוחי גבע וטל רכניץ, 420 אלף שקל בגין שכר-טרחה.

בהודעה על הסדר הפשרה, שאותה מסרו לבית המשפט המחוזי בירושלים לצורך קבלת תוקף של פסק דין, מסרו הצדדים כי הם העדיפו להגיע להסדר מוסכם על פני ניהול הליכים משפטיים ארוכים.

"הסדר הפשרה אינו מגשים את מלוא שאיפתן של המבקשות בבקשות האישור, אך הוא מקדם את המטרה הציבורית העיקרית בה התמקדו ונושא תועלת למען הכלל", כתבו הצדדים.

כן הם ציינו כי לאחר שידור הכתבה על "אדום אדום" ב"כלבוטק", תנובה נקטה צעדים על מנת להימנע הישנות מקרים דומים לאלה שתועדו בכתבה, ובהם פיטוריו של מנהל המפעל ועובדים נוספים והשקעות כספים בשיפור תנאי בעלי החיים.

חישמלו, היכו, גררו

מאחורי חשיפת "כלבוטק", ששודרה בדצמבר 2012 בערוץ 2, עמדה חקירה סמויה שהתקיימה בבית-המטבחיים "בקר תנובה" ("אדום אדום") בבית-שאן.

רונן בר, עיתונאי ופעיל בעמותת "אנונימוס" לזכויות בעלי חיים, התקבל כעובד במשחטה ותיעד במצלמה נסתרת את ההתעללות בעגלים ובכבשים. החקירה הסמויה חשפה התעללות קשה, שיטתית וגלויה בבקר ובעגלים, תוך הפרת החוקים, התקנות והסטנדרטים לטיפול בחיות.

בין היתר תועדו עובדים בבית-המטבחיים כאשר הם מחשמלים עגלים באמצעות שוקר חשמלי, מכים בעלי חיים, עומדים עליהם, גוררים עגל ברגלו באמצעות מלגזה ועוד.

3 ימים אחרי שידור הכתבה הגישה קוליאן, חרדית בת 33 נשואה שמקפידה על כללי הכשרות, את הבקשה לתביעה הייצוגית. בהמשך הגישה גם אמזלג תביעה דומה, ושתי התביעות אוחדו.

בהסתמך על תחקיר "כלבוטק" - שחשף כאמור תנאי צפיפות קשים ביותר של בעלי החיים, שימוש מתמיד ואינטנסיבי בשוקר חשמלי, גרירה וזריקה של כבשים ועוד - טענו התובעות כי חברת תנובה בקר הטעתה אותן והפרה את חוק הגנת הצרכן. ההטעיה, לשיטתן, התבטאה בכך שתנובה ו"אדום אדום" העלימו מהצרכנים את העובדה שהם מתעללים בבקר ובעגלים, פועלים בניגוד גמור לחוק צער בעלי חיים ובניגוד לתקנות מחלות בעלי חיים בנוגע לאופן שחיטת בעלי החיים.

התובעות טענו, בין היתר, כי חוקי הכשרות לא מעניקים כשרות למפעלי בשר שמתעללים בבהמות לפני שחיטתם ולא מוודאים את שחיטת הבהמות לפי התקנים הברורים.

לטענת התובעות, "אילו ידעו הרבנים המעניקים כשרות אודות המתרחש, הם לבטח לא היו מעניקים את דרגת הכשרות המחמירה שהם נותנים ל'אדום אדום', ולכן יש כאן פגיעה חזקה מאוד ברגשות הצרכנים, שחלקם דתיים כמו התובעת, וחלקם ציבור חילוני שאף הוא היה נרתע מלצרוך את הבשר של 'אדום אדום' אילו היה יודע איך הבשר מופק". היום הסתיימה התביעה, כאמור, בפשרה.

שני כתבי אישום

פרשת "אדום אדום" לא הסתיימה רק באפיק המשפטי האזרחי. באוקטובר 2013 הגישה פרקליטות מחוז צפון בשיתוף משרד החקלאות לבית משפט השלום בנצרת שני כתבי אישום נגד ארבעה מעובדי מפעל "אדום אדום" בבית-שאן, בגין התעללות בבעלי חיים והיזק לחיה. זאת, בעקבות תחקיר "כלבוטק" שחשף במצלמות נסתרות את ההתעללות.

הנאשמים שנגדם הוגשו כתבי אישום היו האחראי על קו השחיטה במפעל, אליהו בן-מחלוף (45), תושב בית-שאן; ממלא-מקומו, באהא בן-חליל דרבאשי (33), תושב מוקייבלה; ושני עובדי קבלן בקו השחיטה - פאדי חדיירי (34) מכפר סולם וסאלח פודי (23) מכפר טייבה זועבייה.

בכתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד שירי שחף-אופק, פורטו כל המקרים שתועדו ונחקרו בפירוט מצמרר. מכתב האישום עלה כי מנהל קו השחיטה סיפק לעובדים שוקר חשמלי לשם זירוז בעלי החיים והובלתם אל השחיטה.

"העובדים עשו שימוש בשוקר, בידיעתם ובאישורם של הנאשמים, ללא תכלית ראויה ובאופן שגרם כאב וסבל לעגלים, וחישמלו את העגלים בעת הולכתם ממקום למקום באמצעות השוקר, בכך שהצמידוהו לחלקים שונים בגופו של העגל, לרבות אזורים רגישים כגון אשכים, אחוריים, בטן, חזה, צוואר, ראש ופנים", נכתב באישום.