העלאת ריבית בארה"ב ביוני כבר יצאה כנראה מכלל חשבון

רבים בשוק טוענים כי הפולחן החודשי של המתנה לסטטיסטיקה של לשכת העבודה האמריקאית היא אנכרוניזם מנופח ■ ועדיין, צריך לקחת ברצינות את נתוני החודש החולף, במיוחד אל מול הפער הגדול מול התחזיות המוקדמות

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

נתוני התעסוקה בארה"ב ידועים לשמצה בכך שהם כפופים לעדכונים ענקיים, ורבים בשוק טוענים שהפולחן החודשי של המתנה לסטטיסטיקה של לשכת העבודה האמריקאית היא אנכרוניזם מנופח.

אחרי שכל זה נאמר, צריך כנראה לקחת בכל זאת ברצינות את הנתונים של מארס, שפורסמו שלשום (ו') והפכו להפתעה השלילית הגדולה ביותר לעומת ציפיות השוק הגדולות ביותר מאז דצמבר 2009. לכך יש השלכות עמוקות על הנושא שמטריד את מנוחת השווקים כבר חודשים רבים: מתי יתחיל הפדרל ריזרב סוף סוף להעלות את הריבית?

העלאה ביוני - שנחשבה עדיין אפשרית אחרי נאומה האופטימי של יו"רית הפד ג'נט ילן בחודש שעבר - כבר יצאה כנראה מכלל חשבון. ספטמבר הוא החודש המוקדם ביותר האפשרי להעלאת ריבית, וגם הוא נראה כבר לא סביר. העלאה בספטמבר תחייב הבראה כלכלית ברורה בחודשי האביב והקיץ. הפד רוצה להעלות את הריבית, אבל הוא דובר אמת כשהוא מסביר שהוא תלוי בנתונים הכלכליים השוטפים שמתפרסמים.

נתוני התעסוקה בארה"ב נראו מבודדים מתמונת המצב הכלכלית זה חודשים, כאשר הנתונים האחרים מצביעים על צמיחה מתונה בהרבה - למשל סקר מנהלי הרכש במגזר היצרני. הם זמינים במדינות רבות, וקל לקבוע את הכיוון שלהם: נתון מעל 50 נקודות מציין צמיחה, ואילו נתון מתחת ל-50 נקודות מציין נסיגה. כך קל להשוות את ארה"ב למדינות אחרות.

על בסיס מדדי מנהלי הרכש, ארה"ב עוברת האטה חדה. בשנה שעברה היה המדד הממוצע 58, ואילו השנה הוא ירד ל-51.5 - מתחת לגרמניה וגוש האירו, ובהרבה מתחת לבריטניה וספרד, עם ממוצעים של מעל 54 נקודות.

כל זה מאותת שהתיקונים בסקרי התעסוקה במגזר הלא חקלאי, שהורידו 69,000 משרות מן האומדנים של החודשים הקודמים, נותנים לנו תמונה מדויקת יותר של שוק העבודה האמריקאי. שיעור האבטלה נשאר אמנם 5.5%, נתון חיובי שלא מחייב ריבית חירום נמוכה במשק, אבל בשילוב עם האינפלציה הזניחה והעליות הצנועות מאוד בשכר, אין גם הכרח להעלות את הריבית באופן מיידי.

ההשלכה החשובה ביותר היא על הדולר, שעלייתו הממושכת נתונה סוף סוף ללחץ רציני. מספרים עגולים, דפוסי גרף וחסמים פסיכולוגיים לא צריכים להיות חשובים, אבל יש להם תפקיד. התגובה המיידית שלשום החזירה את הדולר לרמה של מעל 1.10 לאירו. במונחי סל מטבעות המסחר האמריקאי, הדולר התקרב לממוצע הנע של 50 ימי המסחר האחרונים.

עליית הדולר הייתה כה חדה ועקבית, שהוא נסחר מעל הממוצע הזה ללא הפוגה מאז יולי בשנה שעברה. התחזקות נוספת שלו אל מעל הממוצע הייתה משפיעה על הפסיכולוגיה של השווקים.

כמה תלוי בדולר חזק יותר? הוא בהחלט עזר לתחייה של המניות האירופיות בחודשים האחרונים, וגרם כאב רב בשווקים מתעוררים רבים. סיום של הגאות בדולר יכול להחליש את המגמות הללו.

מסר של ריביות נמוכות יותר ליותר זמן משפיע גם על המניות. תשואת אג"ח האוצר האמריקאי לעשר שנים חזרה לזמן קצר ל-1.8% אחרי פרסום נתוני התעסוקה - רמה שרבים היו חושבים לבלתי אפשרית לפני שנה. תשואות כה נמוכות ימשיכו לספק תמיכה חשובה לשוק המניות האמריקאי.