נתניהו ב"בליץ" נגד אובמה ברשתות התקשורת בארה"ב

רה"מ הופיע בתוכניות טלוויזיה ברשתות הגדולות, במאמץ להדוף את קמפיין הבית הלבן למכור את ההסכם עם איראן ■ "אני לא מנסה לקטול עסקה כלשהי; אני מנסה להרוג עסקה רעה" ■ האם תתמוך בהתקפה חד-צדדית על איראן? - "אני אף פעם לא מדבר על צעדים צבאיים"

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יצא היום (א') במתקפת הסברה חזיתית נגד נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ברשתות הטלוויזיה האמריקאיות הגדולות, במאמץ לבלום את הקמפיין האגרסיבי של הבית הלבן למכור את ההסכם עם איראן למחוקקים על גבעת הקפיטול ולציבור בארה"ב.

אובמה ועוזריו הבכירים הקדישו, ומקדישים, את סוף השבוע של חג הפסחא לשיחות טלפון עם סנטורים וצירים משתי המפלגות במאמץ להראות שההסכם המוצע עם איראן הוא הדרך היעילה ביותר לחסום את דרכה של טהראן לנשק גרעיני. מבחינת רה"מ, קהל היעד החשוב ביותר הוא המחוקקים הדמוקרטים, שנקרעים בין תמיכתם באובמה לבין תמיכתם המסורתית בישראל. בסופו של דבר, המחוקקים הדמוקרטים הם שיכריעו האם הסנט יוכל להדוף וטו נשיאותי על חקיקה שתביא לקריסת העסקה.

נתניהו לא הביא עמו בשורה חדשה לתוכניות הראיונות של יום א' - "פגוש את העיתונות" ב-NBC, "השבוע" ב-ABC ו"מצב האומה" ב-CNN. המסר חזר ונשנה בכל התוכניות, עם אותם הדגשים. "העסקה עם איראן מאיימת עלינו ומאיימת על שכנינו", אמר רה"מ ב-CNN. "אני לא מנסה לקטול עסקה כלשהי; אני מנסה לקטול עסקה גרועה.. עסקה רעה בפרספקטיבה היסטורית", הוא אמר ב-NBC. "העסקה עם איראן תותיר בידיה תשתית גרעינית שתשרת אותה אחרי פקוע ההסכם", הצהיר רה"מ ב-ABC.

בכל הראיונות אמר נתניהו, כי ארה"ב ובעלות בריתה צריכות להדק עוד יותר את עניבת החנק של הסנקציות על איראן כדי לאלץ אותה לקבל הגבלות רבת יותר על יכולותיה הגרעיניות. הוא הטיל ספק ביעילות משטר הפיקוח המוצע על האתרים הגרעיניים של איראן וציין שהעולם כולו הריע בזמנו להסכם להגבלת היכולות הגרעיניות של קוריאה הצפונית, הסכם שקרס זה מכבר וסלל את דרכה של פיונגיאנג לשק גרעיני.

הוא חזר והדגיש, שהסרת הסנקציות, כפי שהיא גלומה בהסכם המוצע, תזרים מיליארדים לקופות איראן ואלה "לא ישמשו להקמת בתי-ספר או בתי חולים" אלא לחיזוק תשתית הטרור של "מעצמת הטרור הראשונה במעלה בעולם".

בשתי תוכניות נשאל נתניהו האם הוא יעדיף התקפה צבאית חד-צדדית על איראן. תשובתו הייתה אחידה: "לעולם איני מדבר על צעדים צבאיים". אולם ב-NBC הוא הוסיף: "אני מעדיף פתרון דיפלומטי מפני שישראל היא שתשלם את המחיר על כל התקפה צבאית על איראן".

ובתשובה על שאלה האם "במצב אידיאלי" לא היה עדיף מזרח-תיכון מפורז כליל מנשק גרעיני - רמז ברור ליכולות הגרעיניות כביכול של ישראל - אמר רה"מ, כי במצב אידיאלי לא תהיה מדינת טרור שמאיימת על העולם כולו והשאלה אינה צריכה להיות מופנית כלפי הדמוקרטיה הישראלית, שהפגינה ומפגינה איפוק וריסון, אלא נגד מדינת טרור שמפתחת טילים ביןיבשתיים שיוכלו לפגוע במטרות בארה"ב.

על שאלה האם הוא היה מייעץ לסעודיה ומדיות המפרץ הפרסי להתחיל לפתח נשק גרעיני, בעקבות מאמצי איראן לפתח נשק כזה, השיב רה"מ בשלילה, אך חזר על הטיעון הישראלי הוותיק, שנשק גרעיני בידי איראן יחולל מרוץ חימוש גרעיני במזה"ת כולו.

השורה התחתונה של דברי נתניהו בראיונות: עדיין יש זמן להשיג עסקה טובה יותר ע"י הקשחת הסנקציות על טהראן; דווקא עתה, עם ירידת מחירי הנפט, הסנקציות האלה יהיו נשכניות יותר.

הסנטורית דאיין פיינסטין, שרואיינה ב-CNN בעקבות נתניהו, מתחה ביקורת על דבריו. היא אמרה, שרה"מ "חייב ללמוד לרסן את עצמו" ושהוא אינו מציע חלופה ראויה להסכם המוצע עם איראן. הסנטורית, שכבר בעבר הביעה מורת רוח מעמדת נתניהו בסוגיית איראן, אמרה שההסכם עם טהראן הוא הטוב ביותר שהיה אפשר להשיג בנסיבות הקיימות.