5 המניות המומלצות של מנכ"ל אילים קרנות נאמנות

קובי שגב מסמן גורמים מסוכנים והזדמנויות להשקעה: "זו אחת התקופות המאתגרות"

קובי שגב / צילום: איל יצהר
קובי שגב / צילום: איל יצהר

על רקע רמות השיא בהן נמצאות הבורסות בעולם, במרכזן בארה"ב, וביניהן גם הבורסה המקומית, באילים קרנות נאמנות סבורים כי "2015 תהיה האתגר הגדול של מנהלי קרנות הנאמנות בפרט ומנהלי ויועצי ההשקעות בכלל".

קובי שגב, מנכ"ל אילים קרנות נאמנות, אומר כי "רמות השיא בשווקים והתשואות הנמוכות באג"ח יחייבו את מנהלי ההשקעות לייצר תשואות יש מאין, מבלי להגדיל את רמת הסיכון למשקיעים. הדבר אפשרי לדעתנו, רק באמצעות ניהול דינמי של כל אפיקי ההשקעה, יצירתיות וניתוח מעמיק של כל מניה ואג"ח".

לדבריו, "הריבית האפסית בשילוב סימני הצמיחה, מהווים כר פורה לעלייה ברווחי החברות, בשל אפשרויות המימון הזולות והשיפור בהכנסות. אולם בחברות רבות השיפור כבר מגולם במחיר ויש לא מעט חברות בשוק הנסחרות במחירים גבוהים מאוד".

שגב סבור כי "יש להימנע מהשקעה במדדי מניות רחבים הנמצאים במחירי שיא, ולהתמקד במניות ואג"ח קונצרניות הנסחרים במחירים ובתשואות אטרקטיביים בהשוואה לסיכוני האשראי והמח"מ שלהן".

לרכיב המנייתי מקצה שגב 15% מתיק ההשקעות - בחלוקה של 60% בישראל ו-40% בחו"ל ומסביר כי "ההשקעה המנייתית היא מטבעה בעלת אופק ארוך יותר. לכן אנו ממליצים לבנות תיק השקעות מפוזר של חברות איכותיות בארץ ובחו"ל, שהסביבה המאקרו-כלכלית של ריבית נמוכה בטווח הקצר, צמיחה בטווח הבינוני, ועליית ריביות ותשואות בטווח הארוך, תיטיב עימן".

המלצה על שופרסל ובזן

בין המניות שמזכיר שגב נמנות חברת התעשייה אלקטרה וחברת המחשבים מטריקס , שלדבריו "מהוות דוגמאות לחברות איכותיות שנהנות מסביבה עסקית חיובית".

עוד צמד מניות ששגב מציין, הן רשת קמעונאות המזון שופרסל וחברת האנרגיה בזן, לגביהן הוא אומר כי "אלה דוגמאות לחברות המסיימות סייקל שלילי ומתומחרות בחסר".

שגב מוסיף כי "מבין הבנקים אנו ממליצים לנצל את המימוש במניית מזרחי-טפחות ולהשקיע בה, על אף החשש מפעילותו של שר האוצר העתידי, משה כחלון".

בעניין ההשקעה מעבר לים, שגב אומר כי "נשקיע בחברות בעלות 'חפיר', יתרונות תחרותיים ממשיים שנהנות מצמיחה בארה"ב ונטולות מינוף, שיכול להעיב על התוצאות הפיננסיות כשהריביות יעלו".

אנומליה באג"ח הממשלתיות

לגבי האפיק הקונצרני, אומר שגב כי זהו "ללא ספק האפיק המאתגר ביותר להשקעה בישראל. דצמבר האחרון והרבעון הראשון של 2015 הוכיחו מעבר לכל ספק שהשקעה חכמה, המבוססת על ניתוח אשראי מעמיק של החברות, מביא לתוצאות עדיפות בהרבה על השקעה באמצעות מדדי התל בונד".

עוד הוא מוסיף כי "אנו מביעים דאגה מהגל החדש של חברות הנדל"ן האמריקאיות שמנפיקות אג"ח במחוזותינו. הצוות הבכיר של אילים, שראה דבר או שניים בשוק ההון, נמנע מהשקעה בחברות אלו בתשואה לפדיון הנמוכה מ-10%-12%, תלוי בהקשר. אין לנו ספק שבמשבר הראשון התשואות באג"ח אלו יעלו לרמות דו-ספרתיות".

בעניין הרכיב הממשלתי מציין שגב כי "ישנם עיוותים רבים ואנומליות, שההיכרות איתם יכולה להניב תשואה עודפת", ומציין כי אותם עיוותים "מתהווים מעת לעת, וברמת התשואות הנוכחית, הדרך היחידה להרוויח באג"ח ממשלתיות, היא לחשוב מחוץ לקופסה".

שגב מציין כי "התקופה האחרונה היא ללא ספק אחת המאתגרות בשוק ההון העולמי בכלל, ובשוק המקומי בפרט. השוק בארץ נמצא במצב שבו כספים סולידיים שהיום לא מניבים פירות - קרנות כספיות ופיקדונות, מוסטים לאפיקי השקעה ברמת סיכון גבוהה יותר".

"מצד שני", הוא מוסיף, "רמת הריביות הנמוכות בעולם, צפויה להימשך לפחות עד תום 2015, בעיקר בשל ההרחבה הכמותית באירופה, הכוללת רכישה של 60 מיליארד אירו מידי חודש עד ספטמבר 2016. כל עוד תוכנית הרכישה תקפה, נגיד הבנק האירופאי לא צפוי להעלות את הריבית מעבר לרמתה האפסית".

באילים מעריכים כי "הריבית בארה"ב לא תעלה השנה, בעיקר בשל ההתחזקות של הדולר והשלכותיו העתידיות".

"בכל מקרה", שגב מדגיש, "בישראל לא צפויה העלאת ריבית עד סוף השנה לפחות. הורדת הריבית לאחרונה לרמה של 0.1%, לא הייתה מתבצעת אם לנגידת בנק ישראל היו מחשבות להעלות את הריבית".

* הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

המניות המומלצות של קובי שגב
 המניות המומלצות של קובי שגב