בגלל הדולר? על הסמארטפון הבא שלכם תשלמו הרבה יותר

שער הדולר שעלה מייקר את הסמארטפונים שיושקו החודש בארץ במאות שקלים, וכך גם את אייפון 6 הוותיק יותר ■ כך מתקרב מחיר מכשירי הדגל ל-4,000 שקל

על הסמארטפון הבא שלכם תשלמו יותר מכפי ששילמתם על מכשיר מקביל בעבר. השבועות הקרובים צפויים להיות עמוסים בהשקות סמארטפונים מובילים - החל מדגמי גלקסי החדשים של סמסונג (S6 ו-S6 Edge), דרך P8 של וואווי ועד G4 של LG ו-One M9 של HTC, אלא שהישראלים - שבאופן קבוע מוציאים על סמארטפונים הרבה יותר מכפי שמוציאים הצרכנים בעולם, בעיקר בגלל מדיניות המיסוי של מדינת ישראל (ראו בהמשך) - ישלמו הפעם הרבה יותר.

בדיקת "גלובס" מגלה כי מכשירי הדגל שיגיעו לישראל בתקופה הקרובה יעלו מאות שקלים יותר מכפי שעלו קודמיהם בעת ההשקה.

כך למשל, גלקסי S6 עם 32 ג'יגה, שיושק ב-13 באפריל, יימכר בסמסונג ישראל ב-3,800 שקל. לשם השוואה, גלקסי S5 בגרסת דור 4 נמכר לפני שנה בעת ההשקה ב-3,600 שקל - הפרש של 200 שקל.

מה הסיבה? בעיקר שער הדולר. באפריל אשתקד, בעת השקת ה-S5, הוא עמד על 3.47 שקלים, ואילו היום הוא עומד על 3.95 שקלים.

גם בארה"ב עלו מחירי הגלקסי בין ההשקות, אך בשיעור נמוך יותר. S5 עלה 710 דולר שנה שעברה, ו-S6 נמכר כרגע ב-735 דולר - ללא מסים. בתוספת 8% מס מקומי בארה"ב, מדובר בכ-770 דולר ל-S5 וכ-795 דולר ל-S6.

אם מבחינת האמריקאים מדובר בעליית מחירים שולית של 25 דולר, עבור ישראלים שירצו לקנות את המכשיר מעבר לים - ההפרש משמעותי, בין 2,465 שקל ל-S5 לפני שנה בארה"ב, ל-2,900 שקל עבור S6 בארה"ב היום - התייקרות של 435 שקל (לאחר המרה של שערי הדולר לאותה תקופה והוספת מסים מקומיים בארה"ב של 8%).

גם עבור דגם One M9 של HTC הישראלים ישלמו הרבה יותר. הדגם החדש יעלה 4,000 שקל - 450 שקל יותר ממחיר ההשקה של One M8 אשתקד, אז מחירו עמד על 3,550 שקל. בארה"ב המחיר נשאר זהה - 700 דולר - רק שבעת ההשקה במאי 2014 שער הדולר היה 3.45 שקלים, והיום הוא 3.95 שקלים, כך שבהמרה מדולר לשקל.

הפער במחיריםירים של מכשירי הדגל בין ארהב לישראל
 הפער במחיריםירים של מכשירי הדגל בין ארהב לישראל

אייפון 6 התייקר

אייפון 6 הושק בישראל בחודש אוקטובר וזכה להצלחה עצומה. המחיר שאנחנו משלמים היום על הסמארטפון של אפל בגרסת 16 ג'יגה גבוה יותר בחלק מחברות הסלולר וברשת איי דיגיטל מאשר בעת ההשקה.

בסלקום אייפון 6 נמכר היום ב-3,700 שקל, מחיר זהה לזה שהיה בהשקה. בפלאפון המחיר 3,800 שקל - 100 שקל יקר ממחירו בעת ההשקה. באורנג' ובאיי דיגיטל אייפון 6 נמכר ב-3,900 שקל. התייקרות של 100 שקל באורנג' ו-200 שקל באיי דיגיטל.

אגב, נכון לעכשיו הישראלים גם לא נהנים מהורדת המחיר שביצעה אפל על הסטרימר שלה - אפל TV, שבארה"ב ירד מ-100 דולר ל-70 דולר. בישראל עומד מחירו באיי דיגיטל על 600 שקל, למרות שהורדת המחיר בארה"ב הייתה כבר לפני מספר שבועות. מאיי דיגיטל נמסר כי המחיר יירד בימים הקרובים.

דבר היבואנים

יבואני הסמארטפונים לישראל מתמודדים עם בעיה לא פשוטה כששער הדולר עולה, כי אם הם מעלים מחירים, הצרכנים עלולים לרכוש את המכשיר הנחשק במקום אחר. הישראלים מרבים לבקר מעבר לים, ורבים קונים שם ונכנסים עם המכשיר לארץ מבלי לדווח עליו כחוק, וזאת כדי לחסוך את המסים הגבוהים המייקרים את המוצר המקורי בכ-36% (18% ו-17.7% מס קנייה).

"אנחנו מגלמים במחיר הסופי את התייקרות שער הדולר", מספר יבואן בכיר בתעשיית הסלולר. "לא רק מחיר הסמארטפון מתייקר בעקבות שער הדולר, גם עלויות השילוח מושפעות מכך. המחיר לצרכן הסופי לא תמיד מושפע באופן מיידי, כי יש מלאי בארץ, אבל ברגע שרוכשים סחורה חדשה - הצרכן מרגיש את זה".

יבואן אחר מספר כי לרוב הוא סופג את עליית השער הדולר. "לאחר שהשקנו את הסמארטפון, אנחנו לא יכולים כל הזמן לשנות לו את המחיר. לפעמים מתמחרים את המכשיר ביוקר בהתחלה, כדי לגלם את עליית שער הדולר בהמשך. בכל מקרה, מחירו של הסמארטפון לא יעלה לאחר ההשקה, אלא רק ירד".

ג'ונתן אפרמן, סמנכ"ל סחר בפריפייד קארדס העוסקת ביבוא מקביל של סמארטפונים, מספר כיצד הם מצליחים למכור מכשירים במחירים נמוכים יותר: "בחודש הראשון בדרך-כלל ליבואנים הרשמיים יש מחיר אגרסיבי וזול יותר מהיבואן המקביל, אבל לאחר מכן המחיר של מוצר ביבוא מקביל זול בכמה מאות שקלים.

"הסיבה לכך היא שאנחנו עובדים עם ספקים שונים ולפעמים גם עם יבואנים רשמיים מארצות אחרות, מה שמאפשר לנו להציע מחירים נמוכים יותר. אנחנו לא קונים רק בדולר, אלא גם במטבעות נוספים, ואז קל לנו יותר להתמודד".

מסים, מסים

מי שאשם בעיקר במחירי הסמארטפונים הגבוהים בארץ היא ממשלת ישראל, בגלל הטלת מס קנייה של 17.7%. לצד זה יש ליבואנים עלויות נלוות גבוהות בגלל הדרישות של מכון התקנים.

למרות זאת, הישראלים חובבי הסמארטפונים קונים מכשירים חדשים. בשנת 2014 נמכרו בארץ 2.85 מיליון סמארטפונים.

פרשנות: מס הקנייה דוחק את הצרכן הישראלי לקיר / דפנה הראל-כפיר

כשהפער בין מחירו של אייפון או כל סמארטפון אחר בישראל לבין מחירו בחו"ל מגיע ל-1,000 שקל, מה הפלא שישראלים רבים כל-כך רוכשים את המכשיר בחו"ל ומבריחים אותו לארץ?

בואו נשים יד על הלב: אפילו הצרכן הצדיק ביותר, אפילו זה שמשלם באדיקות את כל המסים, שמעולם לא שילם לאינסטלטור בשחור ושרגליו רועדות כשהוא עובר במסלול הירוק בנתב"ג - אפילו הוא יעדיף לחסוך סכום אסטרונומי שכזה על מוצר שכל אזרח אחר בעולם קונה במחיר שפוי.

לכן, טוב תעשה ממשלת ישראל אם תלך לקראת אזרחיה ותאפשר להם ליהנות ממכשירים במחיר סביר.