עסקת ענק: של רוכשת את BG תמורת 70 מיליארד דולר

ענקית הנפט האנגלו-הולנדית תרכוש את בריטיש גז בעסקת מניות ומזומן, שבסופה יחזיקו בעלי מניות BG ב-19% מהקבוצה המאוחדת ■ של הודיעה כי העסקה תוסיף 25% ליתרות הנפט והגז הנוכחיות שלה, ו-20% לתפוקתה השנתית

נפט / צילום: שאטרסטוק
נפט / צילום: שאטרסטוק

עסקת ענק בשוק האנרגיה: חברת הנפט רויאל דאץ' של האנגלו-הולנדית רוכשת את קבוצת BG (בריטיש גז) תמורת כ-70 מיליארד דולר (47 מיליארד ליש"ט). העסקה צפויה להרחיב את דריסת הרגל של החברה בכמה משוקי הנפט המלהיבים ביותר בעולם, ותחזק את הדומיננטיות שלה במסחר העולמי בגז טבעי.

העסקה תתבצע במניות ובמזומן: בעלי המניות של BG יקבלו עבור כל מניה שברשותם 3.83 ליש"ט לכל מניה, בתוספת 0.4454 מניית B של רויאל דאץ' של - כלומר, 13.50 ליש"ט למניה על בסיס 90 ימי המסחר האחרונים. כאשר תושלם העסקה יחזיקו בעלי מניות BG ב-19% מהקבוצה המאוחדת. של אישרה את כוונתה לשלם דיבידנד של 1.88 ליש"ט למניה רגילה ב-2015 ו"סכום זהה לפחות" ב-2016.

מאז קריסת מחירי הנפט שהחלה ביוני 2014, היו ציפיות לכך שתעשיית הנפט תעבור את גל המיזוגים והרכישות ששינה את פניה בסוף שנות ה-90' - התקופה הקודמת של מחירי הנפט הנמוכים - ושיצר את חברות הנפט הענקיות של ימינו כמו BP, שברון ואקסון-מוביל. בעקבות העסקה, הספיקה הבוקר מניית BG לנסוק ב-42% ל-12.96 ליש"ט בפתיחת המסחר בלונדון, לפני שהמסחר בה הופסק. מניית רויאל דאץ' של איבדה 3.4% ל-21.32 ליש"ט.

של מסרה שהעסקה תוסיף 25% ליתרות הנפט והגז הנוכחיות שלה, ו-20% לתפוקתה השנתית. היא צופה שהמיזוג יאיץ את אסטרטגיית הצמיחה שלה ויספק לה "עמדות משופרות במיזמי נפט וגז תחרותיים חדשים, בייחוד בתחום גז טבעי נוזלי באוסטרליה ומים עמוקים בברזיל".

של זיהתה חיסכון עלויות של סינרגיה (שילוב פעילויות החברות וביטול כפילויות) בסך 2.5 מיליארד דולר בשנה. החברות יבקשו גם אישורים רגולטוריים בבריטניה, האיחוד האירופי, סין, ברזיל ואוסטרליה. לדברי בן ואן בורדן, מנכ"ל של, הלגה לונד, מנכ"ל קבוצת BG, יעזוב את הקבוצה המאוחדת אחרי השלמת העסקה שצפויה רק בתחילת 2016, זאת בכפוף לאישורי המפקחים השונים. "הוא הבהיר שהוא תומך בעסקה", אמר בורדן לערוץ CNBC.

שתי החברות מסרו שהקבוצה המאוחדת צפויה להתמקד אסטרטגית בהפקות מבארות מים עמוקים בשילוב גז שיוכלו להניב תזרים מזומנים של 15-20 מיליארד דולר בשנה; בפעילות חיפושי נפט וקידוחים ופעילות זיקוק שיוכלו להניב עוד 15-20 מיליארד דולר בשנה; ובפיתוח שדות נפט חדשים שההפקה מהם תתחיל בקרוב ותוסיף עוד 10 מיליארד דולר בשנה. החישובים מבוססים על הנחת מחיר של 67 דולר לחבית נפט ברנט ב-2016, עם עלייה ל-75 דולר לחבית ב-2017 ול-90 דולר לחבית ב-2018-2020.

של תתחיל לצמצם את החובות בגין העסקה משנת 2016, כאשר העסקה תתחיל לתרום לתזרים המזומנים. ב-2017 צפויה תרומה צנועה לרווח למניה, ואחריה צפויה תרומה "חזקה" לרווח.

העסקה מעניקה לשל גישה ליתרות משמעותיות של נפט וגז וחוסכת את העלות של הגדלת היתרות באמצעות חיפושים, שהופכת לגבוהה יותר ויותר. כך למשל, של השקיעה 6 מיליארד דולר בחיפושי נפט מול החוף הצפוני של אלסקה, זאת מבלי לסיים באזור אפילו באר קידוח אחת.

BG היא אחת היצרניות והסוחרות הגדולות בעולם בגז טבעי מונזל (LNG), גז שמקורר בטמפרטורה קיצונית למצב נוזלי ומיוצא לרחבי העולם באמצעות מכליות מיוחדות. גם לשל יש מעמד חזק בשוק זה, וכעת תהיה החברה המאוחדת דומיננטית בו. BG סיימה לאחרונה את העבודה על מפעל LNG בהשקעה של 20 מיליארד דולר באוסטרליה, אחרי שנים של עיכובים וחריגה בתקציבים.