דלק לתזרים של דלק רכב

איך ייתכן שעסקה של לקוח מ-2012 עדיין לא שולמה?

פנסיה  / צלם: פוטוס טו גו
פנסיה / צלם: פוטוס טו גו

אם תקנו רכב חדש, סביר להניח שתצטרכו לשלם עליו לכל היותר בטווח של חודשים בודדים. אז איך זה שלקוח של דלק רכב, יבואנית מאזדה, פורד ו-BMW, קיבל אשראי של כמה שנים?

אולי זה בגלל שהוא משלם ריבית על החוב, אולי בגלל שמדובר בלקוח גדול, אולי הסיבה היא שהוא פשוט לא יכול לשלם, ואולי אם דלק לא תממן את הלקוח הוא לא יקנה, והיא לא תרוויח? וייתכן שהסיבה בכלל הפוכה - המכירות של דלק רכב ללקוח הזה מאוד משמעותיות, אז היא מוכנה לתת לו אשראי כה נדיב.

כאמור, יכולות להיות לכך סיבות רבות. אבל העובדה הפשוטה היא שדלק רכב מגלגלת ללקוח גדול חוב גדול על רכישת כלי רכב משנת 2012. זה התחיל בדחייה של חצי שנה, נמשך בדחייה נוספת והתגלגל עד לדוחות 2014, שגם בהם ניתנת עוד דחייה של פירעון החוב בתשלומים - לינואר 2015, ינואר 2016 וינואר 2017.

כל המידע הזה ונוסף נמצא בביאורים לדוחות השנתיים של דלק רכב. "במהלך שנת 2012 הקבוצה העניקה אשראי ללקוח מסוים באופן שבו תקופת האשראי (בגין חלק מהמכירות השוטפות) הוארכה משמעותית ביחס לנהוג. בנוסף, במהלך השנים 2012-2013 הוארכו תקופות האשראי המקוריות שניתנו ללקוח", מציינים מנהלי החברה, ומוסיפים כי "במהלך חודש ספטמבר 2014, סוכם עם הלקוח הנ"ל על פריסה נוספת של פירעון האשראי שהוענק לו, שיתרתו ליום 31 בדצמבר 2014 מסתכמת בכ-202 מיליון שקל, כך שהאשראי יעמוד לפירעון על פני תקופה של שלוש שנים החל מ-1 בינואר 2015. האשראי נושא ריבית בשיעור הפריים בתוספת 3% (נכון לסוף דצמבר - ריבית של 4.75%).

"יצוין כי להבטחת הפירעון של חלק מהאשראי האמור שועבדו חלק מכלי הרכב שנמכרו ללקוח המדובר. היתרה שעתידה להיפרע מעבר לשנה מיום המאזן, מוצגת במסגרת סעיף לקוחות לזמן ארוך. להערכת הנהלת הקבוצה, אין צורך בהפרשה לירידת ערך בגין החוב הנ"ל".

אשראי של 200 מיליון שקל שהפך מאשראי תפעולי (בגין מכירות) למעין אשראי פיננסי נושא ריבית, הוא כנראה לא האשראי הכולל של הלקוח. נראה שללקוח הזה יש רכישות שוטפות, ובהתאם הוא מקבל אשראי תפעולי שוטף מהחברה. הסכום הזה, אפילו אם נתייחס "רק" ל-200 מיליון שקל, הוא משמעותי גם בשביל דלק רכב, ומהווה סדר גודל של 40% מיתרת חוב הלקוחות של החברה, שמסתכמת בכ-500 מיליון שקל (חוב לקוחות שוטפים לטווח השנה הקרובה, וגם לקוחות בנכסים לא שוטפים - עם חובות לטווח העולה על שנה); החוב הזה משמעותי גם ביחס להון העצמי שמתקרב ל-900 מיליון שקל, וגם ביחס לרווח השנתי, שקפץ ב-2014 בזכות רווח מההשקעה המוצלחת במובילאיי, ל-723 מיליון שקל.

9 לקוחות מרכזיים, 4 בשליטת אותו גוף

ולמרות זאת, בדלק רכב כאמור לא מודאגים מהחוב וסבורים שאין צורך לבצע בגינו הפרשה. אולי זה נכון - הרי עד עכשיו הלקוח הזה המשיך לפעול, הוא עדיין חי וקיים, אז מה אם יש לו חוב שהוא מגלגל לדלק רכב? אבל גם אם זה נכון, יש כאן חשיפה של דלק רכב שעלולה לעלות על פני השטח.

זאת ועוד, מסתבר שהרכב חוב הלקוחות של החברה מוטה כלפי כמה קבוצות עיקריות; הרוכשים מתחלקים לשניים - הלקוחות הפרטיים (שאיתם אין בעיה - הם משלמים בזמן) והלקוחות המוסדיים (בעיקר חברות הליסינג). הלקוחות הפרטיים משלמים באשראי נמוך יותר (ימי אשראי לקוחות נמוכים), והמוסדיים מטבע הדברים, בזכות היתרון לגודל (והרכישות החוזרות), מקבלים תנאי אשראי טובים יותר לצד הנחות מחיר.

יתרת הלקוחות מורכבת בעיקר מהלקוחות המוסדיים (כלומר, חוב הלקוחות הוא בעיקר מרכישות של חברות הליסינג), ובדוחות החברה נכתב כי "מכירות הקבוצה ללקוחות המוסדיים מתבצעות בחלקן באשראי, כנהוג בענף הרכב. עיקר אשראי זה אינו מובטח בביטחונות כלשהם, והוא מתרכז במספר מצומצם של לקוחות שהיקף המכירות להם גבוה, ולכן אי פירעון האשראי על ידי לקוח כזה עלול לפגוע בתזרים המזומנים ובתוצאות העסקיות של החברה. נכון לסוף דצמבר, כ-439 מיליון שקל מתוך חובות הלקוחות (המסתכמים בכ-499 מיליון שקל) מתרכזים אצל תשעה לקוחות, אשר ארבעה מהם נשלטים בידי אותו גוף".

יחד עם זאת, החברה מדגישה כי אין לה לקוח שהמכירות אליו עולות על 10% מסך המכירות (שהסתכמו אשתקד ב-3.7 מיליארד שקל). השאלה היא האם כן יש גוף שהמכירות אליו עולות על 10%? אותו גוף שיש לו ארבע חברות הנשלטות על ידו - אינו רוכש במאוחד (כל ארבע החברות ביחד) יותר מ-10% מהמכירות? לא ממש ברור מהדוחות. כך או אחרת, זה לא משנה את העובדה שלחברה מספר לקוחות מוסדיים שהיא תלויה בהם בצורה משמעותית, הן מבחינה עסקית/תפעולית (מכירות ורווחים) והן מבחינת חשיפה מאזנית (חובות לקוחות).

יתרת הלקוחות צומצמה

החשיפה הזו ללקוחות ירדה במהלך השנה שעברה. כך, בסוף 2013 יתרת הלקוחות היתה מעל 600 מיליון שקל, והיא ירדה ב-2014 ביותר מ-100 מיליון שקל. הירידה הזו מתבטאת ביתרת הלקוחות לשנה הקרובה וגם לתקופה העולה על שנה. יתרת הלקוחות במסגרת הנכסים השוטפים בסוף 2014 עמדה על 372 מיליון שקל, בהשוואה ל-463 מיליון שקל בשנת 2013; במסגרת נכסים לא שוטפים הייתה יתרת הלקוחות 127 מיליון שקל בסוף 2014, לעומת 143 מיליון שקל בסוף שנה קודמת.

הירידה הזו ביתרת הלקוחות עוזרת לדוח התזרים מפעילות שוטפת - מממנים פחות את הלקוחות, משמע יש יותר מזומנים פנויים בקופה. התזרים של דלק רכב (גם בזכות הקיטון בלקוחות וגם מסיבות נוספות) הסתכם ב-2014 ב-930 מיליון שקל (לעומת רווח של 723 מיליון שקל), כשגם הרווח המרשים (בשנה קודמת הסתכם הרווח ב-541 מיליון שקל) וגם התזרים הפנטסטי (ביחס ל-478 מיליון שקל ב-2013) נובעים בעיקר מההשקעה המוצלחת במובילאיי, שהנפיקה בוול-סטריט והניבה לדלק רכב רווח של מאות אחוזים.

הכותב הוא מרצה לחשבונאות, ניתוח דוחות כספיים והערכות שווי, ויועץ בתחומים אלו. בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו

מימון
 מימון