מחירי העופרת רוכבים על ציפיות לאספקה מוגבלת של המתכת הזו. המחיר בבורסת המתכות בלונדון התאושש בחודש שעבר משפל של קרוב לחמש שנים, כאשר מפיקים חשובים של העופרת סגרו מכרות, ואילו הביקוש למתכת נמשך, בעיקר מצד יצרני סוללות חשמל. עופרת היא מרכיב חיוני בסוללות רכב ובמערכות גיבוי חשמל לעסקים.
אחד האינדיקטורים שהסוחרים מודאגים לגביהם, הוא הירידה האחרונה בעופרת הזמינה במחסני LME (הבורסה בלונדון). הבעלים של העופרת שמוחזקת במחסנים הללו הקצו לשמירה 100,300 טונות, ולכן שיעור המתכת למסחר הוא 52%, בהשוואה ל-95% לפני שלושה שבועות.
מחירי המתכת האחרון הוא 1,996.5 דולר לטון, עלייה של 18% מהשפל של 18 במארס, שהיה 1,687 דולר לטון, לפי חברת הנתונים CQG (ראו גרף).
כמו עם רוב הסחורות, המפתח לשוק העופרת הוא סין. במשך שנים מאמץ התיעוש ובניית התשתיות המודרניות של סין חייב כמויות מסיביות של עופרת ומתכות נוספות. הביקוש הזה אמנם הצטנן כאשר כלכלת סין עוברת למודל של שירותים וצריכה מקומית, אך סין תזדקק עדיין לעופרת. "לעופרת יש מגוון רחב של שימושים בכלכלה שלה, והמתכת הזו בשימוש הן בתעשיות רגילות והן בהיי-טק", כתבו אנליסטים של ברקליס בסקירה עדכנית. ברקליס צופה, שמכירות סוללות רכב יהוו את הרוב המכריע של הביקוש הסיני לעופרת, וצופה שהצריכה הסינית של המתכת תעלה ב-3% בשנה עד 2020.
סין היא בו זמנית המשתמשת הגדלה ביותר והמפיקה הגדולה ביותר של עופרת, עם כ-45% מהביקוש העולמי למתכת ולתפוקה העולמית של עופרת בשנה שעברה, לפי קבוצת המחקר הבינלאומית לעופר ואבץ. אבל החששות מההאטה בצמיחה של סין פגעו במחירי המתכות הבסיסיות השנה, כולל העופרת. כלכלת סין צמחה ב-7.4% בשנה שעברה, הקצב האיטי ביותר זה יותר מ-20 שנה.
מחירי העופרת ירדו אל מתחת למחירי העיבוד שלה בכמה מפעלים, וגרמו להם לצמצם את העיבוד, בייחוד בסין, כתב כלכלני קומרצבנק בסקירה עדכנית.
"אחרי חגיגות השנה הסינית החדשה, שבהן שותקה הכלכלה למשך שבוע, כמה מפעלי עיבוד עופרת לא חזרו אפילו לרמת התפוקה הרגילה שלהם", כתבו האנליסטים של קומרצבנק. "לפי מקורות בתעשייה, הירידה בתפוקה עד כה נאמדת ב-80,000 טון בשנה".
גם מכרות אבץ נסגרים
הנסיגה בעיבוד העופרת בסין באה כאשר גם מכרות אבץ נסגרים. עופרת מצויה בדרך כלל בעפרות עם אבץ.
"מכרה סנצ'ורי באוסטרליה עוד צפוי לצאת מהשוק ברבעון השלישי השנה, מפני שהוא כבר מדולל. זהו המכרה הגדול האחרון שיפסיק להפיק", כתבו האנליסטים של קומרצבנק, והוסיפו שמכרות חדשים אינם מחליפים את המכרות שננטשים בקצב מתאים, מפני שמחירי האבץ נמוכים.
"בנוסף לכך, כמה פרויקטים שמצויים כעת בפיתוח מפגרים אחרי לוחות הזמנים שלהם", כתבו האנליסטים, והדבר מצביע על בעיות עתידיות בהיצע עופרת ואבץ. היריד בתפוקה צפויה לייקר את המחירים. קומרצבנק צופה מחיר של 2,000 דולר לטון בסוף שנה זו.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.