אובמה ליהודי ארה"ב: הסכם הגרעין עם איראן - טוב

נשיא ארה"ב נפגש עם ראשי ארגונים יהודים ובנפרד גם עם תורמים יהודים גדולים למפלגה הדמוקרטית ■ ברקע: יזמת חקיקה דו-מפלגתית שתעניק לקונגרס זכות כלשהי להשפיע על ההסכם

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

בבליץ של יחסי ציבור, ניסה אתמול (ב') ממשל אובמה לשכנע את יהודי ארה"ב, שהסכם גרעיני פוטנציאלי עם איראן עולה בקנה אחד לא רק עם האינטרסים של ארה"ב אלא גם עם האינטרסים של ישראל. בשתי פגישות נפרדות בבית הלבן - האחת עם ראשי ארגונים יהודיים, האחרת עם "מעצבי דעת קהל בקהילה היהודית", לשון נקיה לתורמים יהודיים גדולים למפלגה הדמוקרטית - טען אובמה, כי ההסכם הזה הוא הדרך הטובה ביותר למנוע מאיראן נשק גרעיני.

שתי הפגישות הן חלק ממאמץ מרוכז של הבית הלבן ליצור בסיס חזק של תמיכה ציבורית בהסכם עם איראן על רקע מאמצים של מחוקקים בקונגרס להשפיע על תוכן ההסכם ועל המשך המו"מ עם טהרן באמצעות יזמות חקיקה דו-מפלגתיות. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הבטיח שהוא יטיל וטו על הצעת חוק, "החוק לביקורת על ההסכם הגרעיני עם איראן", במתכונתה הנוכחית, מפני שהיא עלולה להביא לקריסת המשך המו"מ עם האיראנים וממילא לאבדן התקווה לגיבוש הסכם.

אובמה מקווה, שמובילי דעת הקהל בקהילה היהודית, שהשתתפו בפגישות, ישכנעו מחוקקים דמוקרטים לא לתמוך ביזמת החקיקה הזו. כדי להדוף וטו נשיאותי בסנט, יש צורך ברוב של 67 קולות מתוך 100. כל 54 הסנטורים הרפובליקנים תומכים בהצעת החוק. 13 סנטורים דמוקרטים צריכים אפוא להצטרף לעמיתיהם הרפובליקנים כדי להדוף את הווטו המובטח. בשלב זה, טרם הצליח להתגבש רוב חוסם וטו ומאמצי הבית הלבן נועדו להבטיח שרוב כזה לא יגובש.

בפגישה הראשונה השתתפו בכירים באייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון; ג'יי סטריט, השדולה המתחרה, שמגדירה עצמה פרו-ישראל ופרו-שלום, ושזוכה עתה בייצוג מלא בפורומים יהודיים שמארגן הבית הלבן; ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים; הליגה נגד השמצה; הוועד היהודי אמריקאי; ארגון הפדרציות היהודית באמריקה הצפונית, וכן ארגונים שמייצגים את שלושת הזרמים העיקריים ביהדות ארה"ב. כמה מהמשתתפים בפגישה הראשונה סיפרו ל"ניו יורק טיימס", כי אובמה פתח את הכנס בנאום בן חצי שעה, שבו העלה תשעה נימוקים מדוע ההסכם טוב לא רק לארה"ב אלא גם לישראל.

"הוא דיבר בתקיפות ובלהט", דיווח אחד מהנוכחים. "הוא סביר שמדובר בעסקה טובה, וכי הוא לא נקט יזמה זו כדי לגרום נזק לישראל".

אבל כמה מהמנהיגים היהודיים שמתנגדים להסכם קראו לאובמה לדחוף להשגת עסקה טובה יותר. הם טענו, שההסכם במתכונתו הנוכחית יאפשר לאיראן לחמוק מביקורות של פקחי או"ם במתקנים מסוימים. הם אף טענו, כי הסרת הסנקציות תאפשר לאיראן להרוויח 100 מיליארד דולר ממכירות נפט, והכנסות אלה עלולות לסייע למימון פעולות טרור ברחבי תבל.

אחד מהמשתתפים אמר, כי אובמה הודה בקיום מתחים ביחסיו עם ההנהגה בישראל, לרבות רה"מ בנימין נתניהו, אך הוא הדגיש, כי חילוקי דעות אלה "אינם אישיים" אלא נובעים מאי הסכמות בסיסיות, במיוחד לגבי הדרך הטובה ביותר לבלום את השאיפות הגרעיניות איראן.