משקיעים מקימים חברה ליבוא מקביל של רכב חדש

באחרונה הגישה הקבוצה שורה של בקשות לקבלת רישיונות ליבוא מקביל מאירופה ומארצות-הברית, בעיקר של מותגי יוקרה

קבוצת משקיעים חדשה פועלת להקמת חברה ליבוא מקביל של כלי רכב חדשים. ל"גלובס" נודע כי בקבוצה שותף בין השאר ינון עמית, עד לאחרונה מנכ"ל אלבר. ככל הידוע, עם המשקיעים נמנית גם משפחת לוי, שהייתה עד לפני כשנתיים סוכנת של משפחת קרסו בירושלים. באחרונה הגישה הקבוצה שורה של בקשות לקבלת רישיונות ליבוא מקביל מאירופה ומארצות-הברית, בעיקר של מותגי יוקרה.

בענף הרכב מעריכים כי החברה החדשה עשויה לפעול בפלח היוקרה במתכונת של יבוא "בוטיק", ובד בבד פועלת גם כדי לחתום על חוזים עם דילרים של מותגי רכב, שמיועדים לשוק ההמוני. נציין כי רכישת מלאי משמעותי של כלי רכב דורשת הון עצמי של עשרות ולעתים מאות מיליוני שקלים. עם זאת, כיום קיימות בשוק הרכב האירופי הזדמנויות נדירות לרכישת רכב ממלאי שנובעות, בין השאר, משער השפל של האירו, מהמיתון באירופה ומקריסת השוק הרוסי.

בתקופה שבה היה עמית מנכ"ל חברת הליסינג אלבר, הוא היה אחראי ישירות להקמת מערך היבוא המקביל של אלבר, שמתמקד כיום ביבוא ובשיווק דגמים שונים של טויוטה והונדה. על-פי הערכות, הקבוצה החדשה לא תתחרה ישרות בפעילות של אלבר ולא תייבא כלי רכב של טויוטה והונדה. שוק היבוא המקביל - דהיינו יבוא מסחרי של כלי רכב חדשים דרך צד שלישי ללא חוזה ישר עם היצרן - זכה לעידוד משמעותי בתקופת כהונתו של שר התחבורה ישראל כץ, אך לא הניב עד כה תוצאות משמעותיות למרות הורדת חסמי היבוא.

על-פי הערכות, היבואנית המקבילה הראשונה, איילון מוטורס, מוכרת כלי רכב בהיקף של עשרות בודדות בשנה, ואילו אלבר מכרה עד היום מאות בודדות של כלי רכב.

באחרונה פרסמה רשות ההגבלים העסקיים תיקון חקיקה מוצע שעיקרו "טיפול ביבואנים רשמיים המפריעים לתחרות מיבוא מקביל". מהתיקון עולה כי בכוונת הרשות להחיל על יבואנים רשמיים איסורים דומים לאלה שחלים על מונופולים בכל הנוגע לפגיעה על-ידם בתחרות מיבוא מקביל. התיקון הוא בהמשך להמלצת ועדת היבוא ברשות מנכ"ל משרד הכלכלה, שאומצה כהחלטת ממשלה בדצמבר האחרון. התיקון עשוי להעניק לרשות כלים לחקור ולבדוק תלונות של יבואנים מקבילים מענף הרכב על הגבלת צעדיהם על-ידי יבואנים סדירים. תלונות ברוח זו הוגשו בעבר בוועדת הכלכלה על-ידי חברת "איילון מוטורס" בכל הנוגע ליבוא רכבי פורד.