סופית: פוטר מקסים דרקץ, העובד הסוציאלי שהביך את שב"ס

נציב שב"ס נימק את פיטורי דרקץ ב"בעיות המשמעת" - ולא התייחס לטענת דרקץ כי פיטוריו באים על רקע פניותיו לגורמי הביקורת וחשיפת שב"ס במערומיו, ועל רקע טענות שב"ס שלפיהן דרקץ הדליף מידע לתקשורת

נציב בתי הסוהר, רב-גונדר אהרון פרנקו, החליט ערב חג הפסח על פיטוריו של העובד הסוציאלי מקסים דרקץ, שדיווח למבקר המדינה על אי-סדרים בבית המעצר ניצן. דרקץ נחשד על-ידי שירות בתי הסוהר (השב"ס) בהדלפת ההחלטה התמוהה על שיבוצו של השופט לשעבר דן כהן - שהורשע בקבלת שוחד ונידון ל-6 שנות מאסר - בבית מעצר ולא בבית מאסר.

בין דרקץ לשב"ס התנהלו הליכים בבית הדין לעבודה בחודשים האחרונים בעקבות מה שדרקץ מתאר כמסכת של התנכלות, שהחלה עם אירוע שבמהלכו ספג איומים לכאורה מצד אחד האסירים והתלונן על כך בפני הנהלת בית הכלא.

לדברי דרקץ, תלונתו הביאה לשינוי גישת הפיקוד כלפיו. במסגרת אותה מסכת התנכלות לכאורה נטענו טענות מצד שב"ס באשר למצבו הנפשי של דרקץ, טענות שלא התבררו מאחר ששב"ס מיהר לפטר את דרקץ, עוד בטרם ביצוע אבחון פסיכיאטרי שסוכם על קיומו.

איומי פגיעה

דרקץ החל את דרכו כסוהר בשנת 2005. לאחר שהשלים תואר ראשון בעבודה סוציאלית, הוא שובץ בשנת 2010 כעובד סוציאלי בכלא רימונים. ב-2013 הועבר לשרת בבית המעצר ניצן ברמלה - וזכה לקבל מן הממונים עליו משובים חיוביים במהלך תקופת עבודתו בניצן.

בין היתר, בפברואר 2014, כתבה עליו ראשת תחום עבודה סוציאלית בניצן, רב-כלאית גלית בכר, את המילים החמות הבאות: "מצליח להפגין מיומנויות סדר וארגון גבוהים, יכולת טובה לאבחון, אחריות רבה המתבטאת גם בדאגה לזכויותיהם ולצורכיהם של העצורים, אף מעבר לתחומי אחריותו המקצועיים, בעל ראייה מערכתית ואכפתיות רבה".

באוקטובר 2013 קרה אותו אירוע שבמהלכו איים אחד הכלואים בניצן על דרקץ ש"יחתוך אותו". דרקץ התלונן בפני מפקד ניצן, גונדר-משנה חיים מורד, על האירוע, וציין בפניו כי אותו אסיר הפגין בפני דרקץ בקיאות בכתובת מגוריו ואף איים שיפגע במשפחתו.

באותה הזדמנות ביקש דרקץ לספר למפקד ניצן על שורה של ליקויים, לרבות עצורים שנשללה מהם הזכות להתקלח לכאורה במשך 10 ימים, על תנאים סניטריים קשים בחלקים מן המתקן, על ליקויים בטיפול הרפואי בכלואים ועוד.

לטענת דרקץ, כבר באותה שיחה החל היחס השלילי כלפיו, כאשר מפקד ניצן "הטיח בו האשמות קשות" והאשים אותו לכאורה בפחדנות.

האסיר המאיים הועבר לכלא אחר בימים שלאחר מכן. אך במאי 2014 הוחזר האסיר המאיים לניצן, ובעקבות זאת התלונן דרקץ בפני הנהלת הכלא על תחושתו שהוא מאוים על-ידי האסיר.

בחלוף יומיים זומן דרקץ לבקשתו לראיון בפני מפקד הכלא, מורד. בעתירה שהגיש דרקץ נטען כי "במסגרת הראיון הוברר לדרקץ כי העצור אינו מאיים כבר, ואין כל מניעה שיישאר באגף. עוד ניסה מורד לברר אצל דרקץ האם הוגשה תלונה נגדו לנציבות שב"ס".

דרקץ טען עוד בעתירתו כי בעקבות החשש שהוא הגיש תלונה על מפקדי הכלא, העביר מפקד הכלא הוראה שלפיה דרקץ ישובץ רק למשמרות סוף שבוע, וגם זאת בתפקיד סוהר ולא עובד סוציאלי כהכשרתו.

ביוני 2014 הגיש דרקץ תלונה לנציב קבילות הסוהרים על המקרה. באוגוסט הודיעה לו ראשת תחום עבודה סוציאלית בכלא, גלית בכר, על כך שיפסיק לעבוד כעובד סוציאלי, במהלך ישיבה בנוכחות שאר צוות העובדים הסוציאליים בכלא.

בהמשך החליט שב"ס לשלוף את נשק יום הדין - טענות בעניין שפיותו של דרקץ, שעלו מצד בכר ומורד. דרקץ קיבל דרישה להתייצב לפגישה עם קצינת בריאות הנפש. מאוחר יותר הוא הועבר לבית כלא אחר, ובהמשך הוא הגיש עתירה לבית הדין לעבודה.

בהמשך הושגה פשרה בין דרקץ לשירות, שלפיה הוא יעבור בדיקה פסיכיאטרית בנוכחות מומחה מטעמו. אך נראה כי שב"ס החליטשלא לכבד את הסיכום, משום שראה לנכון לפטר את דרקץ עוד בטרם קיום הבדיקה.

הואשם בהדלפה

בדצמבר 2014 התפרסמה ב"ידיעות אחרונות" כתבה שהתבססה על מסמכים שהעביר דרקץ למבקר המדינה על תנאי הכליאה בכלא ניצן. בכתבה פורסמו טענות על מקקים בחדרי השינה של הכלואים, שלילת הזכות להתקלח ועוד.

בפברואר השנה חשף "גלובס" את תנאי המאסר של השופט לשעבר דן כהן בכלא ניצן. כהן הורשע כאמור בקבלת שוחד, הפרת אמונים ובשיבוש הליכי משפט, ונידון ל-6 שנות מאסר - אך הוא מרצה את מאסרו בבית המעצר ניצן, המיועד לעצורים ולא לאסירים. זאת לאור הגדרתו כ"אסיר תומך" - אסיר שתפקידו לסייע לאסירים אחרים שקיים חשש שינסו להתאבד.

מיונו של כהן לאסיר תומך נעשה, על-פי מסמך המיון בעניין כהן מ-2013, לאחר ש"במיונו של כהן היו מעורבים גורמים נוספים מעבר לוועדת המיון הרגילה".

שב"ס סירב לפרט מי הם אותם "גורמים נוספים" שהתערבו בשיבוץ. יצוין כי כהן הגיש לפני כשבוע בקשה להשתחרר זמנית ממאסרו לצורך טיפולים רפואיים, לאחר שחלה במחלה קשה. אולם אותה מחלה לא נזכרה במסמך המיון של כהן מ-2013, שכן הכיל פרטים אינטימיים אחרים על מצבו הבריאותי.

טרם הפרסום בעניין מיונו של כהן, פנה "גלובס" לקבלת תגובה משב"ס. דוברת שב"ס התעניינה אם מקור המידע בדרקץ - ומובן שלא קיבלה כל תשובה בעניין. 3 ימים מאוחר יותר קיבל דרקץ זימון לשימוע לפני פיטורים.

לאחר שנערך השימוע, ערב החג החליט סופית נציב שב"ס אהרון פרנקו על פיטוריו של דרקץ משורות שב"ס, תוך שנימק את החלטתו ב"בעיות המשמעת" של דרקץ. פרנקו לא התייחס בדבריו לטענתו של דרקץ כי פיטוריו באים על רקע פניותיו לגורמי הביקורת וחשיפת שב"ס במערומיו, או לטענות שב"ס, שדרקץ הדליף מידע לתקשורת.

משב"ס נמסר: "טרם ההחלטה נערך לסוהר שימוע שבו יוצג בידי עורך דין, ובמהלכו נשמעו כלל טענותיו. החלטת הפיטורים התקבלה על-פי נוהלי שב"ס ולאור חוסר התאמתו המוחלט של הסוהר לארגון".