נעילה שלילית בבורסה; טבע נפלה בכ-5%, אופקו 3.6%

בבורסות אירופה ובוול סטריט נרשמו ירידות חדות ביום שישי ■ האוזר: "אנחנו צריכים להיות מודאגים, היקפי המסחר רחוקים מאיפה שהם צריכים להיות" ■ יו"ר קרן המטבע הבינלאומית מתנגדת לדחיית תשלום חוב קרוב של יוון

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה של תל-אביב נחתם היום (א') בירידות שערים חדות, כאשר מדד המעו"ף השיל מערכו 1.1% בהובלת מניית טבע, בעוד מדד ת"א 75 נפל ב-2%. זאת לאחר שבורסות אירופה ננעלו במגמה שלילית מובהקת ביום שישי האחרון, וגם בוול סטריט נרשמו ירידות על רקע מימושי רווחים וחששות מהעמקת המשבר היווני. מחזור המסחר הסתכם בכ-827 מיליון שקל.

כאמור, משבר החובות באירופה חוזר לפוקוס, כאשר יו"ר קרן המטבע הבינלאומית מתנגדת לדחיית תשלום חוב קרוב של יוון, כחלק מהלוואה שניתנה למדינה על ידי הקרן.

אירופה מנסה לעזור ליוון לטפל בצרות שלה, אבל ממשלת יוון והעם היווני הם אלה שצריכים לפעול ולפתור את המשבר. הכדור נמצא במגרש שלהם. כך אמר אתמול מריו דרגי, נגיד ה-ECB. יש לטפל בצרות של יוון בדחיפות ואם הנושא לא יטופל הוא ימשיך להדרדר ולגדול, הוסיף דרגי.

על פי דיווחים, שתרמו אף הם לירידות ביום שישי, הממשל הסיני התיר למנהלי כספים להלוות מניות ללקוחות, כלומר אפשרות למכור מניות ולהיכנס לפוזיציות שורט. צעד זה כמובן יגדיל את כמות המניות המותרות למכירה בחסר, ועתיד ללחוץ את השווקים.

כלכלני בנק לאומי ממשיכים להמליץ על הרכיב המנייתי כאפיק המועדף לנטילת סיכון. כך עולה מהסקירה השבועית שפרסם הבנק. בלאומי מציינים זאת, על אף העובדה כי רמת התמחור הכוללת באפיק גבוהה מהממוצע הרב שנתי. "מומלצת חשיפה גבוהה יחסית בדגש על מניות חו"ל. בנוסף, שיפור מסוים הצפוי בפעילות הכלכלית בישראל במהלך 2015 תומך גם באפיק המנייתי בישראל", נכתב.

בבנק אגוד ממליצים השבוע "להסיט כספים באפיק המנייתי מהשוק האמריקאי לאירופה, בשל החולשה המסתמנת בארה"ב ומנגד, תוכנית ההרחבה באירופה ונתוני המאקרו שמעידים על התרחבות במגזר היצרני".

האוזר תוקף את הנהלת הבורסה

יו"ר רשות ניירות ערך, שמואל האוזר, עדיין לא מרוצה ממחזורי המסחר בבורסה בתל-אביב ותוקף את הנהלת הבורסה, בראשות היו"ר אמנון נויבך והמנכ"ל יוסי ביינארט. "אנחנו צריכים להיות מודאגים, היקפי המסחר רחוקים מאיפה שהם צריכים להיות", אמר אתמול (שבת) האוזר בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2. "הבורסה לא עושה את תפקידה", הוסיף האוזר. "חייבים לעשות שינוי מבני בבורסה, זה דבר דרמטי".

טבע תרכוש את מיילאן?

חברת טבע בוחנת אפשרות להשתלטות על חברת התרופות מיילאן, כך, כפי שדווח בבלומברג המצטטת גורמים המקורבים לנושא, בצעד שייצור ענקית עולמית בתחום ייצור התרופות הגנריות. טבע עדיין לא ביצעה פנייה רשמית, לדברי אותם גורמים, אם כי מיילן מודעת לעניין שמגלה חברת התרופות הישראלית. טבע מבצעת הערכה פנימית של הרכישה, ואף פנתה ליועצים בנוגע להצעה הפוטנציאלית ולמימון, כך לדברי אותם גורמים שביקשו להישאר בעילום שם. הם מסייגים, עם זאת, כי ייתכן ששקילת הנושא לא תוביל להצעה בסופו של דבר.

טבע חזרה לתל-אביב עם פער שלילי של כ-3%. זאת לאחר שה-FDA אישרה ביום חמישי שיווק של תרופה גנרית מתחרה לקופקסון. התרופה, Glatopa, פותחה בשיתוף פעולה של Sandoz ו-Momenta Pharmaceuticals והיא מהווה תחליף לקופקסון במינון 20 מ"ג.

בתוך כך, טבע הודיעה היום על תוכנית פרישה מרצון של 200 עובדים במפעל שלה בכפר סבא. (לסיפור המלא)

גם מניות אופקו , אורמת טכנ', פריגו ונייס רשמו ירידות על רקע פערים שליליים.

שותפות חיפושי הגז והנפט הזדמנות ישראלית הודיעה הבוקר כי היא מגדילה את החזקותיה ברשיונות פלאג'יק. השותפות הודיעה כי הגיעה להסכמה עם חברת אדן, אשר רכשה השליטה בפרנדום מידי טדי שגיא, לפיו יועברו לבעלותה 6% נוספים מהרשיונות שהוחזקו ע"י פרנדום. 17.5% יועברו לבעלותה של חברת נאמאקס של בני שטיינמץ. עם סיום העברת הזכויות תחזיק הזדמנות ישראלית ב-16% מהרישיונות, נאמאקס ב-60%, פרנדום ב-10%, דאדן ב-9% ו-AGR תחזיק ב-5%. העברת ההחזקות תיכנס לתוקף לאחר קבלת אישור הממונה על ענייני הגז והנפט.

חברת אנלייט אנרגיה הודיעה היום כי היא מנהלת משא ומתן לרכישת מלוא האחזקות בפרויקט לייצור חשמל מאנרגיית רוח באירלנד, המצוי בתחילת שלב ההקמה, בהספק של 14 מגה-וואט. עלות ההשקעה בפרויקט מוערכת בכ-97 מיליון שקל וצפי ההכנסות עומד על כ-13 מיליון שקל לשנהץ