יובל שטייניץ, שר החוץ

למשימת תיקון היחסים עם ארה"ב נדרש אדם שקול המסוגל לפייס

יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי
יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי

בהנחה שהליכוד ייקח לעצמו את משרד החוץ, אני חושב שראוי לשקול את מינויו של יובל שטייניץ לשר הממונה. אני יודע שצריך להסביר המלצה כזאת. הסיבה היא לא העדר כישורים, אלא תדמית "הפודל של ביבי" שנוצרה לשטייניץ, ושהוא הרוויח אותה בהרבה עמל. הוא הקפיד לא להוציא מפיו לעולם מילת ביקורת על הבוס שלו - וגם כמובן על רעייתו. לא כל אדם מוכן או מסוגל לעשות את העבודה הזאת, ולהעמיד עצמו מטרה ללגלוג וחוסר הערכה. כך שזה בוודאי גם עניין של אופי, אבל לא רק.

חשיבותה של דבקות

הפוליטיקה מלאה באנשים המהמרים על סוסים כאלה ואחרים. שטייניץ הוא אחד מרבים, והוא הימר על נתניהו. לא תמיד ההימור היה מוצלח, אבל שטייניץ, בניגוד לבוס שלו, לא זיגזג. בנימין נתניהו - זו הייתה דרכו, והוא דבק בה בטוב וברע. אפשר לראות בכך פודליות, אפשר גם להגדיר זאת כנאמנות שהיא מוצר לא נפוץ בפוליטיקה. כדאי לציין בהקשר זה שנתניהו מצדו גילה גם הוא נאמנות מוחלטת לאיש שלו.

אני חושב שבדבקותו של שטייניץ בנתניהו יש הרבה אמונה אמיתית באיש, אולי גם חיבה מסוימת, אבל בעיקר אלמנט של כדאיות. עובדה - הוא כבר שנים רבות חבר הממשלה, הוא "הגיע". במונחים של פוליטיקה מעשית, שטייניץ לא הפסיד מהדרך שבה בחר לבנות את דרכו בפוליטיקה. אבל הוא בהחלט כן הפסיד בצורה שבה הוא מצטייר בעיני הציבור.

עדיף על תדמיתו

כדאי לנסות להבין ששטייניץ האיש עדיף על תדמיתו. הוא מאוד אינטליגנטי, דוקטור ומרצה בכיר לפילוסופיה, איש תרבות, בסך הכול אדם חיובי ונעים הליכות. אפילו הימניות שלו רחוקה מקיצוניות, כי שום דבר אצלו לא שואף לקצוות. תכונות אלה של שטייניץ הופכות אותו למועמד רציני לשר החוץ, בעיקר בתקופה הנוכחית.

אנחנו נכנסים לתקופה שבה המטלה העיקרית של משרד החוץ תהיה לתקן את היחסים עם ארה"ב, ולהדוף את המתקפה האירופית. למשימה הזאת נדרש אדם מאוזן המסוגל לפייס ולא לקומם, כמו אביגדור ליברמן ועוד כמה אנשי ימין. יתרון נוסף הוא האמון הקיים בין שטייניץ לבין נתניהו. לא טוב היות שר החוץ מרוחק מרה"מ ומדעותיו. הרבה יותר מועיל שהשניים פועלים באותו מישור, וזמנם מוקדש לעשייה ולא למריבות ותככנות.

בג"ץ מאכזב

מאוד מאכזב שבג"ץ אישר את כשרותן של הרשימות השחורות ברבנות. מדובר ברשימות של אסורי חיתון בגלל ניאופים וכאלה, ממזרים ושאר חטאים מימים קדומים. בשורה התחתונה אלה רשימות הפוגעות בחופש של האדם לחיות כרצונו. מקימים אצלנו ממשלות - ואת זה אי אפשר לתקן? אף ממשלה לא תהיה מסוגלת להעביר אותנו מימי קדם אל העולם העכשווי?