איזו מדינה הכי מאושרת בעולם? ישראל במקום מפתיע

מדד האושר העולמי שמפרסם האו"ם מדי שנה מראה, שוב, כי מדינות אירופה נמצאות בצמרת המדינות המאושרות בעולם ומדינות אפריקה - בתחתית ■ ישראל מפתיעה עם דירוג במקום ה-11 מתוך 158 מדינות. במקום הראשון - שוויץ

פרנק שוויצרי / צילום: שאטרסטוק
פרנק שוויצרי / צילום: שאטרסטוק

מחקר מקיף שנערך בשנה האחרונה בדק ברחבי העולם היכן האזרחים הם המאושרים ביותר. על פי התוצאות שערכו חוקרים ממכון מחקר של האו"ם נמצא כי המדינות המאושרות ביותר בעולם נמצאות בצפון אירופה, והמדוכאות ביותר - באפריקה. ישראל מדורגת במיקום לא רע בכלל.

על פי תוצאות מחקר, במקום הראשון נמצאת שוויץ. במקום השני נמצאת איסלנד, ואחריה דנמרק ונורווגיה. המדינה הלא אירופית הראשונה ברשימה היא קנדה שנמצאת במקום החמישי, אחריה נמצאות פינלנד, הולנד ושוודיה, ואת העשירייה הראשונה סוגרות שתי מדינות מאוקייניה - אוסטרליה וניו זילנד.

המדינה שפותחת את העשירייה השנייה היא ישראל, שנמצאת במקום ה-11. ארה"ב במקום ה-15, המדינה הערבית הראשונה היא איחוד האמירויות שנמצאת במקום ה-20, המדינה האסייתית הראשונה מחוץ לעולם הערבי היא סינגפור שנמצאת רק במקום ה-24.

סוריה במקום השני לפני אחרון

האיטלקים, שידועים דווקא בחום ובשמחת חיים נמצאים הרחק מאחור, במקום ה-50. הונג קונג, למרות היותה אחת הטריטוריות העשירות בעולם, נמצאת רק במקום ה-72. שכנתנו ירדן במקום ה-82, הרשות הפלסטינית במקום ה-108, איראן 110. המדינה האירופית שנמצאת במיקום הנמוך ביותר היא בולגריה, במקום ה-134.

בעשירייה הנועלת את הרשימה ניתן למצוא שמונה מדינות אפריקניות: מדגסקר, הרפובליקה המרכז אפריקנית, צ'אד, גיניאה, חוף השנהב, בורקינה פאסו, רואנדה, בנין, בורונדי וטוגו, שנמצאת במקום ה-158 והאחרון. רק שתי מדינות מחוץ לאפריקה נמצאות בעשירייה האחרונה: אפגניסטן במקום ה-153, וסוריה מוכת מלחמת האזרחים במקום ה-156, שנייה לפני אחרונה.

בין המדדים הקובעים: מערכת הרווחה, תוחלת החיים והתל"ג לנפש

ג'פרי סאקס מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק, שם הוצג המחקר, אמר כי הוא מציג ראיות לגבי איכות החיים בעולם, ולפי הממצאים לא מדובר רק בכסף אלא האושר נקבע גם על ידי הוגנות, אמונה ובריאות טובה. במחקר בין השאר נלקחו בחשבון תוחלת החיים, מערכת הרווחה, חופש הבחירה והתל"ג לנפש. בחלוקה דמוגרפית, נמצא כי נשים מעט מאושרות יותר מגברים, וכי צעירים מאושרים יותר ממבוגרים.