נעילה חיובית בבורסה; טבע ירדה 1.6%, פרוטליקס זינקה 5%

מחזור המסחר הסתכם בכ-860 מיליון שקל ■ 17 מתוך 20 כלכלני המאקרו בסקר "בלומברג" מעריכים כי הריבית תישאר מחר ללא שינוי

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (א') בעליות שערים קלות במדדים המובילים. זאת, בעקבות העליות שנרשמו ביום שישי בבורסות אירופה ובוול סטריט. מדדי הנאסד"ק וה-S&P 500 עלו לשיאים ביום שישי למרות המשך המחלוקות בין יוון ונושיה ועל רקע דוחות טובים של חברות מובילות. מחזור המסחר הסתכם בכ-860 מיליון שקל.

ליאור קידר, סמנכ"ל ההשקעות בברק בית השקעות, מציין הבוקר כי "שבוע המסחר יפתח תוך המתנה להודעת הריבית של בנק ישראל מחר, שלהערכתנו תישאר ללא שינוי. זאת בעקבות המדד האחרון, שעמד בצפי. אולם, אין לשלול אפשרות להורדת ריבית ל-0% במידה והדולר ירד מתחת לרמה של 3.9 שקלים. על אף רמות השיא בהן נסחרות הבורסות בארץ ובחו"ל, השוק צפוי להמשיך את המומנטום החיובי".

"אנחנו לא רואים בועה בשוק המניות בתנאים הנוכחיים. הגורמים שמשפיעים לחיוב על השוק הם הזרמת הכספים האדירה באירופה וההתאוששות שמתחילה לבצבץ בנתונים המאקרו כלכליים, כגון נתוני הצמיחה והאבטלה - התכנית של דראגי מתחילה לעבוד. בשוק האג"ח אנו מצפים כי התשואות של האג"ח הגרמני ישארו קרובות לאפס. אין באמת חשש מזינוק של התשואות וקריסה במחירי האג"ח, מאחר ונקבע שם מחיר רצפה. ברגע שתהיה עלייה בתשואות היא מיד תוביל את ה-ECB לבצע רכישות. מנגד, בהחלט יכול להיות שנראה את התשואות על האג"ח הגרמני נותרות ברמות שמתחת לאפס לאורך זמן תכנית ההקלה הכמותית", אומר קידר.

הבנקים זרים משוכנעים: בנק ישראל צפוי להחליט בשלושת החודשים הקרובים על הורדת ריבית נוספת לאפס ובעקבותיה עשוי להמשיך בהורדות הריבית ולהכריז על צעדי הקלה כמותית. ביום רביעי מריל לינץ' הודיע כי הוא מצפה להחלטה על הורדת הריבית מ-0.1% לאפס בישיבתה הקרובה של הוועדה המוניטרית ב-27 לאפריל (יום שני הקרוב). במריל לינץ' הוסיפו עם זאת הסתייגות וציינו ש"בנק ישראל אוהב להפתיע את המשקיעים כך שייתכן שהורדות הריבית יעוכבו". (לכתבה המלאה).

עם זאת, 17 מתוך 20 כלכלני המאקרו בסקר "בלומברג" מעריכים שהריבית תישאר מחר ללא שינוי.

כיל מחדשת חוזים בסין

הדרמה בשוק התרופות נמשכת. לאחר שביום שלישי חברת התרופות פריגו החליטה לדחות את הצעת הרכש של מיילאן, מיילאן הודיעה ביום שישי כי היא פרסמה הצעה רשמית, ועוינת כאמור, לרכישת פריגו עבור סכום כולל של כ-31.8 מיליארד דולר. ההצעה הקודמת עמדה על כ-29 מיליארד דולר, או 205 דולר למניה.

פריגו וטבע חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים של כ-1.7% ו-2% בהתאמה והן איבדו גובה היום.

טבע, נזכיר, פרסמה ביום שלישי הצעה רשמית לרכישת המתחרה מיילן תמורת 82 דולר למניה ובסך הכול כ-41 מיליארד דולר. העסקה, אם תתבצע, תשולם 50% במזומן ו-50% במניות. לאחר הדיווח פרסם העיתון וול סטריט ג'ורנל ניתוח להצעת הרכש ובה נטען כי "העסקה מאוד יקרה וכבדה עבור טבע".

חברת כיל חתמה על הסכמים עם לקוחותיה בסין לאספקת אשלג בהיקף של כ-1.1 מיליון טון שיסופקו עד לתום שנת 2015. כך דיווחה החברה היום. ההסכם כולל אופציה לאספקת 100,000 טון נוספים. מחיר המכירה שסוכם למחצית הראשונה דומה למחיר שנקבע לאחרונה בעסקאות עם יצרנים אחרים המספקים אשלג לשוק הסיני (עלייה של 10 דולר).

טאואר ירדה לאחר שחזרה עם פער ארביטראז' שלילי של כ-5%. גם לייבפרסון , קומפיוג'ן ופריון סיימו באדום על רקע פערים שליליים.

מנגד, פרוטליקס , סיליקום , סרגון ואופקו רשמו עליות על רקע פערים חיוביים.