שורט של פעם בחיים

בועת האג"ח גדולה לא פחות מזו של הנדל"ן באמריקני ב-2007

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

ביל גרוס, אחד מן האנשים החשובים בתחום האג"ח העולמי מזה שנים רבות, זרק ב-21 לחודש אפריל השנה מעין פצצה תקשורתית: "מצבו של האג"ח הממשלתי הגרמני הוא A short of a lifetime". רוצה לומר, שחוץ מן העניין הקטן של תזמון הפעולה עצמה, אין בעיניו דיון כלל לגבי התמחור המנופח של אותו אג"ח גרמני.

יש האומרים שגרמניה אינה שונה כאן מחברותיה האירופיות, ושהשילוב של מדיניות ריבית ה-0 בכל העולם המפותח, יחד עם ההרחבות הכמותיות הממשיכות להתקיים בהרבה מאוד מדינות - כל זה ממשיך לנפח את האנומליה הברורה בשוק החוב המדינתי.

למעשה, אנו נמצאים במעין אבסורד מתמשך, שבו יש הרבה מאוד אג"ח ממשלתי בתשואה שלילית! למי שאינו מבין עד הסוף את המהות שמאחורי אמרה זו, אסביר ואומר שמדובר במצב שבו המשקיעים שמים כסף טוב בנכס פיננסי שמובטח בו הפסד נומינלי, וזאת לשנים!

על מי ועל מה מדובר? הנה גרף יפה המראה זאת:

משה-שלום-תשואות-שליליות-28-04
 משה-שלום-תשואות-שליליות-28-04

בגרף שלפנינו, הציר האופקי מייצג את המח"ם של האג"ח, דהיינו את כמות השנים עד הפקיעה, כאשר הציר האנכי מייצג את המדינות השונות. לפי חזיון הפלא הזה, אין לשוויץ אג"ח מניב תשואה חיובית גם עבור השקעה ל-10 שנים, כאשר לארה"ב כל המח"מים עדיין חיוביים. אגב, הגרף הזה מעודכן למרץ השנה, אבל השינוי מאז רק הקצין את התופעה.

כמו שנכתב לעיל, המהות איננה נמצאת במחלוקת. שוק החוב המדינתי הוא כה מעוות עד שלא נמצא כלכלן האומר שהתשואות משקפות היטב את המצב הכלכלי של המדינות. בכלל, הגיוני שהלוואה של צד א' לצד ב' תלווה תמיד בתשואה המשקפת את רמת הסיכון שנותן הכסף לוקח. סיכון הקשור ליכולת ההחזר, בזמן הנקוב, של לוקח המימון. האם מצבה של צרפת כה טוב שאג"ח מונפק ל-5 שנים אינו משקף כלל סיכון אלא צריך להניב הפסד?

למרות הבהירות של המצב, נותרה הבעיה ה"קטנה" של תזמון פעולת השורט. כאשר ג'ורג' סורוס החל את מכירת הלירה סטרלינג ב-1992, זה היה אחרי זמן רב מאוד שכולם הכירו בערכה הגבוה מדי מול המרק הגרמני.

מהלכים גדולים יכולים להיכשל בגלל הפרש של כמה חודשים או שבועות בביצוע, ולו בגלל השחיקה הבלתי נמנעת בלהחזיק "עמדה נכונה" עד שהשוק אכן ישקף אותה. במקרה של ה-Bund הגרמני, יש הרואים את המעבר של האג"ח הגרמני ל-10 שנים, למינוס 0.2, כנקודה שבה המשבר יתחיל לקרות. על פי הנחה זו לפנינו תקופת הזמן עד שהוא ייפול מתחת ל-0, ויגיע ליד המצוין.

למה שהתשואה תמשיך מטה, ותגיע לשם? כי פשוט חסרים אג"חים לקנייה! הנה גרף שני, המצביע על כך:

משה-שלום-אגחים-28-04
 משה-שלום-אגחים-28-04

בחלק העליון, אנו רואים את החלק ה"רוכש", הנמצא מעל קו ה-0. תחתיו, החלק ה"מוכר". מן התצוגה הזו ברור כמה השוק הזה "קצר בהיצע", ולמעשה חסר סחורה נזילה בכמויות מספיקות. יתר על כן, הצפי הנובע מן המוצג בטבלה הזו מייצר גם ביקושים נילווים מצד ספקולנטים, הרואים את הנולד.

סה"כ, ניתן לסכם ולומר, שלפנינו עוד בועה אדירת מימדים. כמו זו של ההייטק של 2000, וכמו זו של הנדל"ן האמריקאי של 2007. הבעייה היא, שהפעם עומדים מאחוריה "כיסים עמוקים" בלתי מוגבלים בדמות בנקים מרכזיים. בנקים מרכזיים אשר הוכיחו עוז רוח, תחכום, ועקביות במדיניות אחידה וגלובלית. זכרו איך הבנק היפני החליט "פתאום" להגדיל, משמעותית, את ההרחבה הכמותית שלו, כאשר הפדרל רזרב האמריקאי סיים את שלו.

רק כאשר האמון של השחקנים העיקריים בשוק יתחלף, ואותה מדיניות הנראית עכשיו כ"מצילת מצב" תהפוך ל"מזיקה" ו"הרסנית להמשך קיומן הכלכלי של המדינות", אזי נראה את השינוי. אז, כמו תמיד, הדלת תהיה קטנה מדיי עבור כל אלו שירצו לצאת דרכה, וזה מהות כל עניין התזמון. עבור סוחרי המגמה, אין כל כך הרבה דילמה: השוק ישדר להם את כוונתו, בעצמו.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.