הרפובליקנים נכנעים: הקונגרס לא יוכל לעצור הסכם עם איראן

ג'ון קרי: אנו קרובים עתה יותר מאשר אי-פעם לעסקה היסטורית עם טהראן ■ שר החוץ של איראן בוועידה למניעת הפצה של נשק גרעיני בניו-יורק: הגרעין בידי ישראל – איום חמור ומתמשך על שכנותיה ומדינות אחרות

שיחות הגרעין - ג'ון קרי מוחמד זריף / צילום: רויטרס
שיחות הגרעין - ג'ון קרי מוחמד זריף / צילום: רויטרס

למרות המאמצים הכבירים שהשקיעו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומחוקקים אמריקאים, בעיקר רפובליקנים, בנסיונות לסכל הסכם גרעיני עם איראן, נראה שלא יהיה אפשר לעצור את התנופה לקראת חתימה על המסמך עד סוף יוני. אחד משני הרפובליקנים הבכירים על גבעת הקפיטול הודה אתמול, כי הקונגרס לא יוכל כנראה לעצור את ההסכם, ושר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, הכריז כי "אנו קרובים עתה יותר מאשר אי-פעם לעסקה היסטורית עם איראן".

ובינתיים, בלי כל קשר למו"מ עם איראן, נפתחה אתמול במרכז או"ם בניו-יורק הוועידה השנתית של המדינות החתומות על האמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני (NPT), מכשיר להתוויית דרך לפטור את העולם מכ-15 אלף ראשי-חץ גרעיניים, שרובם נמצאים בידי ארה"ב ורוסיה. הוועידה צפויה לעמוד בסימן גינויים קשים של מאגר הנשק הגרעיני שנמצא כביכול בידי ישראל. את הקמפיין יוביל היום (ג') שר-החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זאריף. הוא חשף את קו ההתקפה כבר אתמול בהכריזו, במושב הפתיחה של הוועידה, כי הנשק הגרעיני שבידי ישראל הוא "איום חמור ומתמשך על שכנותיה ומדינות אחרות".

ישראל, שלא הצטרפה מעולם לאמנה, תשתתף בוועידה כמשקיפה בפעם הראשונה מזה 20 שנה. היא החרימה את הוועידה מאז 1995 במחאה על החלטות בוועידות קודמות שגינו את הנשק הגרעיני שנמצא בידיה, על פי פרסומים זרים. פקיד ישראלי בכיר אמר לסוכנות רויטרס, כי ההחלטה לחזור לוועידה נובעת מרצון ליזום דו-שיח עם מדינות ערביות.

בתגובה על ביקורתו של זאריף, אמר הפקיד הישראלי, כי אף לא מעצמה אחת בעולם לוחצת על ישראל לשנות את מדיניות הגרעין שלה: "לאיראן יש מספיק בעיות שהיא צריכה להתמודד עימן, כמפרה סדרתית של האמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני, כך שהיא תרצה תמיד לעשות כל דבר כדי להדוף את הביקורות עליה".

בכל אופן, גורל ההסכם עם איראן לא ייקבע בניו-יורק אלא בשווייץ, שם מתנהל המו"מ בין האיראנים לשש המעצמות, ובראשן ארה"ב, ובקונגרס, תקוותו האחרונה של נתניהו לבלימת ההסכם, אם אכן האיראנים יסכימו לחתום עליו. עתה נראה, שהקונגרס לא יוכל לסכל את העסקה הגרעינית החזויה. הציר הרפובליקני ג'ון ביינר, יו"ר בית-הנבחרים, אמר אתמול, כי לרפובליקנים יש מספיק קולות להעביר הצעת חוק נגד הסכם עם איראן, אך אין להם מספיק קולות לסכל וטו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, על הצעת החוק הזו. כדי לבלום וטו נשיאותי, צריכים 67 סנטורים (מתוך 100) להצביע נגדו. לרפובליקנים 54 סנטורים, והם תלויים אפוא ברצונם הטוב של 13 סנטורים דמוקרטים שייצטרפו אליהם ויצביעו נגד הווטו. מדברי ביינר עולה, כי למרות נאומו של נתניהו בקונגרס, בתחילת מארס, נגד ההסכם, לא נראה שיהיה אפשר לגייס מספיק דמוקרטים להצבעה נגדו הווטו הצפוי של אובמה.

יו"ר בית-הנבחרים דיבר באירוע של הקואליציה היהודית הרפובליקנית, גוף של תורמים גדולים למחוקקים רפובליקנים, שנערך במלון "ונישן" בלאס-וגאס, בשליטת שלדון אלדסון, אחד מהתורמים הגדולים ביותר לרפובליקנים. פוליטיקאים רפובליקנים, שהכריזו, או עומדים להכריז, על השתתפותם במירוץ לנשיאות ב-2016, באו לאירוע בתקווה לזכות בתרומות של חברי הקואליציה, כשהמטרה הנחשקת ביותר הוא, כמובן, אדלסון עצמו, שתרם יותר מ-100 מיליון דולר למתמודדים רפובליקנים במירוץ הקודם לנשיאות, ב-2012.

ביינר דיבר בפורום סגור, אוף דה רקורד, אך ארבעה אנשים ששמעו את נאומו דיווחו עליו לסוכנות בלומברג. מחוקק רפובליקני , שהשתתף באירוע, אמר לסוכנות, כי רבים מהמשתתפים הביעו אכזבה מדברי ביינר. "נראה שהקונגרס לא יהיה מסוגל לעשות שום דבר כדי לבלום את עסקת איראן של אובמה", אמר המחוקק.

כמה מתמודדים רפובליקנים על הנשיאות, בפועל או בפוטנציה, הביעו אף הם אכזבה. מושל טקסאס לשעבר, ריק פרי, אמר לנוכחים שההסכם הגרעיני האפשרי "לא יגביל את יכולותיה הגרעיניות של איראן אלא ייתן להן לגיטימציה". הסנטור הרפובליקני טד קרוז הכריז, כי "אעשה כל דבר שרק אוכל לעשות כדי לסכל את העסקה".

ג'ון קרי אמר אתמול במושב הפתיחה של הוועידה למניעת הפצתו של נשק גרעיני: "אכן, אנו קרובים עתה יותר מאשר אי פעם לעסקה טובה, מקיפה, שאותה ניסינו להשיג, ואם אכן נגיע לכלל חתימה, העולם כולו יהיה בטוח יותר... אם ההסכם ייחתם וייושם, הוא יחסום את כל הערוצים האפשריים של איראן להשגת חומרים גרעיניים שדרושים לייצור נשק גרעיני, והוא יעניק לקהיליה הבינלאומית את הביטחון שהיא זקוקה לו כדי לדעת שהתכנית הגרעינית של איראן מיועדת לצרכי שלום בלבד".