יונתן קולבר - בין רוכשי מתחם הדולפינריום בתל-אביב

ל"גלובס" נודע כי יונתן קולבר חבר בקבוצת הרוכשים ■ את המתחם מוכר היזם היהודי-גרמני יוסף בוכמן עבור כ-200 מיליון שקל ■ ביצוע העסקה כפוף למימוש עסקת חילופי קרקעות בין בוכמן לעיריית ת"א

יונתן קולבר / צלם: יונתן בלום
יונתן קולבר / צלם: יונתן בלום

יונתן קולבר, מי שהוביל בעבר את קונצרן כור וכיום שותף בקרן הפרייבט אקוויטי ויולה, הוא אחד המשקיעים המרכזיים בקבוצה שרוכשת את מתחם הדולפינריום בטיילת בת"א ב-200 מיליון שקל. כך נודע ל"גלובס".

במסגרת העסקה, שהשלמתה כפופה עדיין לאישורים מסוימים, מוכר היזם היהודי-גרמני יוסף בוכמן את המתחם לקבוצת משקיעים ישראלים. על פי הערכות, מי שעומד בראש קבוצת המשקיעים הוא סר רונלד כהן, מייסד קרן אייפקס. הקבוצה כוללת גם את אורית פרידמן ויסמן, לשעבר מנכ"לית גולדמן זאקס בישראל.

מתחם הדולפינריום נרכש על ידי בוכמן בסוף שנות השמונים תמורת 5 מיליון דולר, לאחר שפארק המים שפעל בו נקלע לקשיים כלכליים ונסגר. העסקה הנוכחית מותנית במימוש עסקת חילופי קרקעות בין בוכמן לעיריית ת"א, שבה יעביר בוכמן את מתחם הדולפינריום לעירייה, המעוניינת להמשיך ולפתח את רצף הטיילת במקום. בתמורה יקבל בוכמן מהעירייה קרקע ברחוב הרברט סמואל, שעליה חלה תוכנית שאושרה לאחרונה על ידי הוועדה המחוזית להקמת מגדל מגורים ומלון. בנוסף, השלמת העסקה כפופה להריסת המבנה ולאישור רשות מקרקעי ישראל.

קולבר, שסומן בעבר כ"ילד פלא פיננסי", כיהן בשנות ה-90 כנציג קרן ההשקעות קלארידג' של משפחת ברונפמן בישראל. הקרן ביצעה שורת השקעות עם מימושים יפים - לדוגמה בטבע, ECI ואסם - אך כשלה בהשקעה המרכזית שביצעה: רכישת השליטה בקונצרן כור בשנת 1997. תחת הנהגתו של קולבר הימרה כור בכסף עצום על חברת ציוד התקשורת ECI, שלאורך הזמן שוויה נחתך וגרר איתו למטה את שווי כור כולה. ב-2006 נמכרה השליטה בכור לקבוצת אי.די.בי, אז בשליטת נוחי דנקנר, בהפסד לא קטן לקולבר ולברונפמנים.

כיום, כאמור, קולבר הוא אחד מהשותפים בקבוצת קרנות ויולה, לצד הראל בית און, סמי תותח ואיל שירן. קרן הפרייבט אקוויטי השלימה לפני כשבועיים גיוס של 250 מיליון דולר עבור קרן ההשקעות המתמקדת בחברות טכנולוגיה בשלבי צמיחה. הקרן הראשונה של ויולה פרייבט אקוויטי השקיעה ב-12 חברות, ועד כה בארבע מהן ביצעה אקזיט מוצלח. בין החברות נמצאות MobileAccess, מטומי, עמיעד מערכות מים וחברת אורעד, שנמכרה לאחרונה לחברת Avid מארה"ב. בקרן ציינו כי כל ארבעת האקזיטים האלה הניבו החזרים במכפילים גבוהים עבור ויולה. במקביל, קולבר השקיע גם באופן פרטי בחברות סטארט אפ, ובהן למשל eToro ו-Fiverr.