אלשטיין דורש מהדירקטורים ב-IDB: הכירו בי כבעל שליטה יחיד

כך על פי גורמים המקורבים לקונצרן העלול להגיע להסדר חוב נוסף ■ הדירקטור מאיר שני: "אם יאיימו עלינו - לא אעבור על כך לסדר היום"

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

אחרי תקופה ממושכת של קיפאון בפעילות קבוצת אי.די.בי פתוח , ועל רקע נתק בין צמד בעלי השליטה בה, נראה כי אדוארדו אלשטיין מתחיל לאבד את סבלנותו. גורמים המקורבים לאי.די.בי טוענים כי אלשטיין מתכוון לדרוש מהדירקטוריון להכיר בו כבעל שליטה יחיד וקובע בקונצרן. זאת בשל שיתוף הפעולה המוגבל והתמיכה המסויגת מצד דירקטוריון החברה למהלכים אותם הוא מעוניין לקדם. אותם מקורבים טוענים עוד כי אלשטיין מאוכזב מכך שחברי הדירקטוריון לא מפנימים את העובדה כי דה-פקטו הוא כיום בעל השליטה היחיד בקבוצה, ומכבידים על צעדיו.

על הפרק עומדת בקשת נאמני האג"ח כי אלשטיין יקדים הזרמת סכום של כ-160 מיליון שקל נוספים, עליה התחייב בעבר (באמצעות מימוש אופציות), אחרי שבימים האחרונים נפגשו נציגיו והנהלת אי.די.בי עם הנאמנים. אלו ביקשו להקדים את ההזרמה לחודש יוני הקרוב, מחשש כי קופת הקונצרן תתרוקן והוא יידרש להסדר חוב נוסף. אלשטיין, על פי ההערכות מעוניין לדאוג להגדלת הדומיננטיות שלו בחברה, לפני שהוא יסכים להקדמת הזרמת הכסף.

אלשטיין, ככל הידוע, נמצא בהתנגשות עם חלק מהדירקטורים. בתחילת החודש שלח הדירקטור החיצוני מאיר שני מכתב לחברי הדירקטוריון בו ביקש מאלשטיין "לכבד את חברי הדירקטוריון החיצוניים ואת שיקול דעתם, שרק טובת החברה לנגד עיניהם", והתריע כי "אם תתקיים ישיבה שבה יאיימו על חברי דירקטוריון - אני לא אעבור על כך לסדר היום".

100 מ' ש' מעבר להזרמה המובטחת

אלשטיין ומוטי בן משה רכשו אשתקד את השליטה באי.די.בי פתוח, כחלק מהסדר חוב בהשקעה כוללת שמסתכמת עד היום ב-1.8 מיליארד שקל. בתחילת 2015 הובילה החברה (לפי דרישת אלשטיין) מהלך של הנפקת זכויות לגיוס של עד 806 מיליון שקל, אלא שבהנפקה גויס רק מעט יותר ממחצית הסכום, לאחר שבן משה בחר שלא להשתתף בה. עקב כך גדל שיעור ההחזקה של אלשטיין ל-61.5%, בעוד שהחזקותיו של בן משה דוללו ל-16.2% בלבד, כאשר השווי המצרפי של החזקות השניים עומד כעת על כ-600 מיליון שקל בלבד - קרי הפסד של קרוב ל-1.2 מיליארד שקל "על הנייר".

כשבוע לאחר הנפקת הזכויות דרש בן משה לרכוש מאלשטיין את מניות השליטה, עקב הפרות לטענתו של ההסכם ביניהם. אלשטיין התנגד והשניים פנו לבוררות. בינתיים מציינת אי.די.בי כי למחלוקת בין השניים, ולחוסר הוודאות ביחס למבנה השליטה, השפעה רבה על עסקי החברה, על מצבה הפיננסי והתזרימי, על מהלכים עסקיים בחברות המוחזקות, וכן על היחסים עם הנושים הפיננסיים.

יכולתה של החברה לעמוד בהתחייבויותיה ללא הסדר חוב תלויה כיום בעיקר ביכולותו וברצונו של אלשטיין להזרים אליה סכומים נוספים. במהלך השנה הנוכחית היא נדרשת לפירעון חובות בהיקף של יותר מ-900 מיליון שקל, והנפקת הזכויות האחרונה מסייעת רק באופן חלקי להתמודד עם פירעונות אלה.

הזרמת הסכום שהובטח על ידי אלשטיין בעבר (כאמור 160 מיליון שקל) תסייע גם היא, אולם אי.די.בי תידרש לכ-100 מיליון שקל נוספים כדי לעמוד בהתחייבויותיה עד סוף השנה. ב-2016 נדרשת הקבוצה לפרוע עוד קרוב ל-800 מיליון שקל, ובדירקטוריון ציינו כי המקור לפירעונות אלו אמור להגיע ממכירת החזקותיה (55%) בחברת כלל ביטוח. לאי.די.בי שלוש סדרות אג"ח, בהיקף של כ-3 מיליארד שקל, הנסחרות בתשואות של 11%-23%.

אין יכולת קבלת החלטות

הסכם השליטה בין אלשטיין לבן משה מעניק לכל אחד מהם שלושה מושבים בדירקטוריון, כך שחילוקי הדעות ביניהם משתקים למעשה את יכולת קבלת ההחלטות בגוף המרכזי של החברה. הפער שנוצר בהחזקות בין השניים בעקבות הנפקת הזכויות, לא בא בינתיים לידי ביטוי במבנה הדירקטוריון.

מוקדם יותר החודש הסכימו אלשטיין ובן משה על מינויו של שופט ביהמ"ש המחוזי לשעבר, ד"ר עמירם בנימיני, כבורר בסכסוך ביניהם. הבוררות תעסוק בטענת בן משה להפרת הסכם השליטה המשותף מצידו של אלשטיין, ועשויה לשמש גם כפלטפורמה להסכם היפרדות ביניהם.