איקאה כמשל

כל מי שמבין שהוא יכול לחלוב את הצרכן הישראלי, שולח יד לעטינים

למה עריסת תינוק, שנמכרת באיקאה נורבגיה ב-323 שקל, עולה לצרכן הישראלי כפול? ולמה הספה לסלון, שהצרכן הנורבגי קונה אותה באיקאה ב-1,337 שקל, עולה לנו פי 1.5 - כ-2,800 שקל?

כי איקאה ישראל של מתיו ברונפמן למדה מהר מאוד שכאן אפשר להרוויח על גב הצרכן הישראלי הרבה יותר. לצרכן אין יותר מדי אלטרנטיבות בטווח המחירים הזה, וגם כשגובים ממנו מחיר כפול - הוא קונה ובגדול. כמה גדול? הצרכנים הישראלים מוציאים באיקאה יותר ממיליארד שקל בשנה.

איקאה ישראל אינה מקופחת בתנאים המסחריים מול זכיינים במדינות אחרות, ואם אלה הפערים - אתם כבר יכולים להבין לבד מה רמת הרווחים של החברה הפרטית שמסרבת למסור לנו נתונים. נכון. היא לא חייבת. אבל כשהיא מפקיעה מחירים - לפחות שלא תתחיל לספר לנו סיפורים.

בכל פעם שנערכת השוואת מחירים לחו"ל, מיד נשמעת כאן זעקה המאשימה את המע"מ הגבוה. אבל כשמדובר בנורבגיה - הרי שהמע"מ גבוה יותר (25%), השכר גבוה יותר, ובכלל המדינה יקרה יותר.

ועדיין לא מעיזים שם להפקיע מחירים. יואב בר, ישראלי המתגורר בנורבגיה כבר 8 שנים, אומר שבנורבגיה לא אבדה להם הבושה. כן, הם מתביישים להרוויח כמו חזירים.

בישראל הבושה הזאת כבר אבדה מזמן, וכל מי שמבין שהוא יכול לחלוב את הצרכן הישראלי - ממהר לשלוח יד לעטינים וללחוץ הכי חזק שאפשר.