לכו לבית הדין לעבודה (ואל תגעו לנו בפייר-פליי)

אם שחקני מכבי נתניה יממשו את האיום להופיע למחזורי הסיום עם קבוצת הנוער - מוטב להתאחדות לכדורגל לזרוק את המועדון לליגה חובבנית ■ מדוע הפועל פ"ת מרוויחה ביושר את המקום בלאומית ■ ולמה כפ"ס ובני יהודה הן תחלופה מצוינת ליורדות

ערן לוי, מכבי נתניה / צלם: שלומי יוסף
ערן לוי, מכבי נתניה / צלם: שלומי יוסף

1. קבוצות התחתית צועקות גוועלד על השביתה במכבי נתניה שעשויה לגרום לה להעלות לשני המשחקים שנותרו לה - מול הפועל עכו והפועל חיפה - את קבוצת הנוער. כשהפועל פ"ת בכדורסל שיחקה ב-1974 עם שחקני נוער בשני משחקי הליגה הראשונה, העיפו אותה מהליגה. עו"ד אסף הדסי, אחד מדייני בית הדין העליון בהתאחדות לכדורגל, זוכר זאת מצוין. הוא היה אז שחקן ציר בקבוצה, בן 17.

צריכה להיות סנקציה מאוד פשוטה - מובנית - בהתאחדות לכדורגל. מי שמופיע בצורה חובבנית, ישחק רק בליגת חובבים. זה כולל את המועדון ואת השחקנים השובתים. לכו לבית דין לעבודה חברים, אף אחד לא טוען שלא מגיע לכם לקבל כל שקל שחייבים לכם. אבל אל תתגרו לנו בפייר-פליי.

2. אחת הבעיות המרכזיות בקבוצות שמתקשות להתקיים, זה היכולת שלהן לנצל את המשאבים כדי להפיק מקסימום. ואז הן עושות כמה טעויות: הן לוקחות שחקנים עתירי ניסיון - לכאורה כדי להקרין על הצעירים בקרבות התחתית הצפויים להם - ומכיוון שאלה שחקנים שמפרנסים משפחות, והקריירה שלהם על-סף סיום, הם עולים המון כסף. וכשנגמר הכסף, מתפשרים על מאמן. זה מה שקרה להפועל פ"ת העונה. והעובדה כי היא יורדת ראשונה, כמעט בטוחה, היא טבעית לחלוטין. אין להפועל פ"ת מה לחפש בליגה הראשונה בלי כסף ובלי יכולת לחלק אותו כהלכה.

גם המועדון לא כזה מוצלח. קבוצת הנוער ירדה בתום עונה אחת לליגה הלאומית, קבוצת נערים א' מתקשה לעלות מהליגה הארצית כבר שנתיים, קבוצת הנערים ב' נלחמת על חייה בליגה הארצית, ואפילו קבוצת הנערים ג' עלולה לאבד את מקומה באחד משני המחוזות החזקים. אז נכון שקאלה דרשלר - הוא ולא אחר - מנע ממנה אתמול לחיות באשליה עוד שני מחזורים ואולי עוד עונה שלמה, שמגיע לה, אבל קהל זה לא מספיק בליגה הזו. צריך לדעת לנהל. הפועל פ"ת שווה ליגה לאומית, זה מה יש.

3. כבר הרבה זמן שהמונח "קבוצה גדולה" לא מסונכרן עם המונח "קהל". יש קבוצות גדולות בכדורגל הישראלי שמצליחות גם בלי קהל. הסיבה: ניהול. קרית שמונה היא דוגמא מובהקת לכך, ובמידה מסוימת גם הפועל ב"ש שלה קהל יותר קטן ממי שמוגדרות "ארבע הגדולות". הדברים האלה מקבלים משנה תוקף בתחתית, גם אם אין שם באמת קבוצות גדולות (זולת הפועל ת"א) בהגדרה הארכאית, ובפרט ככל שאנחנו מסתכלים בעתודת הקבוצות שעומדת להגיע מהליגה הלאומית.

גם אם יש מקום להחמיא לדרך אותה מוביל ג'קי בן זקן - ככה מנהלים מועדון קטן, דרך השבחת כישרונות צעירים - הוא עושה זאת על חשבון קהל חובבי הכדורגל בעיר. ומתעסק במאבק מולם, יותר מאשר במאבק ההישרדות.

אבל בסופו של דבר, קהל, או היעדרו - לא משאיר בליגה. מה שקובע מי יירד זו קבלת ההחלטות אצל הבוסים, והיכולת שלהם לעשות מהכסף שלהם זהב. בעניין הזה, אשדוד עדיפה על שתי האחרונות. אתה לא מזהה בה פאניקה. לא החליפו בה מאמן, השוער שלה הוא שוער נבחרת, יש בה כישרונות צעירים, גם בחירת הזרים שלהם סבירה.

אם הכדורגל הישראלי ימשיך לעשות תחלופה טבעית ולהקיא את הקבוצות שלא מצליחות לכלכל את עצמן, או להתנהל בצורה מכובדת - בני יהודה ובפרט הפועל כפ"ס זו תחלופה הולמת - אולי בסוף תהיה פה חתיכת ליגה לתפארת.