נעילה שלילית בבורסה בת"א; אגרי קרסה 13.8%, מזור 7%

המסחר בוול סטריט מתנהל בירידות שערים בהמשך לירידות במרבית בורסות אירופה ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-999 מיליון שקל

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

המסחר בבורסה בתל-אביב נחתם היום (ג') בירידות שערים, זאת ברקע לירידות שערים בוול סטריט ובבורסות אירופה. מחזור המסחר הסתכם בכ-999 מיליון שקל.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מציין בסקירתו השבועית כי "הצריכה הפרטית בישראל ממשיכה להתרחב - היקף הרכישות בכרטיסי אשראי זינק ב-2.7 אחוזים במרץ (מנוכה עונתיות) בהמשך לעלייה של 1.1 אחוזים בפברואר, והוא גבוה ב-9 אחוזים בהשוואה לרמתו במרץ אשתקד. נתוני הפדיון ברשתות השיווק הצביעו גם הם על התרחבות עם עלייה של 1.1 אחוזים במרץ ו-6.5 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים. במבט קדימה, להערכתנו, החוזקה בהתרחבות הצריכה הפרטית תימשך, בפרט נוכח הצפי להפחתת המע"מ על מוצרי יסוד, העלייה בשכר המינימום והגידול הצפוי בתשלומי ההעברה בהמשך השנה, הפועלים כולם על האוכלוסייה בעלת הנטייה השולית הגדולה ביותר לצרוך מההכנסה הפנויה. המשך הגידול בצריכה הפרטית מקטין את הסבירות לצעדים מרחיבים נוספים של בנק ישראל".

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מעריך בסקירתו השבועית כי "בנק ישראל יוריד את הריבית לרמה שלילית או יבצע הרחבה כמותית רק אם יימשך ייסוף השקל מול סל המטבעות עד לסביבות ה-80 נקודות ומטה. עם זאת, תרחיש של עליית תשואות משמעותית בשוק האג"ח באירופה, שתגרור גם עליית תשואות בארה"ב, עשוי לתרום לפיחות של השקל ולדחות מהלך של הפחתת ריבית נוספת בישראל".

במידה שתשואות האג"ח באירופה יעלו וגם התשואות בארה"ב יעלו, בהחלט ייתכן כי השקל יוכל להיחלש מול סל המטבעות חזרה לרמות של 83-84 נקודות. בתרחיש כזה לא יהיה צורך בהפחתת ריבית, ציפיות הריבית תשתפרנה כלפי מעלה ולמשקיעי האג"ח מחכה תקופה פחות טובה. רק המשך ייסוף של השקל יציל את האג"ח מהפסדי הון משמעותיים, אומר חברון.

המו"מ הקואליציוני מתקרב לסיומו. ש"ס והליכוד חתמו אתמול על הסכם קואליציוני. במסגרת ההסכם יכהן דרעי כשר הכלכלה והשר לענייני הנגב והגליל וכן תקבל ש"ס לידה את משרד הדתות ושר במשרד האוצר. כמו כן תחזיק המפלגה בראשות ועדת החינוך.

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, אמר כי "הבטחתי וקיימתי. הדגלים שהבטחנו לפני הבחירות - מע"מ 0, רפורמת הדיור הציבורי ושכר מינימום. ממשלת 61 היא ממשלה צרה אבל זה הקטן גדול יהיה. אני קורא ליו"ר המחנה הציוני ידידי בוז'י הרצוג - תצטרפו לממשלה, יש פה הזדמנות אמיתית לממשלה חברתית".

בעולם, הבנק המרכזי של אוסטרליה הוריד היום, כצפוי, את הריבית ב-0.25% לרמה של 2%. מרבית הכלכלנים שהשתתפו בסקר של רוייטרס העריכו שזה יהיה הצעד של הבנק.

במדד המעו"ף בלטו לשלילה מנייות קנון , נייס , בזק וטבע . מנגד, מניות הבנקים סיימו בעליות.

מניית אגרי שזינקה במשך רוב שעות המסחר, סיימה בירידות חדות. זאת בצל הודעת החברה אתמול לפיה היא תמזג לתוכה את פעילות רשת קופיקס.