סיסקו: 7.5 מ' ד' דמי תחזוקה ממיזם הסיבים - בלי רשת

בעלי המניות הישראלים במיזם: איך יכול להיות שסיסקו גובה כ-30 מיליון שקל בשנה דמי תחזוקת רשת עבור רשת שאינה קיימת ■ IBC: "הסכמי הספקים המרכזיים נחתמו במסגרת הליך מכרזי של ממשלת ישראל ואושרו בכל הפורומים הרלוונטיים"

חברת סיסקו / צילום: רויטרס
חברת סיסקו / צילום: רויטרס

מיזם הסיבים האופטיים (IBC או בשמו השיווקי אנלימיטד) משלם 7.5 מיליון דולר לשנה דמי תחזוקה לחברת סיסקו, כך נודע ל"גלובס". מדובר בסכום חסר תקדים שמשולם לענקית התקשורת כחלק מההסכם בין בעלי המניות שנחתם בעת הקמת השותפות.

על רקע הקרע הקיים בין בעלי המניות הישראליים לבין ויה אירופה וסיסקו שמנהלות את הפרויקט, דורשים בעלי המניות לקבל לידיהם מידע לגבי מהות ההתקשרות בין סיסקו לויה אירופה ולשתף אותם באופן מלא בכל הקשור לאופן ניהול החברה. סיסקו מעניקה למיזם מימון ספקים ולמעשה עומדת מאחוריו דרך חברת ויה אירופה, מכיוון שהיא אינה מעוניינת לעמוד בראש הפרויקט כבעלת מניות ישירה.

בעלי המניות הישראליים (רפ"ק, יהודה זיסאפל, באטם וטמרס) במיזם סבורים כי סיסקו וויה אירופה עושות בו כבשלהן ומונעות מהן מידע קריטי לגבי התקדמות הפרויקט. החברות טוענות כי הן מנוטרלות לחלוטין ממה שקורה במיזם למרות שהן בעלות מניות, וכי הדירקטוריון בראשות דורון כהן מקבל החלטות ללא שיתוף פעולה במכוון ובישיבות שכן התקיימו הנציגים הישראליים לא זכו לקבל תשובות לשאלות ששאלו. בקרב בעלי המניות הישראלים ישנה ביקורת קשה כלפי דורון כהן, שלטענתן לא מייצג את כלל בעלי המניות אלא עושה יד אחת עם סיסקו וויה אירופה על מנת להסתיר את מה שקורה באמת במיזם. הישראלים טוענים כי הסכם דמי התחזוקה המופרך שמשולם לסיסקו על תחזוקת רשת שאינה קיימת, ושרק התחילה להיבנות הוא דוגמא שמצביעה להיכן הולך הכסף של בעלי המניות.

נזכיר גם כי בעלי המניות הישראליים טענו (ועדיין טוענים) שויה אירופה וסיסקו אחראיות להזמנות ציוד שנים קדימה מסיסקו - ציוד שהמיזם כלל לא צריך בזמן הקרוב, כך שלמעשה סיסקו וויה אירופה כבר החזירו חלק נכבד מההשקעה שלהם.

בתגובה נמסר מהחברה: "הסכמי הספקים המרכזיים נחתמו במסגרת הליך מכרזי של ממשלת ישראל ואושרו בכל הפורומים הרלוונטיים. כחלק מהליך זה, סיסקו נבחרה להיות ספק תכנון, הטמעת ותפעול הרשת. בעוד ערים נוספות וגופים עסקיים משמעותיים במשק מצטרפים לשירותי UNLIMITED אנו עדים לניסיון כושל של גורמים אינטרסנטיים לפגוע במרקם בין בעלי המניות.

הטענות המועלות אינן נכונות. בשנה קלנדרית מתוכננות להתקיים 6 ישיבות דירקטוריון קבועות, בנוסף לכך מתקיימות ישיבות שלא מן המניין לעדכונים שותפים על פי הצורך. עד היום התקיימו 4 ישיבות דירקטוריון, עוד בטרם הגענו לחציון 2015. דירקטוריון החברה פועל על פי כללי ממשל תאגידי נוקשים, בשקיפות מלאה ועל פי ההסכמים שנחתמו ערב הקמת החברה בין כל בעלי העניין השונים".