תל אביב ננעלה בציבות; "להתרחק מאג"ח, להעדיף מניות"

עונת הדוחות נמשכת ■ מגמה מעורבת בשוקי העולם ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

המסחר בבורסה של תל אביב ננעל היום (ב') ביציבות, כאשר מדד המעו"ף סיים בירידה מזערית של 0.09%, על רקע מגמה מעורבת בשוקי העולם, עם פתיחת שבוע המסחר מעבר לים. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.15 מיליארד שקל.

בכירים בבנק ישראל מעריכים כי יכולתו של הבנק להאיץ את קצב הצמיחה במשק מוגבלת, וזאת נוכח ההאטה בסחר העולמי שפוגעת ביצוא הישראלי. כך עולה מהפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה שפורסמו היום. באותה ישיבת ריבית, כזכור, החליט בנק ישראל להותיר את הריבית על 0.1% ולא להפחיתה. כל חברי הוועדה המוניטרית תמכו בהחלטה. (לכתבה המלאה)

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב, מציין הבוקר כי "שוק המניות הישראלי צפוי להמשיך ליהנות מהרוח הגבית שנושבת מוול-סטריט. דומה שגם משקיעי המניות האמריקאים הפנימו את העלאת הריבית הקרובה ונתוני התעסוקה והאבטלה שפורסמו ביום שישי, שיותר מכל תומכים בהעלאת ריבית קרובה, התקבלו בחגיגת שוורים ירוקה. מצד שני, משקיעי האג"ח בארץ עדיין שיכורים ממסיבת התשואות של השנים האחרונות ולא שמים לב שהבקבוקים ריקים, הברמנים כבר מתקפלים והמסיבה מפיקה את צליליה האחרונים. המלצתנו היא להתרחק מאג"ח סולידיות בישראל ובמדינות המפותחות, כאשר חלק מהכסף יישאר במזומן, ולכן כדאי למשקיעים להתחיל להתרגל לעולם של תשואות נמוכות יותר בשנים הקרובות. שוק המניות ימשיך להיות האפיק המועדף, כאשר בישראל כדאי לשים את הדגש על חברות שמנועי הצמיחה שלהן בחו"ל ועל סקטור הטכנולוגיה בפרט. בחו"ל אנחנו ממליצים ללכת על פיזור גלובלי עם דגש על מניות באירופה שצפויה להמשיך ליהנות מההרחבה הכמותית".

נזכיר כי אתמול הכריז הבנק המרכזי של סין על הורדת ריבית של 0.25% לרמה של 5.1%. זו ההורדה השלישית מאז חודש נובמבר אשתקד. גם ריבית הפקדונות ירדה ב-0.25% לרמה של 2.25%. ההורדות נכנסו לתוקף היום. עוד נאמר בהודעת הבנק המרכזי כי הצעד צפוי לתמוך בהתפתחות הכלכלה. כלכלנים צפו את הצעד של הבנק המרכזי בסין, לאחר שהכלכלה השנייה בגודלה בעולם האטה את קצב הצמיחה ל-7% ברבעון הראשון של 2015, הקצב הנמוך מאז 2009.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מציין בסקירתו השבועית כי תוואי הריבית החזויה בארה"ב שנגזר מהחוזים עלה בשבועיים האחרונים, אך בעיקר עלו הערכות לגבי הריביות בשנים 2016-2018. הערכות לגבי השנה הקרובה, כולל המועד של תחילת העלאות הריבית כמעט לא השתנו.

הנגידה האמריקאית השמיעה בהופעתה בשבוע שעבר התרעה מפני רמת המחירים בשוק המניות והאג"ח והזהירה מפני עלייה חדה בתשואות האג"ח אם וכאשר ה-FED יעלה את הריבית, מה שגרם לדחיפה נוספת בתשואות. "נזכיר, שתוואי ריבית הפד שמגולם בשווקים עדיין נמוך משמעותית לעומת תחזיות ה-FED. חשש מפני משבר פיננסי כתוצאה מהחזקת ריבית אפסית בשעה שהשווקים ממשיכים לעלות ונמשך גידול באשראי באיכות נמוכה, יהיה הסיבה העיקרית שתניע את הפד להעלות ריבית", אומר זבז'ינסקי.

בארץ, הבורסה סגרה אתמול בעליות שערים של יותר מ-1% במדדים המובילים. זאת ברקע עליות השערים החדות שחתמו בסוף השבוע את המסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט. מניות הגז, הפארמה והביוטק, הובילו את העליות במדד המעו"ף, כאשר גם שוק האג"ח המקומי הגיב בחיוב לעליות החדות בשוקי האג"ח של אירופה וארה"ב ביום שישי. מחזור המסחר הסתכם בכ-520 מיליון שקל.

גידול ברווחי מטריקס

סלקום תשיק השבוע את חבילת הטריפל שלה - טלפוניה, אינטרנט וטלוויזיה, במחיר כולל שינוע על-פי הערכות סביב 200 שקל בלבד. החברה החליטה לא להמתין למשרד התקשורת ולבזק, שעדיין לא הכריעו האם לכלול את נושא הטלפוניה כחלק מהשוק הסיטונאי.

טבע מנהלת שיחות עם בנקים על מנת לגייס 25 מיליארד דולר שיגבו את הצעת הרכש שלה למיילן, כך דיווחה ביום שישי סוכנות בלומברג, על פי גורמים המקורבים לנושא. המימון המדובר יסייע לטבע להגדיל את הצעת הרכש שלה, אותה כזכור דחה דירקטוריון מיילן פה אחד. הדירקטוריון מסר בתגובה להצעה של טבע, שעומדת על 82 דולר למניה (40.1 מיליארד דולר בסך הכל), כי כל הצעה שעומדת על פחות מ-100 דולר למניה לא רלוונטית. על פי בלומברג, טבע עדיין לא החליטה בכמה תגדיל את הצעתה.

מניות הגז והנפט ירדו לאחר שהמשיכו אתמול במומנטום החיובי מיום חמישי, על רקע הפרסום ב"גלובס" כי במתווה הנוכחי שגיבשו הרגולטורים לא יהיה שינוי מבני במאגר לוויתן והשותפויות לא יידרשו להתחרות אחת בשנייה על מכירת הגז ממנו. נציין את קבוצת דלק, אבנר , דלק קידוחים ורציו .

חברת מטריקס דיווחה הבוקר כי הרווח הנקי ברבעון הראשון הסתכם בכ-25.3 מיליון שקל לעומת רווח של כ-22.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ- 13.5%.

אליום מדיקל דיווחה הבוקר כי חתמה על הסכם הפצה בלעדי בהודו ל-6 שנים בהיקף של 5.6 מיליון שקל לפחות.