בכירים בבנק ישראל: יהיה קשה להאיץ את קצב הצמיחה

מהפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה עולה כי בבנק ישראל מוטרדים מפגיעה בצמיחה נוכח ייסוף השקל והצפי להאטה בסחר העולמי

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

בכירים בבנק ישראל מעריכים כי יכולתו של הבנק להאיץ את קצב הצמיחה במשק מוגבלת, וזאת נוכח ההאטה בסחר העולמי שפוגעת ביצוא הישראלי. כך עולה מהפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה שפורסמו היום (ב'). באותה ישיבת ריבית, כזכור, החליט בנק ישראל להותיר את הריבית על 0.1% ולא להפחיתה. כל חברי הוועדה המוניטרית תמכו בהחלטה.

"חברי הוועדה המוניטרית סברו כי המשק הישראלי ממשיך לצמוח בקצב מתון הדומה לזה של השנתיים האחרונות, כ-3% לשנה. הערכתם לרמת פעילות זו של המשק התבססה על ממצאי סקר החברות והמדד המשולב למצב המשק, כמו גם על הנתונים העולים מהכנסות הממשלה ממסים ומסקר אמון הצרכנים של הלמ"ס", נכתב בפרוטוקולים. "עם זאת, היו חברי ועדה שהעריכו כי ייתכן והמשק יתקשה להאיץ את שיעורי הצמיחה לנוכח הצפי להאטה בקצב הגידול בסחר העולמי, ובפרט נוכח הערכות קרן המטבע הבינ"ל על פיה התמתנות הסחר העולמי נובעת בחלקה מסיבות מבניות אשר עשויות להשפיע על קצב הגידול שלו לאורך זמן".

מעיון בפרוטוקולים עולה כי בנק ישראל לא מוטרד מהאינפלציה הנמוכה ומעריך שבשנה הקרובה היא תחזור ליעד הממשלתי (1%-3%). מצד שני, בבנק ישראל מוטרדים מהורדת תחזית הסחר העולמי לשנת 2016 ע"י קרן המטבע הבינלאומית, אשר בשילוב עם התחזקות השקל בשבועות האחרונים עלולה לפגוע ביצוא הישראלי.

נראה שבבנק ישראל לא פוסלים אפשרות של הרחבה מוניטרית נוספת על מנת להחליש את השקל, ובפרוטוקולים נכתב בהתייחסות לייסוף בתקופה האחרונה כי הסיבות להתחזקות השקל "נעוצות בהמשך המדיניות המוניטרית המרחיבה במדינות רבות בעולם והצפיות בשווקים לדחיית תחילת עליית הריבית בארה"ב". חברי הוועדה "הביעו חשש מכך שהמשך הייסוף עשוי לפגוע ביצוא, בפרט לאור הירידה בתחזיות לצמיחת הסחר העולמי".

באשר לשוק הדיור והשיאים במכירות דירות חדשות, בבנק ישראל מכירים בכך ש"קצב הרכישות והיקף המשכנתאות נמצאים ברמות גבוהות", אולם מציינים כי ההתנפלות על דירות נובעת מתוכנית מע"מ 0% שנכשלה: "הגידול הנוסף בפעילות בשוק הדיור בחודשים האחרונים מבטא תיקון לתקופה בה רבים נמנעו מלבצע רכישות של דירות חדשות בשל המתנה לתוכנית מע"מ אפס. גישתם זו נתמכת בהתמתנות מסויימת בקצב עליית המחירים, במונחים שנתיים, ובכך שבממוצע כמות העסקאות כמו גם היקף המשכנתאות שניטלו בשנה האחרונה אינם שונים מהותית מגדלים אלו בשנה שלפני כן".

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פיינס, מסר היום ל"גלובס", כי "בכירי הבנק מוטרדים מהורדת תחזית הסחר העולמי בשנת 2016, אבל לא מוטרדים, או יותר נכון מעדיפים לעצום עין, לנוכח מניפולציות מטרידות המתרחשות לנגד עיניהם בשוק המט"ח המקומי בשנת 2015 כמעט מדי יום (או יותר נכון מדי לילה).

"ראו רק מה קרה בסוף השבוע - הדולר התחזק בעיקר מול האירו בקרוב לאחוז שלם מיום שישי ועד היום בבוקר. התחזקות זו היתה חייבת לבוא לידי ביטוי עם פתיחת המסחר כאן, אולם משום מה זה לא קרה היות וגופים אינטרסנטיים השולטים במכונות המסחר מנעו את התחזקות הדולר ולכן סל המטבעות החל את היום בירידה חדה לעומת השקל כאילו שהיו כאן היצעי מט"ח ועל כן האירו מתרסק לעומת השקל.

"כמובן שבמצב הפוך זה לא קורה וכבר נוכחנו לדעת שכשהאירו מתחזק לעומת הדולר מיד דואגים להחלשת הדולר לעומת השקל. זו מניפולציה ברורה והיא צריכה להדאיג את בכירי הבנק יותר מתחזית הסחר לשנת 2016. עם טיפול נכון בתופעה זו ואחרות הגורמות לשקל להיסחר הרבה מעבר לשוויו, שער סל המטבעות היה היום הרבה יותר גבוה ובעיית שער החליפין והצמיחה הייתה מתגמדת", לדבריו.