ייצוגית: רשות מקרקעי ישראל מתעלמת ממדדים שליליים

בתביעה בסך 50 מיליון שקל נטען כי מנגנון ההצמדה הנהוג ברשות מקרעי ישראל לא מחשב מקרים שבהם מדד המחירים לצרכן שלילי - ובכך פוגע בציבור המשלמים מס ערך מוסף ומס רכישה

מינהל מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר
מינהל מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר

בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף מוערך של 50 מיליון שקל הוגשה הבוקר (ד') לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד נגד רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). התביעה עוסקת במנגנון ההצמדה הנהוג ברמ"י ביחס לחיובים, בין מועד יצירת החיוב לבין מועד התשלום בפועל.

עורכי הדין דורון רדעי וניצן גדות ממשרד רדעי-גדות, שהגישו את התביעה, טוענים כי במקרים של ירידת מדד המחירים לצרכן מתחת למדד שהיה ידוע במועד יצירת החיוב, מתעלמת רמ"י מירידה זו, ובכך פועלת בניגוד להוראות הדין. כפועל יוצא מכך, רמ"י גובה מציבור המשלמים סכומים שונים ביתר, ובנוסף לכך גורמת להם נזקים כספיים עקב הגדלת סכומי המס המשולמים על-ידם בגין מס ערך מוסף ומס רכישה.

על-פי הנטען, הצמדתו למדד של סכום כסף כלשהו נועדה לשמור על ערכו הריאלי, ולפיכך כשם שרמ"י מביאה בחשבון מדדים חיוביים אשר מביאים להגדלת סכום החוב המקורי - עליה להביא בחשבון גם מדדים שליליים אשר גורמים להקטנתו.

במסגרת התביעה התבקש בית המשפט לחייב את רמ"י להשיב לידי ציבור המשלמים את הסכומים שנגבו מהם ביתר או בניגוד לדין עקב מנגנון ההצמדה החד-כיווני, וכן לפצותם על הנזקים אשר נגרמו להם עקב תשלומים מוגדלים של מס ערך מוסף ומס רכישה.