תראה לי את שלך: פסטיבל "בתים מבפנים" 2015 יוצא לדרך

בשנתו התשיעית, הפסטיבל האורבני "בתים מבפנים" ממשיך להפתיע ולחשוף אתרים מרתקים ומעוררי השראה

ארטפורט, חללי סטודיו במקום מחסני בזק/צילום: אלעד שריג
ארטפורט, חללי סטודיו במקום מחסני בזק/צילום: אלעד שריג

כל מי שהזדמן פעם לדירה מרהיבה של אנשים שלא הכיר ונחשף לגאוות בעלי הבית, המהולה בחשש טבעי של מפגש עם זרים גמורים, יוכל בוודאי להבין את ההתרגשות הכרוכה באירוע שבו הזרים הללו מגיעים בהמוניהם, בגלים, סקרנים ותאבי מידע. מצד שני, בישראל, ארץ קטנה עם שיגעון גדלות, לעולם איננו זרים זה לזה באמת.

בסיורי הרחוב וביקורי הבית של "בתים מבפנים" תמיד פוגשים פנים מוכרות, חברים לדרך או שותפים לאותה קהילה נאמנה של אורבניסטים חובבים, שהמעגל שלהם הולך ומתרחב. תחושת הקהילה והשותפות לעניין היא חלק מסוד הצלחתו של האירוע בתל-אביב, כמו גם בניו-יורק, לונדון, אמסטרדם וערים רבות נוספות בעולם.

בשנתו התשיעית, פסטיבל העיצוב והאדריכלות העירוני "בתים מבפנים" (batim-il.org), מצליח להפתיע שוב, ולהגיע למקומות שלא ידענו שישנם בינינו. הפסטיבל שיתקיים בתל-אביב בסוף השבוע הקרוב יקיף כ-110 כתובות ופעילויות.

בתוכנית שרקחו אביבה לוינסון ואדריכל אלון בן-נון, עשרות בתים ודירות פתוחים לביקור, סיורים בבניינים ציבוריים מיוחדים, הסתכלות על פרויקטים של פיתוח נוף, ארכיאולוגיה ואקולוגיה בעיר, הצצות לאתרים נסתרים - הסגורים בדרך-כלל בפני הקהל - ולחללי עבודה בעיצוב מקורי ומעורר השראה, פעילויות לילדים על נושאי סביבה ובנייה ועוד.

בתים מהסרטים

שני שיתופי-פעולה ייחודיים יתקיימו לראשונה: לרגל שנת ה-50 ליחסים הדיפלומטיים ישראל-גרמניה יתקיימו סיורים, תערוכות ודיונים, שיעסקו בהשפעה של התרבות הגרמנית על תל-אביב, בשיתוף עם מכון גתה לתרבות גרמנית. חידוש נוסף, שמצטרף לממד הפיזי של "בתים מבפנים", הוא שיתוף-פעולה עם פסטיבל הקולנוע דוקאביב, במסגרתו יוקרנו סרטים המתמקדים בארכיטקטורה ואורבניות.

הנקודה הגרמנית תיחשף, למשל, בסיור שיתמקד במוטיבים גרמניים בבתי באוהאוס במרכז תל-אביב, שבהם קיימים עד היום תריסים, אריחי קרמיקה ופריטים נוספים שיוצרו בגרמניה בשנות ה-30 והגיעו לארץ בעקבות הסכם שנחתם בין השלטון הנאצי (טרם המלחמה) לבין הסוכנות היהודית בארץ ישראל.

הצצה ראשונה לבית מקס ליבלינג, ברחוב אידלסון שתוכנן ב-1936 על-ידי האדריכל דב כרמי, חתן פרס ישראל ואביהם של האדריכלים זוכי פרס ישראל עדה כרמי-מלמד ורם כרמי. הבניין נחשב לדוגמה מופתית לסגנון הבאוהאוס ומיועד לשימור על-ידי עיריית תל-אביב-יפו, בסיוע קרן Keeping it modern העולמית לשימור מורשת המאה ה-20. המקום אמור לשמש בעתיד בית לממורשת הבאוהאוס בתל-אביב.

בדומה למשפחת כרמי, הסרט "אהבה יצוקה" עוסק בפירמת אדריכלות של משפחה רב-דורית, שבראשה עומד עדיין אב המשפחה גוטפריד בוהם בן ה-93. שלושת בניו, אדריכלים מצליחים מאוד בזכות עצמם, עדיין מחכים בדריכות לאישורו וכמהים לחיבתו. סרט אינטימי ועדין, החושף יחסי משפחה מורכבים על רקע המבנים המקוריים של בני משפחת בוהם.

הסרט "אושר אינסופי" עוסק ביצירה אדריכלית נדירה ומוזרה, שבנה האדריכל ביארק אינגלס (משרד BIG) בקופנהגן. כ-500 איש גרים בלולאת הדירות "בית ה-8", שבו ניתן לעלות ולרדת 9 קומות באופניים, לטייל על הגג המכוסה צמחייה ולפגוש פרות וכבשים וללכת לאיבוד בין השבילים, כמו השליח שמנסה לפענח מי הזמין המבורגר.

הסרטים יוקרנו בחינם ביום שישי בערב (החל מ-20:00) על הגג בלופט קסטיאל (רח' ריב"ל 5).

בין הבתים הפרטיים שייפתחו לראשונה (לצד להיטים חוזרים משנים קודמות) תהיה דירה קטנה בשדרות יהודית בשכונת מונטיפיורי, שעיצבו בני הזוג מיכל אינדיצקי וחגי וייבלום, היא מעצבת פנים והוא מעצב תעשייתי. האלמנט הדומיננטי בדירה שכל שטחה כ-65 מ"ר, היא קוביית עץ שניצבת במרכז החלל, המכילה מטבח, ספריה ופינת עבודה בפאותיה החיצוניות וחדר אמבטיה בתוכה. הדירה שופצה תוך שימוש בחומרים ירוקים, עץ ממוחזר, ברזל ופורניר במבוק.

לעומתה, דירתם של האדריכל מעוז פרייס ומיכל בייניש מתפרסת על כ-200 מ"ר בקומה אחת, ומשקיפה על שדרות חן במרכז העיר. לצד המאפיינים האדריכליים המקוריים של הבית משנות ה-50, תקרות גבוהות וחזית מרפסות, שולבו משרד ביתי ואגף ילדים.

מתחם ארטפורט בשדרות בן-צבי מארח אמנים בתחילת דרכם לשהות יצירתית בת שנה (רזידנסי), בחסות קרן משפחת אריסון. סיור במתחם שהפך ממחסני מרכזיית בזק לסדרת חללי סטודיו, גלריות ומרחב פתוח מטופח.

באותה כתובת, משרדי חברת ההפקות המקורית Sama Sama, המפתחת פרויקטים אינטראקטיביים המבוססים על מוזיקה, קצב ותנועה, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות. את הסטודיו של החברה עיצבה שלי עופר-רק יחד עם האמן והמעצב לובקה, שאחראי גם על ביצועם, בסגנונו האישי. המשרדים שוכנים בתוך מבנה מחסן לשעבר, והעיצוב בוצע כיצירת אמנות העושה שימוש בחומרים ממוחזרים ופריטים שנאספו על-ידי לובקה במשך שנים.

הפסטיבל יתקיים בסוף השבוע הבא, 14-16 במאי. כל הפרטים באתר www.batim-il.org ובפייסבוק.