ח"כ שפיר: כחלון, 2 מיליון שוכרי דירות מחכים לחוק שלי

שפיר במאמר מיוחד ל"גלובס": "זו ממש לא בעיה תל-אביבית. באשקלון זינקו מחירי השכירות ב-20% בשנה החולפת. וחוץ מזה, למה לא לתת לאנשים לשכור דירות לטווח ארוך ולהשקיע את החסכונות שלהם במקומות אחרים?"

סתיו שפיר / צילום: תמר מצפי
סתיו שפיר / צילום: תמר מצפי

במארס לפני שנה הודיע שר האוצר דאז יאיר לפיד שהממשלה תאמץ את הצעת החוק שלי לשכירות הוגנת ותקים צוות מיוחד לבחינת הסעיפים, ההשלכות והיישום. עברה כמעט שנה בלי שהוגשו מסקנות. במהלך השנה הזו המשכנו, חברי הכנסת חיליק בר, אורלי לוי אבקסיס ואנכי, ראשי שדולת השוכרים, ליצור עוד שיתופי פעולה בניסיון להעביר את הצעת החוק באופן המהיר והיעיל ביותר.

בתקופה ההיא קיבלתי עשרות פניות משוכרים צעירים שסיפרו לי איך ההצהרה החגיגית של לפיד השפיעה על החיים שלהם. בעלי דירות ניצלו את ההזדמנות להקפיץ את שכר הדירה בטענה שאולי עוד מעט כבר לא יורשו לעשות זאת, והאפשרות לחתום חוזה עם אופציית הארכה של למעלה משנה הפכה לחלום רחוק. בעלי הבתים לא רצו לקחת סיכונים וגלגלו את חוסר הוודאות על השוכר. מזה בדיוק חששנו.

ימים ספורים אחרי שהצעת החוק עברה את מבחן פקידי האוצר והוצגה סוף סוף לציבור, הממשלה התפרקה וחוק השכירות נתקע לעוד חודשים רבים. מי ספג את המחיר של מריחת הזמן וההצהרות המיותרות? ניחשתם נכון, השוכרים. כשמדובר בשוק הנדל"ן הבטחות ללא כיסוי הן סכנה. ראו איזה נזק עשה לשוק הדיור חוק המע"מ של לפיד, שכלל לא עבר בסופו של דבר.

שוכרי הדירות לא יעמדו בסיבוב נוסף של הבטחות ללא כיסוי

עכשיו, כשהממשלה החדשה מתחילה לעבוד, צריך להצהיר מפורשות: 2 מיליון שוכרי הדירות הישראלים לא יעמדו בסיבוב נוסף של הבטחות ללא כיסוי. גם את שכר הדירה האסטרונומי שהם משלמים עכשיו, כבר אין להם מאיפה לגרד. מחירי השכירות הולכים ומאמירים בכל רחבי הארץ.

בניגוד לתמונה שמנסים לצייר המתנגדים לחוק, ממש לא מדובר בבעיה תל אביבית. סיכום נתוני שנת 2014 של yad2 הראה כי העלייה החדה ביותר בשכר הדירה היתה דווקא בפריפריה. בדירות 3 חדרים נרשמה העלייה החדה ביותר, של 10%, בעכו, ולאחריה של 9% באשדוד, ואילו בדירות 4 חדרים רשמה אשקלון את העלייה הקיצונית ביותר עם 20%.

עוד מיתוס שחשוב להפריך בהקשר הזה הוא שחיי השכירות הם אלטרנטיבה למי שאינו רוצה לרכוש דירה. אכן, במדינות שבהן תנאים הוגנים להשכרה לטווח ארוך, רבים בוחרים לחיות בשכירות ולהשקיע את החסכונות שלהם באפיקים אחרים. אבל בישראל, מהמדינות הבודדות במערב שאין בה כללי משחק לשוק השכירות, מרבית השוכרים חיים בשכירות לא מתוך ברירה, אלא כי הם לא יכולים לרכוש דירה.

צעירי ישראל שהשתחררו מהצבא לשוק עבודה ללא יציבות, לשכר נמוך ולרוב ללא חסכונות - מוצאים עצמם גם עשור לאחר מכן מול שוקת שבורה: רכישת דירה היא בלתי אפשרית כלכלית, ואילו שוק השכירות מכריח אותם לעבור דירה כמעט מדי שנה, לשלם עלויות רבות על החיפושים והמעברים, ובמידה ויש ילדים, התהליך אף יקר ומורכב יותר.

אפשר לשים סוף למצב הזה. הממשלה החדשה חייבת לשים לעצמה את הטיפול בשוק השכירות למטרה לאומית. הגיע הזמן למעשים. הצעת החוק שלי מונחת על שולחן הכנסת מיום השבעתה ב-31.3, כל יום שבו היא לא עוברת, היא יום מבוזבז ל-2 מיליון השוכרים בישראל. שר האוצר החדש משה כחלון הוכיח בעבר כי הוא לא חושש מרפורמות מהפכניות - כולנו מצפים למהפכה שלו בשוק השכירות.