המצטרפות למועדון קרייזי ליין נשאלות אם הן רוסיות או ערביות

קריזי ליין: "אנו שואפים להתאים את המסרים לצרכים השונים של לקוחותינו, והשאלה נועדה לזהות צרכים אלה, אך בעקבות תגובות שקיבלנו החלטנו לשנות את הטפסים"

חנות קרייזי ליין / צילום: תמר מצפי
חנות קרייזי ליין / צילום: תמר מצפי

לקוחות המבקשות להצטרף כחברות מועדון ברשת אופנת הנשים קרייזי ליין, נדרשות למלא טופס הצטרפות כמקובל בכל הרשתות. אלא שבקרייזי ליין החליטו להוסיף לשאלות המקובלות (שם פרטי ומשפחה, תאריך לידה, כתובת מגורים, טלפון ודואר אלקטרוני) - שגם בהן יש דרישה לספק פרטים מזהים מפליגים - שאלה נוספת ודי תמוהה, בזו הלשון: "איך את מגדירה את עצמך? (ניתן לסמן יותר מאחד): חילונית; דתיה/חילונית; רוסית; ערבית".

יש להניח כי יש מי שממלאות את השאלון מבלי לחשוב שנחצה כאן גבול כלשהו, אבל רבות אחרות סבורות כי מדובר בשאלה שמעבר לעובדה שיש בה חדירה לפרטיות, היא נגועה בחוסר תקינות פוליטית - וזאת בלשון המעטה.

אחת הלקוחות צילמה את השאלון והעלתה לפייסבוק, לדף של קבוצת NEXT IL, שם שאלה את שאר חברי הקבוצה האם השאלה נראית הגיונית. בתגובה נפתח שיח רחב - כאשר רוב התגובות הגיעו מנשים, שחלקן הגדול ראה בשאלה זו שאלה פוגענית וגזענית.

היו גם מי שהתייחסו לשגיאה התחבירית ("רוסית" במקום "רוסיה", "ערבית" במקום "ערביה"). לצדן היו גם כאלה שלא מצאו פסול בניסוח, אך הן היו במיעוט.

מועדון לקוחות קרייזי ליין
 מועדון לקוחות קרייזי ליין

לדברי עו"ד יובל אלבשן, דיקן פיתוח חברתי באקדמית אונו, בסיפור הזה מבצבצות סטיגמות ודעות קדומות. "לגמרי ברור מהטופס הזה מי ישראלי יהודי כאן ומי לא. רק תחשבי, אם זה היה נעשה במדינה אחרת, ובמקום ערבי היה כתוב יהודי - הייתה קמה קול צעקה, ואז היו מבינים למה אסור לעשות כזה דבר".

עוד לדברי אלבשן, "אין כאן טיפת רגישות שכל-כך נדרשת בימים בהם אנחנו מתמודדים עם חברה שבורה. לא מפתיע שזה קיים, אבל מפתיע שרשת כמו קרייזי ליין לא נזהרת ומקפידה הקפדה יתרה בעניין".

ד"ר מוטי אמר, מרצה לשיווק באקדמית אונו, סבור עח אם הרשת מנסה להשיג בדרך זו מידע על מנת לפלח את לקוחותיה, מדובר בדרך בעייתית עם טעם לפגם. "ישנן דרכים אלגנטיות יותר להשיג מידע. הדרך בה בחרו יכולה להכעיס. זה לא חכם".

תגובת קרייזי ליין: "לקרייזי ליין יש מועדון לקוחות גדול וותיק. יחס אישי הוא חלק משמעותי מהתרבות הארגונית שלנו, ואנו משקיעים רבות בהיכרות עם לקוחותינו כדי להתאים תכנים ספציפיים. אנו מתקשרים עם לקוחותינו באופן תדיר ושולחים להן מדי חודש מידע על הקולקציה והטבות אישיות.

"אנו שואפים להתאים את המסרים לצרכים השונים של לקוחותינו מבחינת שפה, סגנון וכדומה. השאלה נועדה לזהות צרכים אלה, ומתוך כוונה להיטיב עם לקוחותינו. אולם, בעקבות תגובות שקיבלנו החלטנו לשנות את הטפסים, בכדי להימנע מפרשנויות שונות שלהן בוודאי לא התכוונו".