כנס לשכת עוה"ד: חילוקי דעות על שרת המשפטים הנכנסת

כנס לשכת עוה"ד נפתח היום באילת ■ בקרב המשפטנים בכנס הדעות חלוקות: תומכי שקד טוענים כי "היא יודעת להזיז דברים" ■ אחרים טוענים: "היא תיכנס, תעשה רוח וצלצולים - ולא תעשה שום דבר"

איילת שקד / צילום: תמר מצפי
איילת שקד / צילום: תמר מצפי

כנס אילת של לשכת עורכי הדין כבר מזמן הפך לבימת הדיונים המשפטית האקטואלית ביותר, על רקע אירוע דרמטי כזה או אחר שמתרחש בעיתוי מושלם עם פתיחת הכנס.

בשנה שעברה היה זה הקרע שחל בין מערכת בתי המשפט לבין הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין, בראשות עו"ד דורון ברזילי, בעקבות הכרזתו של ראש הלשכה על כוונתו להחזיר את משוב השופטים.

אף אחד בעולם המשפט גם לא שוכח את המהומות שחולל שר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן, בכנס לפני מספר שנים; ואת שיחות המסדרון במלון רויאל ביץ' באילת סביב העמדתו לדין של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ובכנס מאוחר יותר - גם הרשעתו וגזר דינו.

השנה הגיע תורה של איילת שקד, שרת המשפטים החדשה, לעורר סערות ודיונים בכנס הלשכה. לכאורה, אין כבר מה לומר על המינוי. בשבוע שקדם להשבעתה של שקד ביום חמישי האחרון לשרה בממשלת נתניהו הרביעית, נאמרו עליה מגוון אמירות צבעוניות, שחלקן לא מכבדות את הדף או עמוד האינטרנט שבו הן נכתבו, והועלו השערות שונות ומשונות בנוגע לשינויים שתביא או לא תביא למערכת. ובכל זאת, על שקד תמיד יש מה לומר.

שקד, שזכתה לתואר "המינוי הכי שנוי במחלוקת בממשלה החדשה", כמעט שלא הגיבה להתקפות כנגדה, ובמקביל נמנעה מלומר מהי האג'נדה שלה ותוכניותיה האופרטיביות למשרד המשפטים. "קודם אני רוצה להיכנס לתפקיד, ורק אז לדבר על תוכניותיי", אמרה בראיון לעיתון "ניו-יורק טיימס" בסוף השבוע.

מכל מקום, הדעות על מינויה של שקד לשרה האחראית על מערכת המשפט, חלוקות. מצד אחד, גורמים בכירים במערכת סבורים כי שקד תעשה לה טוב. "מגיעה מישהי שיודעת לעשות רפורמות ולהזיז דברים, לא רק לדבר", אומרים.

מכיוון ששקד ידועה כאשת עבודה, הם סומכים עליה שתפעל לתקן את החוליים של המערכת, ותקדם את התוכניות הרבות שעלו בשנים קודמות לטיפול בעומס בבתי המשפט ועוד.

"בשנים האחרונות היו הרבה רעיונות, ושום דבר לא זז. היא תזיז דברים", אומר בכיר במערכת. אותם תומכי המינוי משווים אותה לשר המשפטים לשעבר, דניאל פרידמן, ש"בא ועבד".

"הכול תוכנן מבחוץ"

מנגד, גם מתנגדיה משווים אותה לשר לשעבר פרידמן, ותוהים אם היא לא תגרום לקרע בין משרד המשפטים לבית המשפט העליון, כפי שהיה בתקופתו. הרי האג'נדות המוצהרות של שקד זהות לאלה של פרידמן, וכוללות שינוי הרכב הועודה למינוי שופטים; וצמצום כוחו של בית המשפט העליון בכל הנוגע לביטול חוקים. אז יש מי שחושש.

ובמקרה של שקד, יש עוד צד - כזה שלא חושש ולא מתרגש, כי המשפטנים בטוחים שבממשלה הנוכחית היא לא תוכל "להזיז כוס מצד לצד", גם אם היא מאוד תרצה. "היא תיכנס, תעשה רוח וצלצולים - ולא תעשה שום דבר", הם אומרים. "בממשלה הזאת אתה יכול להיות מלא כוונות טובות ולא להצליח לעשות כלום".

בניגוד לפרידמן, שקד מגיעה ללא משקעים נגד מערכת המשפט. יש לה תוכניות, יש לה רעיונות, אבל היא לא עבדה ופעלה בתוך המערכת שנים רבות, כך שהכול נהגה ותוכנן מבחוץ. כשהיא תיכנס, היא כנראה תגלה שלא כדאי לה לשפוט את הקנקן אלא את מה שיש בתוכו.

כך או כך או כך, מחר (ב') תנאם לראשונה שקד כשרת המשפטים בפאנל הפתיחה של כנס הלשכה ואולי תחשוף חלק מתוכניותיה.

חוץ ממינוי שרת המשפטים החדשה, גם פרשת עו"ד רונאל פישר ופרקליטות מחוז תל-אביב לשעבר, רות דוד, מצליחה להסעיר את עורכי הדין, שעדיין לא עיכלו לחלוטין את כתבי האישום שהוגשו בפרשה ביום חמישי האחרון. "מדובר במכה למערכת המשפט במדינה", מדסקסים עורכי הדין בלובי, כשהם ממתינים למפתח לחדרם.

ויש גם בחירות של לשכת עורכי הדין בקרוב - כך שצפוי קמפיין אינטנסיבי של המועמדים במהלך הכנס. כבר בכניסה לאזור המלונות ניתן להבחין ברכב מסחרי "המעוטר" כולו בתמונות ומודעות של המועמדים מצד אחד של המתרס לבחירות.

כרגיל, לא חסר לעורכי הדין על מה לדבר סביב הבריכה, וגם השנה הם ירדו בהמוניהם לאילת, ליהנות מהשמש, הבריכה וגם ממעט ה"אקשן" שצפוי להירשם בהרצאות.

מדי שנה גדל בהדרגה מספר היורדים לכנס, ומדי שנה מצוין כי מדובר בכנס הגדול ביותר שנערך - וכך גם השנה. בכנס 2015 שנפתח הבוקר (א') הוזמנו למעלה מ-1,400 חדרים לנופשים.

הכנס מציע תכנים מגוונים ונואמים מעניינים. בנוסף לשרת המשפטים, ישאו דברים מחר בפאנל הפתיחה גם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין; הרב הראשי לישראל, ישראל לאו; ואורח מפתיע - שגריר ארה"ב, דן שפירו. מושב הפתיחה עצמו יעסוק ב"זכותה של ישראל להגנה עצמית - ועדות חקירה בינלאומיות נגד ישראל, משחק מכור?".

במושב המקדים הערב נואם פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, ונושאת דברי ברכה מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור.

בהמשך יעסוק הפאנל ב"התמודדות העולם מול ארגוני הטרור; היבטים אסטרטגיים, מוסריים ומשפטיים". הלשכה גייסה לטובת העניין, בין היתר, את ראש המוסד לשעבר, האלוף במיל' דני יתום.

הכנס השנה נערך בדגש בינלאומי, ומארח הרבה מאוד עורכי דין ואורחים מחו"ל. ביום שלישי יתקיים פאנל בנושא "יחסי ארה"ב", בו תשתתף גם עו"ד הילרי באס, נשיאת לשכת עורכי הדין האמריקאית, שהיא שותפה בכירה בגרינברג-טראוריג, הפירמה השנייה בגודלה בארצות-הברית.

מחר יגיע לאילת גם מנהל רשות המסים, עו"ד ורו"ח משה אשר, שידבר על המאבק בהון השחור מול הסודיות הבנקאית. לצדו בפאנל יישב עורך הדין האמריקאי ג'ון פפלארדו, שכיהן כתובע הפדרלי הראשי במדינת מסצ'וסטס.