דיקטטורה בענף הבנייה?

כחלון צריך בלמים ואיזונים, לא יכול להיות שתהיה לו שליטה מוחלטת

יואב גלנט ומשה כחלון / צילום: ראובן קסטרו, וואלה חדשות
יואב גלנט ומשה כחלון / צילום: ראובן קסטרו, וואלה חדשות

גם אם שר האוצר משה כחלון הוא צדיק גמור ומלא כוונות טובות להוריד את מחירי הדיור, עדיין צריך שיהיו לו בלמים ואיזונים. הוא הקים אימפריה ריכוזית אדירה: שליטה ישירה ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י), מינהל התכנון ומיסוי מקרקעין, ושליטה עקיפה במשרדי הבינוי והגנה על הסביבה. אימפריה נוטה להיות דיקטטורה.

כל החלטה של מועצת המקרקעין טעונה חתימה של השר הממונה על רמ"י ומועצת המקרקעין וחתימת קיום של שר האוצר.

כאשר המועצה ממליצה להקצות קרקע ללא מכרז בתנאים משופרים, בדיוק כפי שהיה בפרשת קרקעות המלח של הדנקנרים. אהוד אולמרט, כיו"ר המועצה, חתם על ההחלטה, אבל שרי האוצר, למזלנו, סירבו לחתום עליה במשך תקופה ארוכה, ובסופו של דבר התברר שההחלטה ההיא נגועה בחשדות לשחיתות - והיא תוקנה. המלצה לפטור ממכרז של רמ"י אמורה לעבור בקרה ואישור בוועדה לפטור ממכרז של משרד האוצר. ביטול הבלם הזה הוא לא רק הפרת איזון, אלא פתח לשחיתות.

המצב כעת הוא שכחלון יחתום על החלטות המועצה כשר הממונה על רמ"י, ואותו כחלון יחתום גם את החתימה השנייה כשר האוצר. זה לא בלם ולא איזון. זו אנומליה.

תהליך יצירת דיקטטורה בהליכי התכנון והבנייה החל ביוזמת ראש הממשלה בנימין נתניהו. בחוק שיזם לרפורמה והקמת רמ"י נקבע שכל חברי המועצה (מלבד נציגי קק"ל) יהיו נציגי משרדי הממשלה, וחובתם להצביע לא על פי שיקול דעת עצמאי ומקצועי, אלא על פי מדיניות המשרד ששלח אותם. שם גם התחיל תהליך "טיהור" גופי התכנון-שיווק מנציגי ציבור עצמאיים, כמו נציגי האדריכלים, ירוקים ושאר חברתיים שרק "מתנגדים ומפריעים".

הרעיון שמתגלגל עכשיו לגבי חברי ועדות התכנון ייקח את הדיקטטורה צעד ענק קדימה. גופי התכנון אמורים להיות מנותקים מאינטרסים כלכליים (העיקרון קרוי "טוהר התכנון"), ועצם הכפפתם לאוצר היא הפרה מהותית של ההיגיון הזה. בהסכם הקואליציוני נתניהו-כחלון סוכם על חקיקה חדשה, שלפיה בפרויקטים חשובים, "לאומיים", נציגי משרדי הממשלה יחויבו להצביע אך ורק לפי הנחיית השר הממונה.

צעד כזה עומד בניגוד לעיקרון שלפיו חברי ועדות התכנון צריכים להפעיל שיקול דעת עצמאי. לא רק שעצמאות החברים בוועדות התכנון מעוגנת בהנחיות מפורשות של היועמ"ש לממשלה, אלא שיש אינספור פסקי דין התומכים בעיקרון זה (הבולט שבהם עסק בפרשת כביש בר אילן), שלפיו גופי התכנון צריכים לשמור על עצמאות. זהו סופה של הזכות להגיד לשר הממונה "לא, זה לא נכון מקצועית". והליפתן: הבוקר (ב') נודע כי השר להגנת הסביבה לא יהיה חבר בקבינט הדיור.