המדד השלילי חתך רווחי מזרחי טפחות ב-9% ברבעון

גרע מרווחי הבנק 165 מ' ש' ■ צמיחה מתונה של 1.5% בתיק המשכנתאות של הבנק, לעומת צמיחה של עד 5% באשראי למגזר המסחרי והעסקי

אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי
אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי

בנק מזרחי טפחות , שרגיל להציג דוחות חזקים, פרסם היום דוחות פושרים למדי לרבעון הראשון. הבנק רשם ירידה של 9% ברווח הנקי, שעמד על 244 מיליון שקל, ושמשקף תשואה על ההון של 9.2% לעומת 11.3% ברבעון המקביל.

הירידה ברווח נגרמה בעיקר בשל מדד המחירים לצרכן, שהיה שלילי ברבעון החולף ושעמד על 1.6%. מכיוון שחלק גדול מהאשראי שמעניק הבנק הוא צמוד מדד (בעיקר בתיק המשכנתאות), המדד השלילי פגע ברווחי הבנק בהיקף של 165 מיליון שקל לפני מס. פגיעה זו הביאה לכך שהכנסות המימון ירדו בכ-2% ל-699 מיליון שקל.

בצד החיובי, נציין כי סביר שתוצאות הרבעון הקרוב יפצו על הפגיעה בהכנסות המימון שנרשמו, שכן שני המדדים האחרונים היו גבוהים יחסית ועמדו על 0.3% במארס ו-0.6% באפריל.

מה שאיזן את הפגיעה של המדד השלילי, הם רווחים ממכירת אג"ח שעמדו על 92 מיליון שקל ברבעון לעומת 19 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל.

ההפרשות להפסדי אשראי אמנם היו גבוהות לעומת הרבעון המקביל, אך עדיין מדובר בהפרשות נמוכות של 35 מיליון שקל, המהוות פחות מ-0.1% מהתיק. ברבעון המקביל רשם הבנק בכלל הכנסות מסעיף זה של 5 מיליון שקל.

לדברי האנליסט אמיר אדר ממיטב דש ברוקראז', "ההפרשות להפסדי אשראי אמנם נמוכות, אך עדיין ראוי לציין לשלילה את סקטור העסקים הקטנים, שממשיך להניב שיעור גבוה יחסית של הפסדי אשראי - כ-1.3% ולמעשה מהווה מעל ל-80% מסך ההפרשה ברבעון. גם בתחום המסחרי יש עליה בהפרשות לרמה של 0.7% מהתיק. ראוי לציין כי מדובר בשני תחומים בהם הבנק מעוניין לצמוח (מלבד למשכנתאות)".

דיבידנד של 36.6 מיליון שקל

תיק האשראי של הבנק, בראשו עומד אלדד פרשר, צמח ברבעון הראשון ב-2% וחצה את רף ה-150 מיליארד שקל. אחרי שברבעונים קודמים בלטה הצמיחה בתחום המשכנתאות, הפעם צמח התיק ב-1.5% בלבד במהלך הרבעון, ומנגד צמיחה חדה יותר של 4%-5% נרשמה באשראי העסקי והמסחרי בבנק.

היקף הוצאות השכר של הבנק רשמו גידול של כ-3% ל-465 מיליון שקל. גם סעיפי ההוצאות האחרים רשמו עלייה, כך שסך הוצאות הבנק צמחו ביותר מ-6% ל-767 מיליון שקל. העלייה בהוצאות והירידה בהכנסות המימון פגעו מעט ביחס היעילות של הבנק, שעמד על 63.9%.

במקביל לפרסום הדוחות, הודיע מזרחי טפחות על חלוקת דיבידנד של 36.6 מיליון שקל, המהווה 15% מרווחי הבנק, וזאת בהתאם להבנות שהגיע הבנק מול בנק ישראל בנוגע לחלוקת דיבידנד.

כהונתו של יו"ר מזרחי טפחות הוארכה בשנתיים נוספות

במקביל לפרסום הדוחות, דירקטוריון הבנק הודיע היום על הארכת כהונתו של יו"ר הבנק, משה וידמן, בשנתיים נוספות. כהונתו של וידמן אמורה הייתה להסתיים בעוד חצי שנה והיא הוארכה עד לסוף שנת 2017. וידמן מונה לתפקיד לפני שנתיים וחצי, כאשר היו"ר הקודם, יעקב פרי, עזב לטובת הצטרפות למפלגת יש עתיד.

מזרחי טפחות נמצא בשליטת משפחות עופר וורטהיים. וידמן משתייך לפלג של העופרים, והוא אף כיהן כדירקטור בחברות אחרות של המשפחה. מינויו של וידמן התאפשר, בתנאי שורטהיים ימנו את היו"ר הבא בתום הקדנציה של וידמן, אולם נראה כי למרות המתיחות שאיפיינה בעבר את בעלי השליטה בבנק, וידמן הצליח לרכוש את האמון גם של הצד של משפחת ורטהיים, שהסכימה כי כהונתו תוארך, וויתרה על הזכות למנות יו"ר המקורב לה.

תוצאות מזרחי טפחות לרבעון הראשון
 תוצאות מזרחי טפחות לרבעון הראשון

לפרטים והרשמה לוועידת שוק ההון - לחצו כאן

ועידת שוק ההון 2015
 ועידת שוק ההון 2015