אילן שילוח נפגש עם גילה: נסללת כניסתו לערוץ 10

(עדכון) - מוקדם יותר היום אמר שילוח לגל"צ כי הוא שוקל מחדש את רכישת הערוץ ■ שילוח ל"גלובס": "אני מצפה לשינוי החלטת נתניהו להטיל קנס על ערוץ 10 - זה נעשה שלא כדין"

אילן שילוח / צילום: יוסי כהן
אילן שילוח / צילום: יוסי כהן

הממונה על ההגבלים על העסקיים, פרופ' דיויד גילה, צפוי לאשר את כניסתו של אילן שילוח לערוץ 10, אולם הוא צפוי לאפשר זאת תחת מגבלות.

ל"גלובס" נודע כי אנשי לשכתו של גילה נפגשו היום (ד') עם שילוח והבהירו כי למרות שהבדיקה עדיין נמשכת, מסתמן כי יתאפשר לו להיכנס כבעל השליטה בערוץ.

שילוח משמש כיו"ר משרד הפרסום מקאן-אריקסון ונחשב לאחד מבכירי עולם הפרסום הישראלי. עם זאת, שילוח פרש מתפקידיו השונים בעולם הפרסום, ובשנים האחרונות הוא משמש בעיקר כיזם היי-טק ועומד בראש המיזם מטומי.

לפי שעה, שילוח הוא המועמד היחיד לכניסה לערוץ 10, לאחר שקבוצת RGE החליטה לסגת מרכישת הערוץ.

מלשכת הממונה נמסר כי "הנושא נמצא בבדיקה".

"שוקל מחדש"

בתוך כך, הבוקר התראיין שילוח לרזי ברקאי בגלי צה"ל בנוגע לרכישת ערוץ 10 ואמר: "אני צריך לקבל החלטות, אני כרגע שוקל את זה מחדש".

אחרי שקבוצת RGE החליטה לסגת מהעסקה בערוץ 10, שילוח הוא כאמור המשקיע הפוטנציאלי היחיד, וככזה גם הוא מראה סימנים של התקררות בעסקה.

לדבריו, "ברגע האחרון (נתניהו חתם על) 'קנס' של 16.8 מיליון שקל, (התפרסמה) הודעה שהוא רוצה לפתוח ערוצי חדשות וההודעה שהוא הולך לפרק את ערוץ 2 לשני ערוצים, כך שייווצר מצב שבו לא יהיו 2 ערוצים מפסידים, אלא 5 ערוצים שכולם יפסידו כסף".

לשאלה האם רק אנשים כמו שלדון אדלסון יכולים להשקיע בערוץ 10, ענה שילוח: "סביר להניח שזה סוג האנשים שיכולים להיכנס לתעשייה, (אנשים) שבשבילם להביא 100 מיליון שקל זה לא הרבה כסף. זה צריך להיות מישהו כמו שלדון אדלסון, לא כמוני".

לדבריו, המצב בשוק שונה מכפי שהיה ברגע הראשון שרצה להיכנס לערוץ, וכרגע המצב "מאוד כאוטי".

"התמונה מאוד עגומה", אמר שילוח על שוק התקשורת, "הטלוויזיה סובלת הרבה שנים, וסוף-סוף הביאו את רפורמת הרישיונות, ועכשיו דואגים ששוב הם יפסידו ויהיו מוחלשים. לי היה חשוב שהערוץ יהיה כלב שמירה של הדמוקרטיה ולא שום דבר אחר".

שילוח אמר כי למרות שהוא, כמו ראש הממשלה בנימין נתניהו, בוגר סיירת מטכ"ל - הם מעולם לא נפגשו.

"החלטת נתניהו - לא כדין"

שלשום בערב, מנהלי וחברי דירקטוריון RGE קראו באתר "גלובס" על דרישת התשלום החדשה שצצה בדרך לרישיון, ולמחרת בבוקר התאספו בשיחת ועידה כדי להצביע נגד העסקה. מיד אחרי שהודיעו על כך לערוץ, הרימו נציגיו של יוסי מימן טלפון לשילוח.

היה זה עוד לפני הודעת RGE לעיתונות, ולא מן הנמנע כי בסתר ליבם ביקשו קברניטי הערוץ כבר להגיע לכותרות עם חתימה עם שילוח. הוא, מצדו, נרתע מהעסקה שהלכה והסתבכה לא פחות מבלווטניק, גלעדי ומנכ"ל קבוצתם מודי פרידמן.

עכשיו, שילוח שכבר השלים בדיקת נאותות של הערוץ ואף גיבש הסכם לפיו ישלם 100 מיליון שקל לערוץ בגין חובות העבר וקיום העתיד שלו, רוצה לבדוק הכול מחדש. "כרגע המצב הוא שיש הסכם חתום שנחתם בזמנו עם יוסי מימן ועם ערוץ 10, אבל עדיין ארנון מילצ'ן (בעל המניות הנוסף של הערוץ - ל.א) לא חתום עליו", אומר היום שילוח בראיון ל"גלובס". "וכל עוד מילצ'ן לא חותם, אין הסכם - ולכן גם מבחינתי כרגע אין שום משא-ומתן".

- מה אמרת לאנשי מימן שחזרו אליך וביקשו לחתום על העסקה?

"אמרתי שמילצ'ן יחתום על ההסכם, וכשהוא יחתום, אכנס לבדיקה מחודשת של הערוץ".

- מדוע אתה צריך לבדוק שוב? מה בעצם השתנה מאז חתמת לראשונה על כניסתך לערוץ בשלהי שנת 2014?

"יש שינויים רבים. לא הייתה בתוכנית העסקית שהוצגה לי התוספת הזו של 16.8 מיליון שקל קנס שנתנו פתאום, לא היו הכוונות לפצל את ערוץ 2, לא הייתה התוכנית הזו להוסיף פתאום ערוצי חדשות. כל השינויים האלה שפתאום מתחילים לדבר עליהם מצריכים לבדוק את כל המודלים הכלכליים מחדש.

"כשבדקתי בפעם הקודמת, זה היה בדצמבר האחרון, אז השוק היה יותר ודאי - היו שני ערוצים, 2 ו-10, כאשר ערוץ 2 היה מתוכנן לגמור את זיכיונו בעוד 3 שנים, בשנת 2017, ולא היה הקנס הזה ולא ערוצי חדשות. אני לא מוצא שום היגיון בעובדה שיש היום בשוק שני ערוצים מפסידים שמחפשים דרכם להתייצב, ויש כוונה שיהיו חמישה ערוצים מפסידים".

- אבל כאיש ותיק בתחום - אתה פרסומאי בעברך - זה חדש לך ששוק התקשורת הישראלי לא יציב? הלא זה שוק מסוכן להיכנס אליו כבר שנים.

"צריך להבין, השוק עצמו הוא יציב. הרגולוציה היא שאינה יציבה ואינה נותנת אופק ודאי למשקיעים להיכנס אליו. עובדה שבלווטניק ואביב גלעדי נסוגו".

- האם אתה מאמין בכך שראש הממשלה בנימין נתניהו עומד במכוון מאחורי המהלך הזה? האם לדעתך הוא מנסה להכביד על ערוץ 10 בכוונת מכוון?

"תראה, אני מסתכל על העובדות - והעובדות הן שנתנו קנס לערוץ 10 ורוצים באחת לשנות את כל שוק התקשורת. אני לא יכול להגיד לך מעבר לזה".

שילוח היה הראשון בתור להיכנס לערוץ 10, כשהחרב נצמדה לגרונו בפעם האחרונה, בסוף השנה שעברה. הוא זה שנשאר בתמונה, ארגן מקדמות פרסום ואיפשר לערוץ לשלם את חובותיו לרשות השנייה - 36 מיליון שקל - והיה מוכן להיכנס מיד לערוץ כבעל שליטה.

שילוח הובא על-ידי יוסי ורשבסקי, מנכ"ל הערוץ, לאחר שהביע שביעות-רצון מהכיוון שאליו הולך הערוץ - ללא ריאליטי ובאמצעות לוח שידורים זול יותר ואפקטיבי. בתמורה לסיוע החירום שהעניק, דרש שילוח את זכות הסירוב הראשונית במקרה שיתקיים משא-ומתן מול כל משקיע אחר.

בחודש מארס 2015 השלים שילוח את בדיקת הנאותות שלו והיה מוכן לקפוץ ראש להרפתקה. אבל בעלי המניות הנותרים של ערוץ 10, יוסי מימן ונציגיו - אירית אילוז וליאו מלמוד - ולצדם המליארדר ארנון מילצ'ן, רצו למקסם את תשואתם מהעסק הכושל שניהלו לאורך השנים. לכן הם שמו את שילוח בהמתנה, בזמן שהמשיכו להתנהל מול לן בלווטניק שהבטיח להם גם סעיף אפסייד של 10 מיליון דולר והשקעה של 190 מיליון שקל בסך הכול.

בלווטניק ואנשיו התלבטו והתלבטו, עד ששר התקשורת הנכנס, בנימין נתניהו, פתר להם את ההתלבטות בחתימתו המדוברת - שבעיקר סימנה עד כמה השוק שתחת ידו צפוי להיות מאוד לא צפוי בשנים הקרובות. עכשיו, מימן ומילצ'ן חוזרים ללא בושה לשילוח.

"בהסכם שאני חתמתי מילצ'ן ומימן לא מקבלים כסף, וכך זה יישאר", אומר היום שילוח.

- האם תרצה להוריד עוד מהמחיר שהצעת בהתחלה?

"תכננתי להשקיע את כל הכסף בערוץ ובעובדים, ולא לשלם לבעלי המניות. הכסף המדובר הוא כסף שאי-אפשר להוריד ממנו, כי זה הסכום שהערוץ צריך. עכשיו נוספו גם אותם 16.8 מיליון שקל, ונוצרה עוד אי-ודאות, כרגע זה העסקה הזו מסוכנת יותר".

- אז אתה בפנים או לא?

"אני מעוניין, אבל התנאים לא מאפשרים. אני מצפה שישנו את ההחלטה של נתניהו, כי זה נעשה שלא כדין, והערוץ צריך לפעול כדי לשנות את זה. אם התנאים יבשילו, והקנס יירד חזרה לעלות המקורית שהאוצר הציע, ויתבהר שערוץ 2 לא מתפצל מיידית אלא רק בתום תקופת הזיכיון בשנת 2017 - אז יש היגיון כלכלי להחזיק בערוץ 10. אם המצב בערוץ יישאר כפי שזה נראה כעת - אז הסבירות שאכנס נמוכה".

- ומה בעניין העובדים, האם תקצה להם מניות?

"נסתדר עם העובדים. אין בעיה איתם. הם לא הבעיה, הם הדבר הכי חשוב שיש בערוץ הזה".

מטעמו של ארנון מילצ'ן לא נמסרה תגובה.