בלווטניק מוותר על רכישת ערוץ 10; גלעדי: "באמת רצינו"

אביב גלעדי, שותפו של לן בלווטניק ב-RGE: "מאוד רציתי ונלחמתי, אבל בכל פעם מכה חדשה נחתה - הבנקים, בעלי המניות, העובדים והרגולציה; יש מי שרוצה שהעתיד התקשורתי יהיה בערפל, ולא ברור למה"

עסקת ערוץ 10 התפוצצה: דירקטוריון קבוצת RGE שבשליטת המיליארדר לן בלווטניק החליט לוותר על רכישת הערוץ.

בהודעה שהוציאה היום (ג') בצהריים דוברת קבוצת RGE בשמו של מנכ"ל הקבוצה מודי פרידמן, נכתב כי "על אף רצוננו הכן לרכוש את ערוץ 10 - ערוץ שעבר תהליך של התייעלות והציג שיפור עסקי מדהים הודות לעובדיו המסורים ולהנהלתו - חובות העבר הכבדים, חובות רגולטוריים כבדים שצצים וחוסר ודאות רגולטורית מדאיגים את מועצת המנהלים, ואנו נאלצים בצער לדחות את העסקה ולקוות שיימצא לערוץ המשקיע שיאפשר לו לעשות את עבודתו החשובה".

בכך הסתיים הניסיון של לן בלווטניק, המיליארדר הבריטי-רוסי-יהודי, ושותפיו אביב גלעדי ומשפחת רקנאטי, לקנות את השליטה בערוץ 10.

העסקה כבר הייתה חתומה כמעט לחלוטין, ומועד החתימה נקבע שוב ושוב. אלא שאף אחד מבעלי המניות של RGE לא היה שלם לחלוטין עם החתימה.

190 מיליון שקל היו מוכנים אנשי קבוצת התקשורת להשקיע בערוץ, מהם 10 מיליון דולר שהיו ניתנים לבעלי המניות הנוכחיים - יוסי מימן וארנון מילצ'ן, לו תהיה לערוץ תשואה עתידית. אולם על-פי יו"ר הקבוצה ומי שנחשב למנוע מאחורי העסקה הזו, אביב גלעדי, בכל פעם צצה עז חדשה, עד שהסכם רכישת המניות הפך לדיר צפוף.

"מאוד רציתי ונלחמתי", אמר גלעדי בשיחת טלפון עם "גלובס" מקאן שבצרפת, "אבל הנתונים הלכו והצטברו, ובכל פעם מכה חדשה נחתה על הראש - הבנקים, בעלי המניות, העובדים והרגולציה. ההחלטה שלי הייתה בסופו של דבר החלטה של איכות חיים. הבנתי שלא יהיה רגע אחד של שקט אם נחזיק בערוץ. אני אוהב את אנשי הערוץ וקרוב אליהם, וכל האחריות הייתה נופלת בסופו של דבר עליי".

נתניהו החמיר עם ערוץ 10

גלעדי חיזק את דבריו של פרידמן ואמר כי אין בהם התחמקות או מניעים אחרים. זו, לדבריו, הסיבה האמיתית להחלטה שנפלה בישיבת דירקטוריון טלפונית שהתקיימה הבוקר.

לדבריו, בעלי המניות האחרים, ובהם שותפו בלווטניק נתנו לו להחליט - "והחלטתי שלא".

בימים האחרונים מספר אירועי חתימה התבטלו. אתמול (ב') בוטלה החתימה לאחר הפרסום ב"גלובס" לפיו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קבע לחומרה את הסכום שערוץ 10 צריך לשלם בגין הארכת זיכיונו - 16.8 מיליון שקל. חתימה אחרת בוטלה לאחר שנשלח מכתב מוועד העובדים של ערוץ 10, שדרש מניות.

- מה הבנקים רצו מכם?

"לבנקים גם יש מה להגיד כשיש שינוי בעלויות. כשהם רואים חתול שמן, הם רוצים לשפר את עמדתם, וזו זכותם. תראה, זה לא היה קל הסיפור הזה, ובגילי אני מחפש דברים הרבה יותר קלים. מאוד רציתי אישית, יותר מכולם. גם שותפי רצו, וכמובן ההנהלה של הקבוצה ושל הערוץ, כי החברה מתפתחת, ואלה עובדים שאני מכיר, טאלנטים שאני עובד איתם. באמת רצינו".

- על איזו אי-בהירות לעתיד אתה מדבר?

"מה שכרגע מצאנו בפנים לא ברור עד הסוף. בטח שבטח כשהעתיד לא ברור עד הסוף - לא הרגולציה, לא המדינה, לא הטכנולוגיה, ובכלל, יש חוסר ודאות כללי. יש מי שרוצה שהעתיד התקשורתי יהיה בערפל, ולא ברור למה".

גלעדי לא רוצה להתייחס לשאלות הנוגעות לקשר בין נתניהו לבלווטניק ולפגישה שהייתה ביניהם. לדבריו, העובדה שהעסקה לא נחתמה מעידה על כך שהדברים שנכתבו בעניין מופרכים.

שילוח חוזר לתמונה

כעת נשאלת השאלה, אם קבוצה בעלת גב איתן כמו זה של לן בלווטניק, האדם העשיר בבריטניה, מצאה בערוץ 10 תסבוכת - מה יגידו אזובי הקיר? או במקרה זה, מי שמחזיק בזכות הראשונית לעסקה עם הערוץ - אילן שילוח.

ב-RGE מעידים על עצמם כי הם חברה שמרנית יותר, שלא בהכרח מתאימה לרכישת ערוץ מסחרי בנקודת זמן זו, אולם גם גלעדי טוען בתוקף כי לערוץ 10 יש עתיד, וכי למרות שהוא לא מתאים לו ולשותפיו בנקודת זמן זו, אין הדבר אומר שהוא לא מתאים לאופן עסקיו של משקיע אחר.

11 יום לפני שערוץ 10 צריך להגיע אל הרשות השנייה עם פתרון למניותיו אם ברצונו לקבל רישיון, חוזר יזם ההיי-טק אילן שילוח, יו"ר מטומי ויו"ר מקאן-אריקסון, אל שולחן הדיונים, ולו עצמו כבר יש הסכם חתום עם הערוץ, אחרי הליך בדיקת נאותות קפדני. 100 מיליון שקל הוא מוכן לשלם בעבור חובות הערוץ - בעבר ובהווה - ללא חוזה אפסייד ועם תמורה מינורית בלבד של מיליוני דולרים בודדים למימן ולמילצ'ן.

נראה כי לבו של שילוח - אדם בעל עניין מרובה וערכי בשוק התקשורת - נמצא במקום הנכון. אולם הוא עוד צפוי להתמודד עם מספר משוכות. הראשונה והגבוהה שבהן היא החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, שיצטרך להכריע האם קיימות מגבלות לשליטה של שילוח בערוץ מסחרי.

בינתיים, שעון החול של ערוץ 10 הולך ואוזל.