"אין סיבה שאפל, גוגל ופייסבוק לא ייסחרו בבורסה בת"א"

רו"ח ניר ייני, פאהן קנה: "הבורסה בת"א בוחנת מהלך של רישום מניות חברות זרות למסחר בת"א ללא צורך באישור החברה הזרה, ומבלי שהרישום יהיה כפוף לדיני ניירות הערך - על מנת למשוך חברות אטרקטיביות להשקעה ולהגדיל נפחי המסחר"

"אין סיבה שחברות זרות ענקיות דוגמת אפל, מיקרוסופט, גוגל ופייסבוק לא ייסחרו בבורסה בתל-אביב", כך טוען רו"ח ניר ייני, שותף בפירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton Israel.

לדברי רו"ח ייני, הבורסה בתל-אביב בוחנת מהלך של רישום מניות חברות זרות למסחר בתל-אביב ללא צורך באישור החברה הזרה, ומבלי שהרישום יהיה כפוף לדיני ניירות הערך בישראל, פרקטיקה המקובלת בבורסות רבות ברחבי העולם. היוזמה, לדבריו, היא כדי למשוך חברות אטרקטיביות להשקעה ולהגדיל את נפחי המסחר.

בין היתר סיפר ייני כי "חברה טבע, הנסחרת רשמית בבורסה בתל-אביב ובנאסד"ק, רשומה למסחר לא רק בישראל ובארצות הברית, אלא נסחרת במקביל ב-9 בורסות נוספות ברחבי העולם בהן היא לא חייבת בדיווח. רישומה של חברה זרה דוגמת טבע למסחר הנה יוזמה חד צדדית של אותן הבורסות הזרות".

לדבריו, "באופן זה, ניתן יהיה להגביר את נפחי המסחר ולהפוך בכך את הבורסה בתל-אביב לאבן שואבת למשקיעים וחברות מהארץ ומהעולם. חברות זרות אלה לא יחויבו להציג כל דיווח בישראל, אך יימצאו על המדף של המשקיעים בתל-אביב".

עוד אמר ייני: "בחינת מהלך זה היא חלק משורה של צעדים הנבחנים על-ידי הבורסה בתל-אביב בכדי למצות את פוטנציאל הצמיחה של הבורסה. ראשית, צריך להפחית את הדרישות הרגולטוריות מחברות קטנות ולאפשר דיווח חצי-שנתי עבורן בדומה לנעשה באנגליה ובצרפת. יוזמה נוספת שצריך לקדם היא הפיכת הבורסה בתל-אביב ממלכ"ר לחברה למטרת רווח. מהלך זה יגביר את אפשרויות שיתופי הפעולה של הבורסה בתל-אביב עם בורסות בחו"ל, ועשוי אף להוביל בהמשך לבחינת אפשרויות מיזוג של הבורסה בתל-אביב עם בורסה זרה אחרת בעולם, בדומה למיזוגים שכבר התרחשו בין בורסות בעולם בשנים האחרונות".

ייני אמר את הדברים לקראת פאנל בנושא הגדלת הנזילות בבורסת תל-אביב, אותו ינחה היום (ד') בוועידה השנתית להנפקות וגיוסי הון שנערכת בבורסה בתל-אביב.