גרמניה בעדנו

מה מניע את התמיכה הגרמנית בתרבות הישראלית?

אוהדת נבחרת גרמניה חוגגת זכייה במונדיאל 2014 / צלם: רויטרס
אוהדת נבחרת גרמניה חוגגת זכייה במונדיאל 2014 / צלם: רויטרס

50 מבטים

מבט שני: "ישראל-גרמניה, 50 השנים הראשונות", יום ד' 21:00, ערוץ 1

שיתוף-פעולה בין התוכניות "מבט שני" ו"תמונה חדה" הוליד את הסרט המעניין הזה, שבוחן את יחסי ישראל וגרמניה, במלאת להם 50 שנה, מנקודת המבט התרבותית.

אין ספק שגרמניה הפכה ברבות השנים לאחת המטפחות הנלהבות של יצירות התרבות הישראליות - מאפרים קישון ועד "שומרי הסף".

מה מניע את התמיכה הגרמנית בתרבות הישראלית? האם רגש האשמה הוא שמניע את הגישה האוהדת הזאת? ואולי יש כאן חיבור אמיתי שמתבסס על ההכרה בכך שאסונם של היהודים הוא גם אסונה של התרבות הגרמנית?

* ציון: 8

לטינו-שיק

"מרצ'לו מסטרויאני", יום ד' 22:00, ערוץ 8

מי היה מאמין שלפעמים הדימוי יכול להיות כה קרוב למציאות: כריזמטי, שרמנטי, אלגנטי, חם, לפעמים שורף - כל הסטריאוטיפים (בעיקר החיוביים), על הגבר האיטלקי, לפחות כפי שהוא מצטייר בעיני נשים, התכנסו לדמותו של מרצ'לו מסטרויאני השחקן, מגדולי שחקני הקולנוע האיטלקי לדורותיו.

מה מכל אלה קיים במסטרויאני האדם? ובכן, כרגיל אצל שחקנים גדולים באמת - האדם מורכב ומעניין הרבה יותר אף מהדמות שנשקפת על המסך.

* ציון: 8

סוף-סוף דרמה

גמר גביע המדינה בכדורגל, יום ד' 20:30, ערוץ הספורט

אם להאמין למספרים, אזי פחות מ-7% מכם צפו במה שהתברר כמשחק ההכתרה של מכבי תל-אביב, ביום ראשון השבוע מול קריית שמונה. האמת? אני לא מאשים אף אחד שלא צפה: מעבר לאוהדים השמחים בצהוב, רוב הצופים לא ישחיתו את זמנם על אירוע ספורטיבי נעדר מתח ודרמה, וסופו של המשחק הזה היה ידוע מראש.

הערב, לעומת זאת, יש למשחק פוטנציאל להיות דרמטי ומותח הרבה יותר. הנה כלל-אצבע פשוט לצופים הלא מאוד מעורבים: אם מכבי מבקיעה ראשונה - אתם מוזמנים לשלטט הלאה ולחזור אחרי שעה ומשהו לראות את טקס הענקת הגביע. לעומת זאת, אם הדקות מתארכות ללא שער, או שבאר-שבע כובשת - יש סיכוי שדווקא שירת הברבור של העונה הזאת תספק לכדורגל הישראלי את הדבר שחסר לו ביותר העונה: דרמה.

טלוויזיונית, העובדה שהשידור הופקד בידי ערוץ הספורט, שאין כמוהו לייצר תוכן נבון לצופים משלב הפרה-גיים ועד לסיכומים (למרות שלא אסלח לו על שגזל מאיתנו את "בובה של לילה", התוכנית שהייתה הכי מצחיקה בטלוויזיה), היא כבר סיבה למסיבה - אם המשחק לא יספק את הסחורה, לפחות השידור יהפוך את החוויה לנסבלת.