הרווח של חברות הסלולר הוותיקות התכווץ ב-90% תוך 4 שנים

ברבעון השני יידרשו 3 החברות לשלם עבור התדרים לדור הרביעי - סדר גודל של כ-30 מיליון שקל לכל חברה

ניר שטרן, חיים רומנו וגיל שרון / צילום: תמר מצפי
ניר שטרן, חיים רומנו וגיל שרון / צילום: תמר מצפי

הרבעון הראשון של שנת 2015 הוא רבעון שחברות הסלולר הוותיקות - סלקום, פרטנר ופלאפון - יעדיפו לשכוח. 3 שנים אחרי המפץ הגדול בשוק הסלולר - כניסת המתחרים החדשים ושחיקת המחירים שפגעה בתוצאות חברות הסלולר הוותיקות - נראה כי עדיין לא נמצאה התחתית בשוק.

הרווח הנקי של השלוש נשחק בחודשים ינואר-מארס השנה לרמות שפל - רווח מצרפי של 87 מיליון שקל בלבד, נפילה של 68% לעומת רווחיהן ברבעון המקביל. בארבע השנים האחרונות הרווח של חברות הסלולר הוותיקות התכווץ ב-90%.

לשם השוואה - ברבעון הראשון של 2014, הרווח הנקי של סלקום ושל פלאפון לבדן היה גבוה מ-100 מיליון שקל. 3 שנים קודם לכן, ברבעון הראשון של 2011, הרוויחו השלוש יחד כ-870 מיליון שקל - פי 10 מברבעון החולף.

וזה עוד לא הכול; ברבעון השני, חברות הסלולר הוותיקות יידרשו לשלם עבור התדרים לדור הרביעי, ומדובר על סדר גודל של כ-30 מיליון שקל לכל חברה. המשמעות היא שיש סיכוי גבוה לדיווח על הפסד: שינוי קטן במדדים או בריביות, וההפסד הופך כמעט לוודאי.

המכה הקודמת שנחתה על חברות הסלולר התרחשה בסוף 2014: סלקום השיקה את שירותי סלקום TV, והמתחרות הגיבו בהפחתת מחירי חבילות הסלולר, בניסיון לשמר את הלקוחות.

התוצאה מתחילה להשתקף בדוחות הכספיים של החברות, עם ירידה בהכנסות משירותי סלולר, ברווחים, ב-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) וכמובן בהכנסה החודשית הממוצעת ממנוי (ARPU).

פגיעה קשה בהכנסות פלאפון

ההכנסות של 3 החברות הוותיקות ברבעון הראשון (מפעילות מגזרי הסלולר בלבד) עמד על כ-2.4 מיליארד שקל - ירידה של 10.5% בהשוואה לרבעון המקביל, וירידה של 7.7% לעומת ברבעון לפניו. ירידות חדות יותר נרשמו ב-EBITDA של 3 החברות ל-420 מיליון שקל, לעומת כ-700 מיליון שקל ברבעון המקביל.

התוצאות של פלאפון, שפורסמו היום (ה'), מצביעות על כך שהכנסותיה נפגעו באופן קשה יותר מאלה של סלקום ופרטנר ברבעון הראשון. הכנסות פלאפון ירדו ב-12.9% וב-20.7% בהשוואה לרבעון הקודם והמקביל, בהתאמה, והגיעו ל-727 מיליון שקל. לעומת זאת, בסלקום ובפרטנר הירידה בהכנסות היא בשיעור חד-ספרתי.

פלאפון רושמת את הרווח הנקי הגבוה מבין 3 החברות (על רקע הוצאות מימון נמוכות יותר), ובשורה התחתונה נרשם רווח של 36 מיליון שקל. עם זאת, בהשוואה לרבעון המקביל, הרווח הנקי של פרטנר רשם את הירידה ה"נמוכה" ביותר, 51.9%, לעומת 66.7% בפלאפון ו-77.2% בסלקום.

רווחי סלקום ופרטנר כוללים גם את הפעילויות של נטוויז'ן ו-012, בהתאמה.

התזרים החופשי של פרטנר הוא הנמוך ביותר, 21 מיליון שקל, אחרי ירידה דו-ספרתית ביחס לרבעון המקביל ולקודם.

גם בסלקום הירידות חדות, אך התזרים החופשי גבוה יותר, 127 מיליון שקל. מנגד, פלאפון מצליחה להגדיל (ב-258% לעומת הרבעון הקודם) את התזרים החופשי ל-279 מיליון שקל. על פניו, במצב השוק הנוכחי זה נראה הישג מרשים, אך למעשה התזרים של החברה מושפע מכל מיני אירועים נקודתיים של תשלומים שנדחו. ככל הידוע, התשלום של הוט (שמתארחת על הרשת של פלאפון) לפלאפון עבור הרבעון הקודם שולם ברבעון הראשון, וזו כנראה הסיבה לקפיצה החד-פעמית, שלא מעידה על המגמה.

פלאפון רושמת את הירידה הגבוהה ביותר ב-ARPU, כ-13% בהשוואה לרבעון הקודם, ואם ברבעון הקודם ה-ARPU של פלאפון היה הגבוה ביותר בין 3 החברות הוותיקות, הפעם הוא הנמוך ביותר, 65 שקל (ה-ARPU של הוט מובייל נמוך יותר, 57 שקל).

עם זאת, פלאפון איבדה את מספר המנויים הקטן ביותר בין השלוש, 21 אלף, לעומת 63 אלף בפרטנר ו-82 אלף בסלקום, שעדיין שומרת על הבכורה במספר המנויים, עם כ-2.9 מיליון.

תוצאות חברות הסלולר 21.5.15
 תוצאות חברות הסלולר 21.5.15

רווחי חברות הסלולר
 רווחי חברות הסלולר

כך צנחו רווחי חברות הסלולר ב 5 השנים האחרונות
 כך צנחו רווחי חברות הסלולר ב 5 השנים האחרונות